• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Premiumbryggare :) verkar bara gå att beställa från utlandet. Fin!
Jag drog hem den från Canada rätt smidigt, tog någon vecka och tullen var inte så blodig iaf.
:)
Har även en röd bialetti induktion, inte fullt samma klipp, men finns i Sverige och funkar väl:)
images (6).jpeg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag drog hem den från Canada rätt smidigt, tog någon vecka och tullen var inte så blodig iaf.
:)
Har även en röd bialetti induktion, inte fullt samma klipp, men finns i Sverige och funkar väl:)
images (6).jpeg
Läste några recensioner ang den(eller liknande utan röd ovandel) att en del vatten blir kvar i botten på den, vad nu det är för nackdel.

Visst går det att brygga färre koppar i en 6-koppars bryggare? Eller borde jag köpa en 2-koppars med för soloshower?

Ps. Denna var cool
604336.jpg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Läste några recensioner ang den(eller liknande utan röd ovandel) att en del vatten blir kvar i botten på den, vad nu det är för nackdel.

Visst går det att brygga färre koppar i en 6-koppars bryggare? Eller borde jag köpa en 2-koppars med för soloshower?

Ps. Denna var cool
604336.jpg
Jag upplever att den har sämre bryggtryck, men kaffet blir helt ok, tycker inte aluminium överdelen gör sitt för smaken, men det är en beprövad konstruktion.

Absolut kan du det, med 6 koppars kommer ett halv filter du ställer i om du ska brygga hälften :)
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag upplever att den har sämre bryggtryck, men kaffet blir helt ok, tycker inte aluminium överdelen gör sitt för smaken, men det är en beprövad konstruktion.

Absolut kan du det, med 6 koppars kommer ett halv filter du ställer i om du ska brygga hälften :)
Smart med extra filter :) en fråga till, ska kaffet packas med ett tryck i filtret eller bara läggas löst för att sedan låta ovandelen ge ett lagom tryck när den skruvas på? Tänker samma princip som när man använder en tamper.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Smart med extra filter :) en fråga till, ska kaffet packas med ett tryck i filtret eller bara läggas löst för att sedan låta ovandelen ge ett lagom tryck när den skruvas på? Tänker samma princip som när man använder en tamper.
Glömde säga att induktion är grymt, min setup består av en fristående induktionsplatta just för detta syfte.:)

Roman får jobba kväll :)
15570863590197413226222963905468.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Smart med extra filter :) en fråga till, ska kaffet packas med ett tryck i filtret eller bara läggas löst för att sedan låta ovandelen ge ett lagom tryck när den skruvas på? Tänker samma princip som när man använder en tamper.
Jag fick lära mig av en Italienare att ta filtret och skopa kaffet ur burken, så man får ett rågat men löst filter. Sedan platta till med fingrarna bara så det inte spiller när man sätter det i under delen. Sedan bara att skruva ihop :) (så du var rätt ute).
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jobbar på att hitta rätt vid helgkaffet. Maler själv och brygger i en mocca master. Har testat mig fram till snäppet höger om aeropress i malstorlek, men vet ärligt inte vad som är rimligt för bryggkaffe. Någon som sitter på lite bra tips?
20190323_084619.jpg
20190323_084646.jpg
Lite sent kanske, men jag brukar mala däromkring till min Svart Presisjon. Lite olika från böna till böna så man får justera om det blir blaskigt eller beskt. Brukar röra mig ca ett steg upp eller ner från punkten med streck under.

Någon som vill ha en "tvåkoppars" moccakanna av aluminium btw. Har haft induktion i många år och den ligger bara i lådan och tar plats. Inget fancy utan någon no-name. Finns i GBG.
 

urkronan

Omega
Lite sent kanske, men jag brukar mala däromkring till min Svart Presisjon. Lite olika från böna till böna så man får justera om det blir blaskigt eller beskt. Brukar röra mig ca ett steg upp eller ner från punkten med streck under.

Någon som vill ha en "tvåkoppars" moccakanna av aluminium btw. Har haft induktion i många år och den ligger bara i lådan och tar plats. Inget fancy utan någon no-name. Finns i GBG.
Har hunnit testa runt en del nu och upplever det precis som du säger. Skiljer sig från böna till böna men ligger förhållandevis bra runt inställningen jag hade då. :) Aldrig kört moccakanna, är det värt det extra mecket?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har hunnit testa runt en del nu och upplever det precis som du säger. Skiljer sig från böna till böna men ligger förhållandevis bra runt inställningen jag hade då. :) Aldrig kört moccakanna, är det värt det extra mecket?
Smaksak skulle jag säga. Köpte en efter jag hade varit i USA hos en polare där det var vad som bjöds och ville få tillbaka känslan. Ger ju ett kaffe som smakar åt espressohållet.
Tycker aeropress är trevligare, men det är ännu meckigare. Nu kör jag mest riktig espressomaskin och wilfan för brygg, men man måste ju kunna variera sig ;)
 

Kramer

Omega
Dricker java i mängder. Har en Jura E6 hemma som jag är mycket nöjd med. Känner att jag får ute bra kaffe av den och behöver verkligen inget mer märkvärdigt, speciellt då min tjej väldigt sällan tar en kopp. Kör just nu bönor från Zoegas Mollbergs blandning, den röda påsen som jag kört länge egentligen mycket pga vana men jag tycker dom är bra. Skulle vara kul att våga släppa sargkanten och testa något nytt men kanske inte helt wild and crazy. Har någon av er kunniga något tips? Gärna något som finns i en medelstor matbutik.
 

