• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - På en lagom nivå

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja, kaffe!
En kär liten dryck för många i detta landet och inte minst på det här forumet.

Nu finns det en tråd där folk verkar köra med egen kaffeodling, annars går det inte att dricka.

Istället för att jag förstör den tråden så tänkte jag att jag skapar en lite lagom tråd där man kan snacka om senaste Melitta filterbryggare eller en Jura Espressomaskin.

Så....
I dagsläget kör jag en De Longhi....ett eller annat med portafilter.
Frun skäller ut mig 10ggr per dag då jag grisar så förfärligt.
Det är inte ens aktuellt att mala bönorna varje gång jag ska drikka kaffe, då det är "noise pollution" som inte ens jag själv gillar.

Jag dricker enbart svart kaffe och så svart som möjligt. Inga fortissimo crescendo frappe pianissimo bryggningar, med andra ord.
Många koppar blir det, men filterkaffe är inte intressant.
Jag har glott på Juras A1:a (svår att få tag på) och ENA 4:a. Nackdelen är små bön- och vattenbehållare.
Siemens EQ9 har jag även glott på, då dessa är riktigt tysta.
Jag har givetvis även sneglat på Juras S8:a och även Z10:a, men det är lite overkill med tanke på att jag egentligen bara dricker svarta drycker.

Tyst, smidig och gott kaffe är det jag vill åt.
Min lilla De Longhi gör ett utmärkt jobb i stort sett, men den fixar inte finmalet kaffe utan att portafiltret pluggar igen och att jag grisar lite för mycket.

Vad för maskin är vettigast för bra kaffe?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Underbar trådstart!! Bra jobbat!

Om man bara ska titta på produkten i koppen, inte väga in 1000 andra faktorer så är jag faktiskt imponerad av Nespressos kaffe.
För den arbetsinsassen man gör (lägger ner en pod och trycker på en knapp) blir det förvånansvärt bra kaffe!

Om man ska mala egna bönor är en maskin som för allt åt dig väll smidigast? Ingen superinsatt i den typen avmaskande men vill minnas att Jura brukade göra vettiga saker för hemmabruk. Kostar dock en peng.. oftast får man vad man betalar för i maskinvvärldn.

Finns också alternativer att köpa färdigmat espressokaffe. Enklare maskiner har ibland så kallat trycksak portafilter som är mer förlåtande för malningen och lämpar sig bättre för färdigmalt :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Underbar trådstart!! Bra jobbat!

Om man bara ska titta på produkten i koppen, inte väga in 1000 andra faktorer så är jag faktiskt imponerad av Nespressos kaffe.
För den arbetsinsassen man gör (lägger ner en pod och trycker på en knapp) blir det förvånansvärt bra kaffe!

Om man ska mala egna bönor är en maskin som för allt åt dig väll smidigast? Ingen superinsatt i den typen avmaskande men vill minnas att Jura brukade göra vettiga saker för hemmabruk. Kostar dock en peng.. oftast får man vad man betalar för i maskinvvärldn.

Finns också alternativer att köpa färdigmat espressokaffe. Enklare maskiner har ibland så kallat trycksak portafilter som är mer förlåtande för malningen och lämpar sig bättre för färdigmalt :)
Ja, av det som jag smakat så har Jura levererat bäst. Siemens fördel är dock att den är tyst.
De Longhi verkar göra bra ifrån sig i tester, men det behöver inte betyda att det passar mina behov.
Som sagt så har jag tyckt att Jura ger bästa smaken, men det kan ju bero på vilka bönor som finns i maskinerna, så jämförelser i butik är inte alltid det bästa.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ja, av det som jag smakat så har Jura levererat bäst. Siemens fördel är dock att den är tyst.
De Longhi verkar göra bra ifrån sig i tester, men det behöver inte betyda att det passar mina behov.
Som sagt så har jag tyckt att Jura ger bästa smaken, men det kan ju bero på vilka bönor som finns i maskinerna, så jämförelser i butik är inte alltid det bästa.
Börnorna är ju lite avgörande.. och vattnet (Om man vill nörda).
Gått igenom MÅNGA kg bönor för att försöka uppnå det jag vill ha. Jobbat hårt och ändrat alla inställningar som går att ändra och ändå inte får till det. Då är det bara att inse att bönorna inte kan leverera det.
Men om man gillar det i butiken kan man ju fortsätta på samma bönor hemma!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Börnorna är ju lite avgörande.. och vattnet (Om man vill nörda).
Gått igenom MÅNGA kg bönor för att försöka uppnå det jag vill ha. Jobbat hårt och ändrat alla inställningar som går att ändra och ändå inte får till det. Då är det bara att inse att bönorna inte kan leverera det.
Men om man gillar det i butiken kan man ju fortsätta på samma bönor hemma!
Ja, bönorna har stor betydelse (utan att gå in allt för nördigt) och två veckors stillastående vatten gör ju även det en hel del med smaken.
Vattnets hårdhet spelar även in vid malningsgrad, vilket jag har upptäckt i utlandet. Då fungerar inte medtaget kaffe lika bra.
Ibland så duger egentligen kapselkaffe, men det skulle man kunna köra med på hemmakontoret om överdriven lathet infinner sig och man inte orkar gå ner en trappa.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Kul trådstart!
Har aldrig nördat in mig helt och hållet i kaffevärlden men följer James Hoffmann på youtube och gillar det han gör.

