• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan inte bestämma mig

Speedmaster Moonwatch Professional 42mm eller Seamaster Diver 300m


  • Totala väljare
    184
  • Enkät stängd .
Du ska inte låta WR bestämma valet iallafall. Detta diskuteras mest hela tiden känns det som, men det är alltså helt lugnt att plaska i poolen med 50 meters resistens. Så länge packningar är intakta är det noll problem, bara man låter bli att nyttja klockans pushers under ytan.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Två helt olika klockor, låter mest som du bara vill ha Omega, no offence. Som att köpa bil.... sportcoupe eller kombi, bara du vet hur dina behov ser ut. Jag hade valt Seamaster av rent praktiska skäl (gissa vad jag kör för bil ;))
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har dom som föreslår BB58 besökt en AD och försökt köpa en? Det är nämligen inte möjligt. Låånga kölistor. Klart, orkar man vänta med köpet till julen 2020 så...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Aldrig förstått den nästan sjukliga fixeringen med vattenresistens (vattentäthet på Yonssonspråk:D). Är det så himla viktigt att kunna duscha och simma ett par längder med klockan? Den enda elit som jag sett live dyka med mekanisk klocka var Thubridge med en aqualand, men då hade han annat på högra handleden.
 
  • Like
Reactions: A95

Stefan S

Patek
2-Faktor
Aldrig förstått den nästan sjukliga fixeringen med vattenresistens (vattentäthet på Yonssonspråk:D). Är det så himla viktigt att kunna duscha och simma ett par längder med klockan? Den enda elit som jag sett live dyka med mekanisk klocka var Thubridge med en aqualand, men då hade han annat på högra handleden.
Man måste ju ha en klocka på stranden/vid poolen! Jag dyker inte men jag badar och simmar. Behöver inte vara med vridring men den skall ha minimum 100m och skruvad krona samt ej kronograf. Ex Omega AT duger ju precis lika bra som SMP.
 
Eller så släpper du sargen och siktar på något sånt här:
634CD72B-53AC-41E7-A273-443217E12647.png

Automatisk, badbar, datum, safirglas, rimlig storlek. Och så slipper du gå omkring med en dykarklocka på torra land...
 
Senast ändrad:

skyseeker

Rolex
Speedmaster :)
Funkar till det mesta...
Men som sagt man tröttnar på det mesta (allt) så man behöver många fler...! alt flippa ofta...
Så rådet och kontentan : sälj huset köp en stor klocklåda och njut av livet ;)
 
  • Like
Reactions: A95

Asplund

Patek
2-Faktor
Skitsvårt val. För mig blev valet Seamastern pga. Praktiska aspekter.

När man är i praktiken OWG så får manuellt, datumlöst, icke-chronometrisk och knappt stänktät stå åt sidan mot Seamasterns imponerande spec. Lista, oavsett hur ball speedyn än är:/

Kan folk sluta sprida dessa lögner gällande vattentäthet på moderna Speedmasters! Orkar inte läsa. Det går att bada dagligen utan problem med en Modern Speedy. Punkt.
 

JB_XII

Rolex
Jag tycker du skall köra på Speedmastern!
Helt enkelt för alla kombinationer av band du kan göra till.
Vilket gör att den blir väldigt mångsidig.
Dess historia skadar ju inte heller :)
 
  • Like
Reactions: A95

Richie

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag som hade valt bort Speedyn pga den inte är automatisk?
får ångest utav att tänka på att man skall behöva vrida upp klockan....
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Båda är supersnygga men bara en är tidlös. Vill du ha någon som är fräsch idag men om ett år kommer ha en uppdaterad variant eller vill du ha något som är lika skön idag som den var när månlandningen var på tapeten?

Detta var givetvis neutrala och icke ledande frågeställningar.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det där är en smaksak, speciellt om man använder klockan varje dag. Jag älskar att dra upp min Panerai dagligen.
Såklart! Men personligen hade jag nog glömt bort det sen svurit över att klockjäveln hade stannat :D
Annars gillar jag Speedyns design och historia, trevlig klocka helt enkelt.
 
  • Like
Reactions: A95

Rossi

Rolex
2-Faktor
Kan folk sluta sprida dessa lögner gällande vattentäthet på moderna Speedmasters! Orkar inte läsa. Det går att bada dagligen utan problem med en Modern Speedy. Punkt.
Så är det.Tränar fulltid(gör ingenting annat) för att slå det svenska rekordet i DYN och CWTB. Tror mig; om du inte hoppar i poolen, utan simmar och leker kommer en modern speedy fungera.
Och om man skulle hoppa från kanten så gör "raggarknepet" att hålla och täcka över klockan med högerhanden sen släpp på gör en milsvid skillnad.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: A95
Kan folk sluta sprida dessa lögner gällande vattentäthet på moderna Speedmasters! Orkar inte läsa. Det går att bada dagligen utan problem med en Modern Speedy. Punkt.
Så är det.Tränar fulltid(gör ingenting annat) för att slå det svenska rekordet i DYN och CWTB. Tror mig; om du inte hoppar i poolen, utan simmar och leker kommer en modern speedy fungera.
Och om man skulle hoppa från kanten så gör "raggarknepet" att hålla och täcka över klockan med högerhanden sen släpp på gör en milsvid skillnad.

Kul att höra, verkligen, och inte mer än rimligt.

Jag har dock inte hört Omega eller någon handlare säga samma sak, med SMP:n är jag säker. Den har klarat både dusch, hopp ner i plurret och över 3 meters djup....
 
  • Like
Reactions: A95
Topp