• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan jag ersätta balansen?

Jag har ett problem, en klocka jag gärna vill ha igång har en trasig balans. Både hjulet, tappen och spiralen har tagit stryk. I vilket fall som helst så gäller det en äldre RICOH och det verkar inte alls finnas särskilt mycket ersättningsdelar att få tag på när jag kollat runt, iallafall inte till den kaliber som mitt ur har.

Det är nu min stora fråga uppstår. Kan jag ersätta balansen med en från ett annat urverk och installera i bryggan på mitt urverk eller behöver det vara kaliber-specifikt? Förhoppningen är att någon här med goda kunskaper kring detta säger att det är möjligt. Följdfrågan då är hur jag går till väga för att mäta ut en ersättare?

Uppskattar all hjälp jag kan få i frågan.
Linus

Vore toppen om du kunde fota urverket så blir det lättare att hjälpa dig. Verket är troligtvis inte gjort av Ricoh utan de har köpt in urverk från annat företag för att ha i sina klockor. Vanligast var urverk från Anton Schildt (AS), Fabrique d'Horlogerie Fontainemelon (FHF) och Unitas. Senare också verk från ETA.

Vore toppen om du kunde fota urverket så blir det lättare att hjälpa dig. Verket är troligtvis inte gjort av Ricoh utan de har köpt in urverk från annat företag för att ha i sina klockor. Vanligast var urverk från Anton Schildt (AS), Fabrique d'Horlogerie Fontainemelon (FHF) och Unitas. Senare också verk från ETA.
IMG_1187.jpeg

Tack för svar. Jag var övertygad om att de tillverkade sina egna urverk. Det finns tyvärr inga med markeringar än den på rotorn.

Ja, du har rätt att de tillverkade egna urverk men jag trodde inte det var så många modeller. Nu när jag läst på lite förstår jag att jag har fel. De gjorde en hel del från mitten av 60-talet och framåt. Jag ber om ursäkt för min okunskap. Hursomhelst är detta verk inte komplett. Det ska bl.a. finnas en brygga över verket som rotorn ska vara fäst i. Dessutom saknas skruven till balansen. Är du säker på att balansen är trasig?

Eftersom det verkar finnas en del verk där ute så finns det säkert delar till din klocka men det kommer att krävas en hel del jobb för att få tag i det, är jag rädd.

Här är en tråd jag stötte på:

Ja, du har rätt att de tillverkade egna urverk men jag trodde inte det var så många modeller. Nu när jag läst på lite förstår jag att jag har fel. De gjorde en hel del från mitten av 60-talet och framåt. Jag ber om ursäkt för min okunskap. Hursomhelst är detta verk inte komplett. Det ska bl.a. finnas en brygga över verket som rotorn ska vara fäst i. Dessutom saknas skruven till balansen. Är du säker på att balansen är trasig?

Eftersom det verkar finnas en del verk där ute så finns det säkert delar till din klocka men det kommer att krävas en hel del jobb för att få tag i det, är jag rädd.

Här är en tråd jag stötte på:
Okej, ingen fara :)
Urverket är komplett, resten av delarna är bara inte med på bilden. Skruv till balans finns också :) Ja, tyvärr. Axeltappen på balansen är av och spiralen är en enda röra.

Ja de får bli att leta. Men vet du om det på nåt sätt går att använda balans från en helt annan kaliber? Isf hur man mäter o vad man ska kolla på för att det skulle funka?

Okej, ingen fara :)
Urverket är komplett, resten av delarna är bara inte med på bilden. Skruv till balans finns också :) Ja, tyvärr. Axeltappen på balansen är av och spiralen är en enda röra.

Ja de får bli att leta. Men vet du om det på nåt sätt går att använda balans från en helt annan kaliber? Isf hur man mäter o vad man ska kolla på för att det skulle funka?
Nej, det vet jag inte tyvärr. Hoppas någon annan kan svara på det. Jag är för dålig på dessa ur.

Tillbaka
Topp