• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan en gammal quartz börja avvika?

Stephan

Omega
Funderar på att överraska mig själv genom att även införliva en gammal "high-end" quartz i samlingen.

Men kan ett gammalt quartzur börja gå fel när det blir gammalt, eller håller det
den digitala precisionen under hela sin livstid?

Någon som vet något om gamla quartz-ur?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har två äldre quartz som går bra delvis o sedan stannar, jag hoppas på att det är mekaniska problem, om det är elektriska delar som bråkar kan det i vissa fall vara svårt o dyrt med delar (tex omega megaquartz)
Jag tror att quartzmodulen håller sig, men andra delar åldras.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svaret på frågan är "absolut", det är mycket vanligt att gamla kvartsare inte håller tiden lika bra som de gjorde när de var nya. Kvartskristaller åldras vilket leder till sämre tidhållning, bra kvartsurverk går att justera om man vill/orkar för att korrigera för detta.

Min überkvartsare skulle må bra av en justering men i och med det grymma skicket så har jag blivit avrådd från att göra det om jag inte stör mig allt för mycket på tidhållningen. :)
 

Stephan

Omega
Aha, då köper man grisen i säcken mao, tveksamt om det är värt att laga om den går fel då.

"Keeps time" duger inte riktigt som beskrivning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha, då köper man grisen i säcken mao, tveksamt om det är värt att laga om den går fel då.

"Keeps time" duger inte riktigt som beskrivning.
Jag tänker att man köper en vintagekvartsare för att den är en tidsmarkering och teknologisk framgång, inte för att den håller tiden löjligt bra. Är man ute efter riktigt bra tidhållning så kan man ju köpa en ny klocka. :)
 

Stephan

Omega
Håller med @yonsson, men det ena behöver inte utesluta det andra ;-)
(Någon ny klocka behövs inte)

Det är SEIKO Twin Quartz som fångat mitt intresse, hmmm... jag kanske borde skaffa ett liv i stället
 

J.G.L

Omega
Analoga quartzur har nästan lika mycket mekanik som ett automatiskt eller handdraget ur, jag renoverade en Seiko i julas, 306 komponenter varav kanske 45 kugghjul ( dock av plast) och det slits även i ett quartzur. Rengöring och smörjning med silikonsmörj, inte olja då plasten påverkas av oljor.
 
Topp