• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kalifornien/Los Angeles

Galaxy

Rolex
Hej KS!

Jag ska tillsammans med fem kompisar åka på examensresa till Kalifornien nästa sommar. Vi är där i drygt två veckor, och i och med att reseplanering är typ det roligaste som finns har jag redan nu börjat kika på vad vi ska fylla dagarna med därborta.

Vi flyger i augusti till LAX, och hyr sedan bil på flygplatsen. Jag har aldrig varit i Los Angeles, men vad jag förstår är stadskärnan inte jättespännande, och vi har därför inget emot att bo en bit ifrån centrala LA (men maximalt typ 2h bort). Vi tar med det i beaktande gärna emot så många tips som möjligt och svar på framförallt dessa frågor:
  • I vilket område bör man bo? Gärna inget supertyst område, så att vi åtminstone kan spela musik vid poolen under dagtid utan att det stör supermycket i området. Egen pool är också krav. Helst i bergen med häftig utsikt (bonus men inget måste). Vi har kollat en del på San Diego, Riverside och Palm Springs.
  • Vad bör man hitta på under två veckor? VIlken/vilka nationalparker bör prioriteras? Är Universal Studios fortfarande häftigt för 6 killar i 23-årsåldern?
  • I och med att vi alla är under 25 misstänker jag att det är relativt dyrt att hyra bil, men har ni något tips här tar vi gärna emot det också. Gör man det billigast på flygplatsen eller i stan?
  • Var bör man gå ut? Både häftiga barer och nattklubbar av intresse.
  • Någonting annat vi bör tänka på eller hitta på?
Kort och gott, ös på med tips inför en förhoppningsvis riktigt kul resa. Stort tack på förhand! :)
 

Bottega

Cartier
Universial studios var helt klart kul! Även Sony Studios turen var trevlig, vanlig guidad tur. Tips: passa på och dra till ”The Grove” på lite lunch och mindre shopping, roligt uppbyggt område i gammalt stuk med spårvagn.

ha så kul!
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Jag kan rekommendera att bo i west hollywood enligt min erfarenhet(bara varit där två ggr). Men känns som det är ett bra läge att bo på. Sen måste ni till six flags! Och har ni två veckor måste ni nog bestämt till Vegas också!

edit: universal är fortfarande bra! Venice beach, santa Monica pier, rodeo drive och Hollywood hills är ju bra. Är ni där två veckor borde ni verkligen ta en road trip. Ni borde typ hinna både San fransisco(Väg 1 upp dit är inte dumt) och Las Vegas. Kör gärna via yosemite för vyerna. RIKIGT AVIS PÅ ER! :p
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Aldrig varit i Vegas, men San Diego har nämnts och rekommenderas VARMT! Sköna beacher, sköna fester. Sätt av en dag för hangarfartygsmuseet också, alldeles oavsett om ni är intresserade av hangarfartyg. Lätt att bränna en dag där, sjukt bra!

Annars rent allmänt bo mindre och roadtrippa mer, Kalifornien och kusten är grym för bilåkande. Passerade bara LA på en roadtrip från Seattle till SD, där vi stannade längre i SD.
 
Hyr hus i the hills via Airbnb, bil hyr ni via Turo. Äter gör ni på Nobu i Malibu (kör via kusten för utsikt), Catch på Melrose och Cecconis på samma gata. Universal är i mitt tycka ej värt pengarna. Få åkattraktioner där de mesta bara är såna "simulatorer" man sitter i, vill ni gå på nöjespark så är Six Flags bättre.

Om ni gillar nattklubbar, se till att fixa kontakt med en promoter om ni vill ha kul ute - men det kommer att kosta därefter.

Las Vegas är också riktigt kul men precis som man kan tänka sig så kostar det ganska duktigt att ha kul där också.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Har varit på västkusten några gånger. 2 veckor i LA skulle jag säga är väldigt lång tid. Som andra skriver, ta några bilturer till bl.a Vegas och en/två nätter där. San Diego är fantastiskt trevligt, avslappnad stämning, härliga barer och bra stränder.
Jag har bott i Marina del ray ett par gånger. Gångavstånd till Venice och Santa Monica. Tips om ni ska till Universal Studios är att köpa VIP biljetter så slipper ni de värsta köerna. Köp biljetter hemifrån och googla runt lite, brukar komma bra deals ibland.

Ska ni parta är Vegas galet bra, där är det bara plånboken som sätter stop för hur galet ni vill ha det ;)
 

Veratio

Cartier
Los Angeles måste vara USA's tråkigaste stad om det är en två veckor lång semester. Försök få in östkusten, NY.

Los Angeles är fruktansvärt, håller med, men New York är ju bara en storstad! Skittråkigt.

Jag ÄLSKAR Las Vegas. Eftersom ni kanske säkert har en budget kan nog min post här passa er (passar iaf mig!):

https://klocksnack.se/threads/bästa-kreditkortet-för-förmåner.47593/page-59#post-3067269

Sen lägger man pengarna på konserter och käk istället för boende!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Körde en vecka tidigare i höst där vi började med Vegas och avslutade med LA.