Kör med en Eureka Mignon Filtro och varvar detta i min moccamaster och en aeropress. Har spanat på espressomaskin men inte aktuellt att lägga dom pengarna som krävs för att få en bra sådan.

Vad kör ni för bönor till vardags, hade varit kul med tips för att prova något nytt. Har för tillfället provat runt lite olika sorter i Bergstrands sortiment och varit nöjd med dessa. Vet inte hur de står sig mot dom riktigt fina bönorna. Tar gärna emot tips!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Detta var ju väldigt spännande, blev sjuk sugen på att byta ut min Nespresso mot en Jura S8 eller E8! Finns det ställen där man kan provsmaka resultatet från dessa? (så man kan avgöra om det är värt det innan man slänger ut en massa pengar)
 

DDraper

Omega
Kul tråd!
Har en Kura E6 som jag är nöjd med. Höll tidigare på med mindre maskiner, bland annat Nespresso. Resonerade som så att jag är ensam med att dricka kaffe hemma då tjejen avstår men blev för trist. Bytte för 2,5 år till nyss nämnda Jura och kunde inte vara mer nöjd. Kan tänka mig att om vi var två på att dricka så hade det nog varit fint med något större vattentank och lite mer utrymme för bönor.
Zoegas Mollberg är go-to-bönan. Molinari Oro blir det oftast annars. Gillar fylligt och med karaktär.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag fortsätter i denna tråden efter att ha börjat i Kaffe - Nördnivå och tycker att detta är en mer passande tråd.

Jag har nyligen på tips från ovan nämnda tråd beslutat att byta ut min gamla trotjänare till kaffekvarn, en enklare Krups. Valet blev tillslut en Baratza Virtuoso+ som är lite mer påkostad än dess lillebror Baratza Encore. Jag ångrar mig inte.
För er som undrar om verkligen kvarnen har betydelse så kan jag säga att det har den. Vad man byter ifrån och till har förstås betydelse. Jag har Zoegas Mollbergs blandning som standardkaffe och det blev så pass stor skillnad att det kändes som ett annat kaffe. Jag försökte pricka samma mängd och malningsgrad på båda. Som espresso-malare har jag inte hunnit jämföra ännu men min bror som är mer åt nördnivåhållet tyckte den gjorde ett bra jobb.

Citerar mitt eget inlägg från nördtråden där jag jämför funktioner på Virtuoso+ och Encore.
"För de som undrar vad det är för skillnad mellan dessa två bättre mellanklassmaskiner Baratza Encore och Baratza Virtuoso plus så tipsar jag om denna test nedan. Förutom priset (ca: 1700 - 2700)) ser jag skillnaden i hastigheten i malningen tack vare andra kvarnhjul som en av de större skillnaderna. Och möjligheten till timerkörning om man som jag hellre vill prova ut en malnings tid och inte behöva väga kaffet mellan kvarn och bryggare för vardagligt bruk. Storleken på dessa två kaffekvarnar är ganska lika. E.v skillnader i slutresultat från verkliga livet får gärna någon komplettera med."

 

Fluve

Cartier
Kör med en Delonghi KG89 som jag funderar på att byta ut samt en Moka-panna till min dagliga kopp med morgonkaffe.
Problemet jag har med Delonghin är inte malandet utan mest själva ljudet på den, den låter som ett krossverk i princip.