Johanw

Cartier
Dricker java i mängder. Har en Jura E6 hemma som jag är mycket nöjd med. Känner att jag får ute bra kaffe av den och behöver verkligen inget mer märkvärdigt, speciellt då min tjej väldigt sällan tar en kopp. Kör just nu bönor från Zoegas Mollbergs blandning, den röda påsen som jag kört länge egentligen mycket pga vana men jag tycker dom är bra. Skulle vara kul att våga släppa sargkanten och testa något nytt men kanske inte helt wild and crazy. Har någon av er kunniga något tips? Gärna något som finns i en medelstor matbutik.

Denna kör vi som vardagsbryggkaffe. 8g/kopp. Brygger i Moccamaster. Klart prisvärd. Garant = Willys.

7311041067352.jpg_master_axfood_400
 

Isodor

Audemars
Mina favoriter hos J&N har varit FTO och Verde.

Tycker dock Gringo med eras epresso Prime & Basic är riktigt trevliga också, tips.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
IMG_20190528_075859.jpg
Musetti för 149kr/kg tycker jag är suveränt som brukskaffe. Jordiga toner och en viss tobakssmak skulle en glad amatör säga. Mycket fin crema.
Aktuell bild på resultatet:
IMG_20190528_075158.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190528_075859.jpg
    IMG_20190528_075859.jpg
    163.6 KB · Visningar: 4
B

Banankontakt

Guest
Har ni några bra tips på kaffekvarnar för espresso?
Jag tycker att den jag har idag maler lite för grovt.
 
B

Banankontakt

Guest
Vad har du för kvarn idag? Budget? Spelar storleken någon roll, alltså fritt uppåt eller finns överskåp? Ska kvarnen enbart användas till espresso?

Jag vill helst hålla mig under 3.000 kr. Storleken spelar ingen roll då jag har möjlighet att placera den på en bänk utan överskåp. Det kommer mest troligt bara användas till espresso.

Kan även tänka mig att köpa begagnat om det finns att få tag i. Nåt att tänka på isf?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill helst hålla mig under 3.000 kr. Storleken spelar ingen roll då jag har möjlighet att placera den på en bänk utan överskåp. Det kommer mest troligt bara användas till espresso.

Kan även tänka mig att köpa begagnat om det finns att få tag i. Nåt att tänka på isf?

Mazzer mini och Macap M4 är två fina kvarnar som går att få tag i beggat för under 3k, men jag skulle tro att de flesta av deras kvarnar är riktigt bra.
Jag köpte en Macap förra veckan och fick den för 1750kr vilket känns för billigt.
Kvarnarna är otroligt stabila, så har de gått för hemmabruk så är det väl egentligen bara att kolla att allt funkar. Malskivor kan bytas om de är slöa för runt 500kr.

M4 finns med vanlig stegad inställning eller med en skruv för steglös inställning. Den steglösa är hopplös om du tänkt använda den till olika bryggare då du får skruva ihjäl dig för att byta malningsgrad. Den jag la rabarber på var stegad och jag upplever att stegen är nog tighta för att inte vara ett bekymmer.
 

Richard1987

Panerai
Hade skitbråttom igår och hann bara in om lidl när jag kom på att kaffet var slut. Provar nu deras kaffe som för övrigt är av samma märke som deras 5 kronors choklad (smakar iofs helt ok haha)

Verdict: Faktiskt heeelt ok och kommer inte dra mig ifrån att dricka upp resten av påsen :) Mellanrost, len men något besk, påminner lite om hotellkaffe i eftersmaken. 36kr/500 g haha duger i avvaktan på inhandlande av bättre kaffe :)
20190530_101918.jpg
20190530_105226.jpg

20190530_101623.jpg
 

Btotheb

Omega
Jag köper oftast espressobönor från Espresso House, främst eftersom det är enkelt eftersom de finns överallt. Är av helt okej kvalitet och går oftast att leta fram sådana som är rostade i alla fall senaste månaden. 109 kr för 500 gram. Blir både fin crema och smak.

Har handlat pinfärska från små rosterier, klart att de är bättre men betydligt dyrare och omständigare att få tag på. Således blir det mer sällan.
 

tossefar

Cartier
Jag köper oftast espressobönor från Espresso House, främst eftersom det är enkelt eftersom de finns överallt. Är av helt okej kvalitet och går oftast att leta fram sådana som är rostade i alla fall senaste månaden. 109 kr för 500 gram. Blir både fin crema och smak.

Har handlat pinfärska från små rosterier, klart att de är bättre men betydligt dyrare och omständigare att få tag på. Således blir det mer sällan.
Får du verkligen inte bättre för pengarna på valfritt ICA i så fall? Finns ju hur mycket bönor som helst nu för tiden och jag misstänker att det mesta där är av högre kvalitet än espresso house.
 

Btotheb

Omega
Får du verkligen inte bättre för pengarna på valfritt ICA i så fall? Finns ju hur mycket bönor som helst nu för tiden och jag misstänker att det mesta där är av högre kvalitet än espresso house.


Njae, hävdar inte att jag är någon expert på kaffebönor, men tycker de från EH är bättre än några jag fått tag i på ICA. Som sagt, relativt färskrostade (inom en månad) och till ett rimligt pris. Men har du tips på några du tycker är bättre i dagligvaruhandeln är jag inte oäven för att testa.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Får du verkligen inte bättre för pengarna på valfritt ICA i så fall? Finns ju hur mycket bönor som helst nu för tiden och jag misstänker att det mesta där är av högre kvalitet än espresso house.

Njae, hävdar inte att jag är någon expert på kaffebönor, men tycker de från EH är bättre än några jag fått tag i på ICA. Som sagt, relativt färskrostade (inom en månad) och till ett rimligt pris. Men har du tips på några du tycker är bättre i dagligvaruhandeln är jag inte oäven för att testa.
Det mesta på en vanlig Ica är antingen bedrövligt från början och dessutom gammalt, eller mediokert från början men för gammalt. Det är möjligt att man kan hitta något som är åtminstone okej på en stor Ica men för det mesta är utbudet bedrövligt. Brukar köpa J&N och Gringo mest och har inte testat Espresso House bönor. Men jag skulle förvänta mig att få något som åtminstone var helt okej. De brukar köpa från bra rosterier, till skillnad från de flesta Ica.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det mesta på en vanlig Ica är antingen bedrövligt från början och dessutom gammalt, eller mediokert från början men för gammalt. Det är möjligt att man kan hitta något som är åtminstone okej på en stor Ica men för det mesta är utbudet bedrövligt. Brukar köpa J&N och Gringo mest och har inte testat Espresso House bönor. Men jag skulle förvänta mig att få något som åtminstone var helt okej. De brukar köpa från bra rosterier, till skillnad från de flesta Ica.
Om det inte ändrats sedan min fru jobbade på EH för runt tio år sedan har de eget rosteri och jobbar med utvalda plantage, dvs om inte Single Origin så en blandning av få utvalda gårdar. Tror man får bra kaffe där, men inte testat själv.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Om det inte ändrats sedan min fru jobbade på EH för runt tio år sedan har de eget rosteri och jobbar med utvalda plantage, dvs om inte Single Origin så en blandning av få utvalda gårdar. Tror man får bra kaffe där, men inte testat själv.
Jag tror det där var marknadsförings-BS. Gissar att det var Johan & Nyström på den tiden. Vet att de har använt Solberg & Hansen förut, och att de använder Johan & Nyström nu. Två rosterier jag vet kan göra bra kaffe. Jag hade förväntat mig bra kvalitet på bönor från Espresso House, även om jag gissar att det är billigare råvaror än till J&N:s bönor med eget namn på påsen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det där var marknadsförings-BS. Gissar att det var Johan & Nyström på den tiden. Vet att de har använt Solberg & Hansen förut, och att de använder Johan & Nyström nu. Två rosterier jag vet kan göra bra kaffe. Jag hade förväntat mig bra kvalitet på bönor från Espresso House, även om jag gissar att det är billigare råvaror än till J&N:s bönor med eget namn på påsen.
Det är möjligt att jag minns fel. Vet iaf att de som utbildade sig till Master Barista fick åka ner till plantaget de sammarbetar med, och att caféerna hade bilder på väggarna därifrån. Det var ju på den tiden då de bara hade typ tio caféer, så kan ju ha ändrats...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det är möjligt att jag minns fel. Vet iaf att de som utbildade sig till Master Barista fick åka ner till plantaget de sammarbetar med, och att caféerna hade bilder på väggarna därifrån. Det var ju på den tiden då de bara hade typ tio caféer, så kan ju ha ändrats...
En kvalificerad gissning är att det var en halv lögn eller åtminstone en sanning med modifikation liksom. Det var nog plantagen som deras leverantör samarbetade med snarare. Men nu gissar jag som sagt bara.
Så här ser det ut nu på EH:s hemsida:
"VÅRT KAFFEROSTERI
I Länna, söder om Stockholm, har vi länge haft något spännande på gång. Här har vi nämligen byggt vårt alldeles egna kafferosteri. Och det är inte vilket kafferosteri som helst. Det är ett av Europas största och mest moderna rosteri för specialkaffe. Nu rostar vi med andra ord allt vårt kaffe själva!"
Det de beskriver är Johan & Nyström. Det var sannolikt inte mer sant då än det är nu. J&N var rätt ensamma för tio år sedan om att arbeta som EH beskriver, med ansvarsfull och kvalitetsmedveten "direct trade".
 
Topp