• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan ett kvartsur ligga med urladdat batteri för länge?

Rättidig

Basic
Kan ett kvartsur ligga med urladdat batteri för länge? Det fick jag nämligen höra att mitt hade gjort, då jag ville byta batteri hos en urmakare. Enligt honom så gick det inte att få igång urverket av den anledningen. Han verkade sur för att jag kommit och stört honom med min billiga "Arsenal" (Stjärnurmakarnas eget märke, om jag förstått saken rätt).

/Micha
 
Låter konstigt. Däremot kan ju batterier ibland "svälla" på ålderns höst. Kan det var det som hänt och tryckt sönder något?
 
Batterier kan ju läcka batterisyra om det vill sig illa, men ett urladdat batteri skadar knappast klockan bara för att det av urladdat. I så fall skulle ju alla apparater som man stänger av strömmen till bli skadade. :D

Edit: Jag hittade för övrigt en batteridriven klocka i garderoben som legat där urladdad i cirka 10 år och det kickade igång så fort jag bytte batteri och tryckte på reset-knappen.

Edit2: MEN även batteridrivna urverk kan behöva service då även de innehåller rörliga delar som blir slitna med tiden.
 
Sen har en del urmakare förakt till just batteri-ur.
Även om det borde ge ett enkelt tillskott i kassan kan tyckas.
 
Håller med ovan med tillägget att vissa kvartsur behöver nollställas på något sätt. Vet urmakaren inte hur man gör detta på ditt urverk kan det vara en förklaring till det han sa.
 
Håller med ovan med tillägget att vissa kvartsur behöver nollställas på något sätt. Vet urmakaren inte hur man gör detta på ditt urverk kan det vara en förklaring till det han sa.


På Seiko modeller jag har sett brukar det finnas tydligt utmärkt på urverket oftast.
Men varierar säkert.
 
Det brukar stå reset/AC, eller motsvarande;
IMG_2740_229IMG_2740.jpg
 
Ligger batterierna för länge läcker de syra, och ja det förstör verket! (Vissa fabrikat värre än andra...)
På vissa kalibrar ligger det en isolerbricka under batteriet, vilken fräter sönder och blir smulor av, dessa sätter sig sedan i de rörliga delarna i klockan.

Vissa Seikokronografer, Casios digitala etc som avhandlas här kan man behöva AC'a för att få fart på.










Kan ett kvartsur ligga med urladdat batteri för länge? Det fick jag nämligen höra att mitt hade gjort, då jag ville byta batteri hos en urmakare. Enligt honom så gick det inte att få igång urverket av den anledningen. Han verkade sur för att jag kommit och stört honom med min billiga "Arsenal" (Stjärnurmakarnas eget märke, om jag förstått saken rätt).

/Micha
 
Det brukar stå reset/AC, eller motsvarande;
Bytte nyligen batteri på en Pulsar-kronograf med Seiko-Epson verk från slutet av 90-talet. Ingen indikation alls på var, hur eller att man skulle nollställa. Dock hittade jag servicemanual och läste mig till hur jag skulle göra. Så det varierar nog helt klart.
 
Återigen, tack för svar!
Jag borde väl, egentligen, skaffa lite verktyg och öppna klockan själv. Det är ju inte direkt någon dyrgrip vi talar om...
 
Köp en öppnare på ebay för en hungrig, sedan är det bara att köra! Även originalbatterier finns billigt på ebay.
 
Tillbaka
Topp