Har ni två veckor bör ni definitivt kolla om ni kan klämma in några dagar i Vegas - det är bara 3-4 timmar med bil ifrån LA och väl värt ett besök. En mer absurd stad får man leta efter :)
 

Linus

Cartier
Vi har bott i Santa Monica utanför LA. Det är ett trevligt ställe. Men som stad är LA rätt trist. Kör till SF, upp till Sonoma och Napa och drick vin och ät gott.
Jag gissar friskt, men jag tror du drar ner medelåldern rejält i Palm Springs.
Las Vegas är ju kul om du gillar sådant.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Är tanken att ni ska ha ett boende med pool som är ”fast” boende under två veckor? I så fall är min rekommendation att byta rese-destination. LA passar enligt mig dåligt, i alla fall när ni verkar vilja få in upplevelser också.

LAX är ju bra utgångspunkt för en roadtrip i västra USA/Kanada däremot. Då tar ni ju hyrbil från flygplatsen i så fall. Tänkte inte på om det var speciellt dyrt när jag och en polare gjorde det när vi (vid uthämtning) var under 25. Det har ju gått ett antal år sedan dess dock. Men det måste ni ju ha koll på när ni bokar såklart, att det är OK att hyra när man är under 25.
 

sir alex

Panerai
LA är grymt. Roligare än New York. West Hollywood är trevligt att bo i, det är dessutom promenadvänligt och man kan lätt traska till Hollywood och Fairfax. Testa att bo på The Standard i West Hollywood. Trevligt partyhotell med pool och ungt klientel. Vill ni till havet vid Venice så är Uber väldigt billigt i LA.
 

huggix

Omega
Lite tips från mina erfarenheter av LA/ Västkusten:
  • I vilket område bör man bo? Gärna inget supertyst område, så att vi åtminstone kan spela musik vid poolen under dagtid utan att det stör supermycket i området. Egen pool är också krav. Helst i bergen med häftig utsikt (bonus men inget måste). Vi har kollat en del på San Diego, Riverside och Palm Springs. Jag hade spenderat MAX tre nätter i LA. Gärna i West Hollywood, där har ni nära till mycket av det som är värt att se. Men sen skulle jag lagt några dagar i San Diego, San Francisco (kör då längs Highway 1) och Vegas istället. Det är mycket roligare städer att besöka!
  • Vad bör man hitta på under två veckor? VIlken/vilka nationalparker bör prioriteras? Är Universal Studios fortfarande häftigt för 6 killar i 23-årsåldern? Universal studios kan man spendera en dag på (jag och en kompis hade kul där och vi är 30) sen skulle jag kollat in Hollywood (walk of fame), Kina teatern, Hollywood skylten, Venice Beach och Santa Monica. I övrigt tycker jag LA är rätt dåligt.. Petersen Automotive museum var rätt coolt om ni gillar bilar. Har aldrig varit på Six Flags men kan tänka mig att det är ballt! Se om det finns någon hockey/ basket/ AM Fotboll/ Baseball att titta på, även om man inte är en superfan så är det en fräck upplevelse :)
  • I och med att vi alla är under 25 misstänker jag att det är relativt dyrt att hyra bil, men har ni något tips här tar vi gärna emot det också. Gör man det billigast på flygplatsen eller i stan? Jag har använt https://www.rentalcars.com/sv/ några gånger när jag hyrt bil i USA och de verkar ha bäst priser (iaf när jag kikat på det även om man är under 25)
  • Var bör man gå ut? Både häftiga barer och nattklubbar av intresse. Har tyvärr inga tips här..
  • Någonting annat vi bör tänka på eller hitta på? Sticker ni till Vegas bör ni kolla om Hard Rock eller Cosmopolitan har något poolparty igång när ni är där, annars kan jag tipsa om TopGolf (det är kul även för icke golfare eller så kan de dricka öl under tiden ni andra slår), vi såg David Copperfield förra året vilket var riktigt bra. Vegas har hur mycket bra restauranger, barer och nattklubbar som helst, bara att välja och vraka! :) Stranden i San Diego samt att bara gå runt i staden är trevligt! San Fran har ju Alcatraz (som man måste boka långt i förväg, jag har aldrig haft chansen att åka ut tyvärr), sen är där Golden Gate bron, Silicon Valley. San Fran är en av få amerikanska städer där man faktiskt kan promenera mycket och se saker på nära håll. Drar ni upp där skulle jag nog försökt boka en eller två dagar med guidad tur i Napa för vindrickande :)
Hoppas ni får en riktigt bra resa!
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Kan starkt rekommendera Newport om ni vill ha party. Laguna Beach om ni vill ta det easy och surfa, dock finns det bra barliv och det är rätt livligt på kvällen. Sand Diego grym stad med mycket stort utbud av de mesta. Så min rekommendation är södra calif, tycker bara SF och kustvägen dit är nåt att ha norrut.

Skulle undvika Santa Monica trångt dyra hotell och massa turister.
Palm Springs rätt trist mitt ute i öknen.
 
Topp