• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan inte bestämma mig överhuvudtaget...

oskj93

Omega
Hej igen,

Som topic låter så kan jag inte bestämma mig överhuvudtaget, har funderat och funderat men icke säger nicke. Växeln i hjärnkontoret står helt blankt still...

Står mellan en GMT II och Submariner, främst 11670LN och 11673LN samt Submarinern i G/S. Även sneglat lite på DJ men känns inte riktigt hundra.

Är ju 22 och undrar om det kommer se konstigt ut ifall man går i guld exempelvis men står helt still där uppe på kontoret.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Som vardagsklocka? Då är nog 116710LN/BLNR snäppet roligare! Ska du dyka och vill ha den extra "säkerheten" (man kan säkert dyka med en GMT också men den är ju inte rejtad som en dykare...), kör på Subben. Har en 114060 som vardagsklocka som jag också kommer dyka relativt mycket med, och jag är jättenöjd. En kanonklocka verkligen!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Så som det är i verkligheten: Ingen bryr sig om vad du har för klocka, har bekanta och kollegor som har parfymklockor i guldfärgat stål och för gemene man väcker det inte mer uppmärksamhet än en Rolex i guld, inte ser skillnad ändå. 22 år gammal är helt rätt att bära en Rolex, stål/guld/platinum hursom, ingen bryr sig :D
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Grejen är om jag var under pistolhot och var tvungen att välja under fem minuter så skulle jag få en kula i huvudet.

Är inte så värst intresserad av den vanliga suben, tyckter den är ganska alldaglig. Men men..
Jag föredrar GMT före sub så jag personligen hade kört på det. Däremot om du bara ska ha en klocka som varieras så hade jag nog inte velat ha TT länk. Så antingen hade jag kompletterat med andra länkar eller kört på en 116710. Nu är inte BLNR min kopp av te men gillar när det är någon detalj ex färg som i vridningen eller sekundvisaren osv som gör klockan mer levande :)
 

oskj93

Omega
Jag föredrar GMT före sub så jag personligen hade kört på det. Däremot om du bara ska ha en klocka som varieras så hade jag nog inte velat ha TT länk. Så antingen hade jag kompletterat med andra länkar eller kört på en 116710. Nu är inte BLNR min kopp av te men gillar när det är någon detalj ex färg som i vridningen eller sekundvisaren osv som gör klockan mer levande :)

Tycker att GMT är grymt snygg dock det enda som jag ogillar med den är just bezelen eller ställer mig tveksam till om man säger så!
 

Kallebalik

Friends of KS
Aa, precis! Allt annat är galet snyggt :)

Jag tycker det är det snygga med bezelen! Submarinerns känns lite trist och uttjatad!

Stod i valet kring GMTIIc och SubC, var inne hos Rob Engström och gick därifrån med GMTII. Älskar länken, sjukt snygg! Bezelen är som ovan beskrivet och de gröna inslagen på gmt-handen och texten på tavlan gör också sitt lilla.

Angående guld/stål så tycker jag den inte är lika snygg IRL som på bild, framför allt länken blir lite "meh..".

MEN! 116718, GMTIIc i helguld! Tillsammans med grön urtavla så är det min favoritklocka och något jag kommer sporta snart.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Just precis var det min tredje 116610 som hoppade upp på köp & sälj (två ln, en lv). Mina tankar är att kasta in handduken och ta ut en 116200. Du kan göra den personlig och unik på ditt sätt, sedan tycker jag att SubC är för stor. SubC passar inte till dressat enligt mig. DJ passar till allt och du kan plaska med den. Helt perfekt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Grejen är om jag var under pistolhot och var tvungen att välja under fem minuter så skulle jag få en kula i huvudet.

Är inte så värst intresserad av den vanliga suben, tyckter den är ganska alldaglig. Men men..
Nä, du kanske skall skita i det då....

Å andra sidan är det en klocka, ingen helkroppstatuering..... Köp något, gillar du inte så sälj....
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nya GMT har ju polerade centerlänkar, så där är ju en sak som kan göra skillnaden mellan den lch subben.
Tycker du inte om polerat är det ju subben som gäller.
Är du å andra sidan sugen på lite mer bling, och reser mycket, är det GMT.

Mitt val hade nog blivit en 116610.
 

oskj93

Omega
Låter som om du inte riktigt klickar 100% med någon av modellerna men "måste ha" en rolex. Kollat på andra märken? Vad du än köper för rolle går de att sälja om du inte är nöjd.

Det är lite åt det hållet som du nämner, dock har jag tittat på andra märken också men inte hittat något som har fallit mig i smaken.

Om jag hade pengarna så skulle det blivit en AP RO 15300st med svart urtavla men det får ju bli senare om man säger så.

Har också en Certina DS First hemma, så vill inte ha en alldeles för lik klocka utan något mer varierat.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bestäm dig nu för en 116613 eller vad den nu heter. Den är det bästa alternativet om vi snackar moderna Rollar. Den är ju stekig, på ett skönt sätt :) De andra två verkar du bestämt inte klicka med av de anledningarna du uppgett, och jag håller med om att de är halvfula och halvltråkiga.

Vintage är ju annars alltid roligast och snyggast btw :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Eftersom du ändå vill ha en ap 15300st och både gmt och sub bara är "nästan klockor" för dig så tycker jag att du ska köpa två stycken nästan klockor istället för 1. Båda går inom budget och den ena är med integrerad länk och den andra är en sub.
IWC Ingenieur 3239 med svart tavla
IWC-Ingenieur-main-2-thumb-autox640-24466.jpg

Tudor Submariner 79190/79090?
tudor.jpg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det är lite åt det hållet som du nämner, dock har jag tittat på andra märken också men inte hittat något som har fallit mig i smaken.

Om jag hade pengarna så skulle det blivit en AP RO 15300st med svart urtavla men det får ju bli senare om man säger så.

Har också en Certina DS First hemma, så vill inte ha en alldeles för lik klocka utan något mer varierat.

Hmm. köp kanske en AP med reffen 14790 då? Eler tror du 36mm blir för litet för dig?
Testa, tror dom bärs större!
 

Wboy

Panerai
Stod nyligen i liknande tankar.

Är ju lite hur man är som person, men jag kommer nog aldrig ångra att jag valde något som är aningen mer ovanligt än en ny stål-sub, nämligen BLNR. Vill man undvika att någonsin ta ett tjat med någon om varför man valde den klocka man gjort bör man kanske välja subben istället. Har inget emot sub, men i så fall hade jag velat ha något äldre i stil med 5513 eller 16800. Jag hade definitivt undvikit G/S och kanske även helguld tills jag är kanske 45-50, men det är såklart en smaksak.

Tycker @Luciano Cau hade en poäng med sitt inlägg ovan. IWC 3239 känns som en gjuten kandidat och samtidigt får man lite Genta-känsla i väntan på den där AP 15300:an. Jag hade ju dock valt 3239 med vit urtavla som det känns nu, den svarta känns lite dödare i tavlan. Tavelfärg kan du ju försöka variera i förhållande till din Certina.
 
Topp