• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kan denna presidentlänk vara äkta?

20150911_080924.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Ser att det ser ut som DDn från kaplans pant. Bilden på kaplans är bättre. Där såg det ut som någon försökt efterlikna barkfinish genom att låta någon guldsmed "gå lös" på den. Vad sa de på kaplans? De borde kunna ge dig ett bra svar.
 
Det är den klockan från Kaplans ja. Jag förivrade mig lite och köpte klockan utan att ha sett fler bilder och när klockan kom så var jag inte nöjd alls.

Finisheringen ser ej ut som äkta Rolex Florentin. Claspen och spännet ser fel ut.

Jag pratade med Kaplans och de hänvisade till Sefina. Jag har pratat med Sefina men de mena på att både finishen och länken är äkta Rolex.

Nu får jag försöka bevisa att det ej är äkta Rolex och isf får jag lämna tillbaka klockan.

Jag tycker att stämplarna på spännet är fel, ser inte ut som de andra DD jag haft.

Hjälp mig snälla =)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Det är den klockan från Kaplans ja. Jag förivrade mig lite och köpte klockan utan att ha sett fler bilder och när klockan kom så var jag inte nöjd alls.

Finisheringen ser ej ut som äkta Rolex Florentin. Claspen och spännet ser fel ut.

Jag pratade med Kaplans och de hänvisade till Sefina. Jag har pratat med Sefina men de mena på att både finishen och länken är äkta Rolex.

Nu får jag försöka bevisa att det ej är äkta Rolex och isf får jag lämna tillbaka klockan.

Jag tycker att stämplarna på spännet är fel, ser inte ut som de andra DD jag haft.

Hjälp mig snälla =)
Kan tyvärr inte tillföra mer än att jag också tycker det ser lite skumt ut. Hoppas att det löser sig, lycka till!
 

JohnDoe

Rolex
Visste inte ens att florentine finish fanns. Man lär sig alltid något nytt. Hittade en kommentar på Bobswatches att den är " very rare". Kan i så fall vara riktigt värdefull. Kolla med rob e. Har du hittat några bilder på nätet?
 
Ja det är kul att lära sig nytt! Oftast blir det den hårda vägen ;) Jag visste att Florentine fanns, inget jag letat efter men jag har letat dd ett tag nu och så blev det som det blev. Ja den verkar riktigt ovanlig, tror dock i detta fall att det tyvärr inte leder till något större värde, man kan ju alltid hoppas ;)
 
Jag skickade bilderna til Rob E igår men det var svårt för han att uttala sig om saken, kan man förstå när det var små dåliga bilder =)
 

JohnDoe

Rolex
Efter vad jag kan hitta så är det ganska svårt att skilja fake o äkta pga bristen på äkta att jämföra med. Tror inte det går att göra på bild. Finns ju många modifierade Rolex delar där "stommen" är original och sedan har en guldsmed fixat till den. Om den är florentine finish från fabrik måste länken ha rätt ref nr. Samma med boetten. Sånt kan rob nog kolla upp.
 

JohnDoe

Rolex
Om länken saknar korrekta stämplar på ändlänkar etc så är det ju tveksam äkthet. Boetten har ju ref 18038. Rob kanske kan svara på om en florentin överhuvudtaget hade ref 18038. Refnr på "1803" som florentin är ju 1806. Hittade en florentin på fourtane.com med ref 1806. Länken ser helt annorlunda ut. Så även om klockan är äkta så kan den vara bearbetad, dvs inget Rolex godkänner som äkta.
 
Johndoe, tack för ditt engagemang! Jag var lite osäker innan köpet om det var äkta florentin, jag bad Kaplans om mer bilder och info innan auktionen men de lyckades inte svara mig innan auktionen gick. Jag tror med att Florentine aldrig fanns på 18038!
 
Ute på tunn is nu men på alla presidentlänkar jag sett så sitter spännets "hane" på den del som är intill rolex-knäppet som man öppnar spännet med. "Honan" sitter på den andra delen.
På den andra bilden du bifogat så är det ett hål "hona" där kag har en "hane".
Behöver ju inte betyda att den inte är orginal iofs....kanske bara mixtrad med.
 

JohnDoe

Rolex
För att vara helt ärlig så är sefina inte jättevassa på Rolex. Om du lägger fram avsaknad av korrekt länkmärkning som trolig fake så får de bevisa hur de menar att den är äkta, dvs de får plocka fram papper på att länken är korrekt. Boetten är lurigare eftersom det stod 18038 i beskrivningen. Fast kolla om bark verkligen heter 18038 eller något annat. Heter bark något annat så borde denna heta något annat.
 

JohnDoe

Rolex
Och sist men inte minst så är varan såld genom kaplans. Vet att de vill slingra sig på panten men tveksam om det håller i ARN. Finns ju ett gäng jurister här...
 

paradis

Audemars
Varför kommer man med KONSTIGA FRÅGOR, efter att ha köpt ? Är det inte lättare att fråga först, innan köp ? Du kan lägga handpenning, så att ingen hinner ta den under tiden, som du undersöker klockan.
 
Topp