• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan det vara sant? Rolex 6204

911flyer

Omega
Kommer ta ett år minst att få in alla delar om det här är äkta 6204 ... Behöver proffsiga utlåtanden på följande bilder, det finns så lite information om 6204:an så att det är svårt att ta reda på äktheten på denna ovanliga rolex.

Har varit i kontakt med en kille längre ner på kontinenten om detta case ett tag nu, han har skickat mig dessa bilder:

3yra8y7a.jpg


e9ybeha6.jpg


ute5u9ys.jpg


y5u5era2.jpg


Finns inget original urverk eller andra tillbehör, utan, det här är allt som finns!

Priset är inte diskuterat men om det är äkta rolex så är det kanske årets fynd.

Vad tror experterna? Är det nått att börja ett bygge på? 6204 är ju den första submarinern om man ska vara helt korrekt. Med extremt udda sekundvisare. Så här ser klockan ut i verkligheten om den är komplett:

e8ere3uq.jpg


Finns så extremt lite info på serienummer osv... Vore ett roligt projekt.

Tack på förhand!
 

911flyer

Omega
Två saker att tänka på; att samla delar till en typ sextio år gammal klocka är meckigt och avsett hur bra det går kommer det till slut "bara" att vara en frankenklocka...

...och dessutom kommer att bli dyrare än att köpa en komplett "korrekt".

Sant, men. Med tanke på att en komplett och original kan kosta upp till 65,000 dollar så kan jag nog med säkerhet säga att denna hamnar långt under den prislappen. Och att bygga en från scratch med originaldelar är väl inte fy skam? Eller? :) ett projekt helt enkelt.

Boetten med krona, vridning och insert är mitt för under 10tkr, så en billig start. Därför söker jag hjälp just nu för att inte kasta 10 lakan i sjön. Med tanke på priset så ifrågasätter jag äktheten. Det som stör mig mest är att datumstämpel saknas...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inget om detta, men RSC mellan bandhornen? Rolex Service Center? Hela boetten är slipad med sandpapper nyligen? Detta utan att poleras efteråt? Finns det några spår ar korrosion eller av äkta åldrande? Hur kom du i kontakt med denna herre?
 

Whedda

Rolex
Sant, men. Med tanke på att en komplett och original kan kosta upp till 65,000 dollar så kan jag nog med säkerhet säga att denna hamnar långt under den prislappen. Och att bygga en från scratch med originaldelar är väl inte fy skam? Eller? :) ett projekt helt enkelt.

Boetten med krona, vridning och insert är mitt för under 10tkr, så en billig start. Därför söker jag hjälp just nu för att inte kasta 10 lakan i sjön. Med tanke på priset så ifrågasätter jag äktheten. Det som stör mig mest är att datumstämpel saknas...

Du gör såklart som du vill men är helt inne på Singular linje.

1. Först och främst är det en del oklarheter i Boetten till att börja med. Dessa kommer finnas kvar till nästa köpare vilket kan försvåra försäljning. Om det visar sig att det inte är kosher är det knappast värt en tusenlapp.. Även om det är korrekt är Boetten som Aurum är inne på ganska taskigt polerad vilket drar ner priset.

2. Att köpa loss originaldelar till dessa kommer kosta förbannat mycket pengar. Vad som jag har svårt att förstå är vad jämförelsen med ur för 65k USD kommer in? Då rör det sig om 100% original i toppskick och en franken kommer aldrig ens i närheten av dessa summor. De jag sett har legat osålda på 8-10k usd. Samlarobjekt i den nivån är långt i från lättsålda om de har issues.

3. Om du bara tänker ha klockan för din egen del och inte känner att det "nästan" är original så kör och gör det till ett projekt. Tyvärr tror jag att som investering är det sällan några stora pengar att göra om man är uppriktig med klockans innehåll.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Värdet på boetten är ju teoretiskt tills du hittar resten. Jag skulle säga att värdet är 0kr just nu eftersom boetten enskilt är meningslös.
 
Topp