• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan ett AB investera i vintageklockor?

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Frågan är enkel men svaret verkar inte lika enkelt. Jag har frågat på min bokföringsbyrå och dom är lite svävande.

Kan mitt aktiebolag investera i exempelvis en gammal Rolex 1680 eller PP istället för att sätta pengarna i aktier såsom Ericsson eller Volvo?

Och så avslutar vi med en pekbild! TITTA SOOOOLEN!

Varma klockhälsningar
jhellstrom

DSC_4041.jpg
 

Turbotom

Omega
Så länge verksamhetsbeskrivningen innehåller "handel med Klockor" så borde det funka. Problemet lär bli att bevisa att du inte använder klockorna privat. Blir nog förmånsvärde då.
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Tack för ditt svar!
Då låter det kanske som en dålig idé helt enkelt.
Förmånsvärde på bilar förstår jag hur man räknar ut men vad skulle det bli på en klocka för 100 000kr?
 

Turbotom

Omega
Kör på tycker jag! Teckna ett avtal med dig själv där du lovar på heder och samvete att inte använda klockorna privat, äg även andra klockor privat och se till att hyra T.ex. Ett bankfack till dem så har du garderat dig.

Annars tycker jag du ska maila SKV och fråga, de brukar vara snabba att svara.
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
"Representationsklocka" borde väl funka, man vill ju inte se ut som en slusk när man kommer ut till kund! :angel:
Det där med bankfack är ett bra tips, SKV kan säkert härleda frågan tillbaka och så får man en granskning...

Friskt vågat som dom säger!
 

mega

Rolex
Ett aktiebolag inom IT kan ju köpa ex. vis Volvo aktier utan att för den skull står så i verksamhetsbeskrivningen.
Borde man inte kunna köpa klockor också, eller var går gränsen ?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Om bolaget inte handlar med klockor saknas i princip avdragsrätt för kostnader både avseende inkomstskatt och mervärdesskatt. SKV tar ut skattetillägg och är dessutom enligt lag skyldiga att brottsanmäla (över ett visst skattebelopp). Privata kostnader i bolag är aldrig särskilt vettigt, vore du min klient skulle jag avråda dig från upplägget. Ska dock tilläggas att jag normalt jobbar med andra entiteter än, vad jag tolkar som ett, fåmansbolag. Stöter därför sällan på denna typ av frågor.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Vill inte namedroppa men en hyfsat känd mediaentreprenör i Stockholm fick en kostsam bakläxa av skatteverket för att hans "investering" använts och inte legat i bankfacket. Den klockan syns på otroligt många av personens vimmelbilder, konstigt för en klocka som uppgavs ligga i banfack ;)

Som svar på din fråga så undrar jag om du vill använda klockorna eller är genuint intresserad av investera i klockor? Om sistnämnda så är det bara tuta och köra, om du vill använda klockorna så lägg ner projektet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vill inte namedroppa men en hyfsat känd mediaentreprenör i Stockholm fick en kostsam bakläxa av skatteverket för att hans "investering" använts och inte legat i bankfacket. Den klockan syns på otroligt många av personens vimmelbilder, konstigt för en klocka som uppgavs ligga i banfack ;)

Som svar på din fråga så undrar jag om du vill använda klockorna eller är genuint intresserad av investera i klockor? Om sistnämnda så är det bara tuta och köra, om du vill använda klockorna så lägg ner projektet.

Precis så är det.
 

Turbotom

Omega
Vill inte namedroppa men en hyfsat känd mediaentreprenör i Stockholm fick en kostsam bakläxa av skatteverket för att hans "investering" använts och inte legat i bankfacket. Den klockan syns på otroligt många av personens vimmelbilder, konstigt för en klocka som uppgavs ligga i banfack ;)

Som svar på din fråga så undrar jag om du vill använda klockorna eller är genuint intresserad av investera i klockor? Om sistnämnda så är det bara tuta och köra, om du vill använda klockorna så lägg ner projektet.

Klart du ska berätta vem det är! Langa en länk nu!
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Jakobb: Bra fråga. Tanken var att satsa pengar på gamla Rolex, använda dom sporadiskt då jag äger liknande klockor privat och sälja av dom vid investeringsbehov.
 
Topp