Fastnat lite för Svanfeldts bönor då jag kan handla dem på en lokal affär plus att jag vet att delar av försäljningen går till välgörenhet med.
Sen är rostningen och smaken bra den med.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kul tråd!
Har en Kura E6 som jag är nöjd med. Höll tidigare på med mindre maskiner, bland annat Nespresso. Resonerade som så att jag är ensam med att dricka kaffe hemma då tjejen avstår men blev för trist. Bytte för 2,5 år till nyss nämnda Jura och kunde inte vara mer nöjd. Kan tänka mig att om vi var två på att dricka så hade det nog varit fint med något större vattentank och lite mer utrymme för bönor.
Zoegas Mollberg är go-to-bönan. Molinari Oro blir det oftast annars. Gillar fylligt och med karaktär.
Skulle du säga att det är markant smakskilnad på en Jura kontra Nespresso?
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
En fundering kring Moccamaster och deras modellbeteckningar: Dricker kaffe på en lagom nivå. Tänkte byta ut gamla bryggaren mot en Moccamaster. När jag kollar på deras hemsida så saluför de "Moccamaster Optio" som ska vara deras nya flaggskeppsmodell. Försökte googla för att se lite recensioner mm men hamnar bara hos Moccamasters nordiska sidor. När jag sedan går in på holländska eller tyska Moccamaster så finns "Optio" över huvud taget inte nämnt - däremot "Moccamaster Select" som är en annan modell som är tusenlappen billigare.

Är det marknadsdifferentiering det handlar om? Känns konstigt att de skulle lansera nya modellen i bara Norden först och skippa hemmamarknaden.
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
En fundering kring Moccamaster och deras modellbeteckningar: Dricker kaffe på en lagom nivå. Tänkte byta ut gamla bryggaren mot en Moccamaster. När jag kollar på deras hemsida så saluför de "Moccamaster Optio" som ska vara deras nya flaggskeppsmodell. Försökte googla för att se lite recensioner mm men hamnar bara hos Moccamasters nordiska sidor. När jag sedan går in på holländska eller tyska Moccamaster så finns "Optio" över huvud taget inte nämnt - däremot "Moccamaster Select" som är en annan modell som är tusenlappen billigare.

Är det marknadsdifferentiering det handlar om? Känns konstigt att de skulle lansera nya modellen i bara Norden först och skippa hemmamarknaden.

Jag kan efter att ha varit i kontakt med Moccamaster besvara min egen fråga. KBG Select som säljs i resten av Europa är exakt samma maskin som OPTIO som säljs i Norden. Dock med den pikanta skillnaden att KBG Select kostar 219 euro (dvs ca 2200 kr) hos Moccamaster.nl/de medan OPTIO kostar 3349 kr på Moccamaster.se. Jag frågade Moccamaster om det finns några övriga skillnader med tanke på att priset skiljer över 50%. Det gör det inte förutom att man för OPTIO har "möjlighet för att registrera förlängd garanti vid köp".

Lite magstark prisskillnad ändå.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Mitt kaffenörderi ligger bara just precis ovanför svenssonnivå. Koppen är viktig för mig och jag tycker att kaffet jag dricker hemma smakar bättre än det mesta. Jag kör en Moccamaster med några år på nacken och Zoegas färdigmalna Skånerost. Filtren är oftast Melittas standardfilter men ibland gourmet om jag känner för att fjanta mig litet. Dock så har jag ibland funderar på att börja mala bönorna själv. Vilken kvarn skulle ni rekommendera åt en nybörjare?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Mitt kaffenörderi ligger bara just precis ovanför svenssonnivå. Koppen är viktig för mig och jag tycker att kaffet jag dricker hemma smakar bättre än det mesta. Jag kör en Moccamaster med några år på nacken och Zoegas färdigmalna Skånerost. Filtren är oftast Melittas standardfilter men ibland gourmet om jag känner för att fjanta mig litet. Dock så har jag ibland funderar på att börja mala bönorna själv. Vilken kvarn skulle ni rekommendera åt en nybörjare?

Jag gjorde ett byte från en enkel Krupp till denna Baratza Virtuoso+ efter rekommendation i tråden. Det gjorde större skillnad på kvalitén på slutprodukten kaffet än byte av bönsort hur konstigt det än kan låta. Funkar enl. mig även som malning för espresso men vi ska ha i åtanke att kvarnens prisnivå ligger under 3kkr. Prisvärd är omdömet.
1637315835125.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Här postas det allt för sällan.
Det blev inköp av en Jura E8.
Att det inte blev en ENA 4 eller A1 beror på att vattentanken och bönhållaren var för liten och att det inte blev Siemens var för att jag inte gillar att plocka isär maskinen för rengöring.

Ganska nöjd med min E8, men storleksmässigt och designmässigt så gillar jag A1 och ENA 4 bättre.
 
Topp