• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan inte byta rem, skruven sitter fast.

PAB

Basic
Jag köpte en Panerai zero som nyss har varit inne på service. Efter service har förra ägaren bytt rem åtminstone en gång. Jag skulle byta rem för första gången och den ena skruven gick upp utan motstånd men den andra sitter fast. Jag använder Panerais egen skruvmejsel och vågar inte ta i hårdare för endera skruven eller skruvmejseln kommer att ge efter. Vad kan jag göra? Värme (lödkolv), CRC penetreringsolja eller vad?

Jag köpte en Panerai zero som nyss har varit inne på service. Efter service har förra ägaren bytt rem åtminstone en gång. Jag skulle byta rem för första gången och den ena skruven gick upp utan motstånd men den andra sitter fast. Jag använder Panerais egen skruvmejsel och vågar inte ta i hårdare för endera skruven eller skruvmejseln kommer att ge efter. Vad kan jag göra? Värme (lödkolv), CRC penetreringsolja eller vad?
Olja skulle jag nog säga är ofarligt att försöka med så det kan du göra. Jag hade inte värmt, den lilla värme som en lödkolv ger tror jag inte ger någon skillnad och går man på hårdare finns risk för missfärgning. Såvida nåt geni inte hällt i röd Loctite....

Annars är det nog enklast att bara ta förlusten och gå till en urmkare. Jag hade inte tagit fram storsläggan själv så att säga, det är så stor risk för skador.

Det här diskuterades i Den Allmänna Paneraitråden för några veckor sedan bara. Frågan är om det är några tokiga sommarjobbare som hällt på loctite plötsligt. Sånt här har inte hänt hos Panerai förut, det har börjat nu. Kolla in runt det här inlägget: https://klocksnack.se/threads/den-allmänna-paneraitråden.31714/page-2779#post-5043632

@Bingoraalf du lämnade in den igen va?

Yes, stämmer!

Jag provade:
Att våldföra mig med skruvmejsel (en skruvmejsel gick sönder, den andra skruvmejseln höll på att ta sönder skruven)
Aceton
Lacknafta
Nagelborttagningsmedel (edit rättelse, nagellacksborttagningsmedel :D)
Elda på luggen med tändare i 5 minuter
WD40

Inget utan framgång. Till slut skickade jag in den mha Panerai remote service (borde gjort det direkt). Den hämtades på en måndag, och var tillbaka hos mig på nästföljande fredag samma vecka. Jag har fortfarande inte fått svar på vad som orsakat att min skruv var fast.

Skulle jag killgissa så har någon på något slags lim. Jag tyckte mig se skit på gängan på skruven som jag fick lös. Jag har ställt frågan till service-centrat varför det blev såhär och såfort jag får svar kan jag dela :)

Senast ändrad:
Jag fick upp skruven. Jag ställde lödjärnet på 450 grader och värmde stiftet där gängorna sitter i några minuter. Jag kände på klockan ibland för att försäkra mig om att den inte blev för het. Så började jag sätta moment på skruven medurs och moturs och efter några gånger så kände jag att det blev mer glapp. Till sist kom skruven loss.

Bilagor

• IMG_9649.jpeg
    IMG_9649.jpeg
    413.2 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp