• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan långflygningar och resor påverka precisionen i urverken ?

Tag_H

Omega
Hej,
nån som hört talas om att långresor och långflighter kan påverka gången urverken ?
Har en kompis och kollega som har haft sin relativit nya Breitling på service ett par ganger.
Nu senast när han kom hem från Sydafrka så börjar den sacka igen 4-5 min I veckan, Han reser I och för sig extremt mycket mellan olika värdsdelar.
Men det borde ju inte ha någon som helst betydelse ?
sista gången han lämnade in den påstod AD att det kan ha med olika magnetfält att göra, när man gör långresor låter som bullshit för mig. Han tröttnade och köpte en quartz för att testa, även den av samma fabrikat.
Är det inte beprövade ETA verk som Breitling använder ? I så fall borde detta vara vida känt, därav min misstro.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Känns märkligt. Jag har inte hört talas om det eller upplevt det. Snarare hade han ett dåligt exemplar. Sådana slinker ibland igenom qc'n.
 

noeLLY

Cartier
Magnetism vid säkerhetskontrollen säkert! Jag har hört historier från urmakare ang. liknande scenarion. En gång hade enbart rotorn magnetiserats och således stördes klockan endast när rotorn gick över balansen! Urmakaren hittade inga fel på urverket och den gick bra tills dom gånger rotorn la sig över balansen. Snacka om svår hittat fel :)
 
Jag har fått för mig att jag någonstans har läst att en klocka skickades med på ett plan & den tappade tid. Är det någon som känner igen det?

Edit* - https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele–Keating_experiment
:)
Knappast problemet i detta fallet!

Den joniserande strålningen är högre, men magnetfältet lägre "i luften" (tror jag). Däremot kan flödestätheten vara högre vid polerna, där man flyger ofta (tror jag).

http://www.bbc.com/future/story/20131113-the-supernova-inside-your-plane
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kinematisk påverkan vid flygningar mäts ju i nanosekunder så är totalt orelevant i sammanhanget. Magnetism är snarare en rimligare bov, säkerhetskontroller, ipad-fodral, osv... Annars kan jag tänka mig att klockan får utstå för rätt mycket på en gentleman som alltid är i farten.
 

RDFG

Cartier
Det enda jag kan tänka mig är att upprepad (och kanske felaktig/för hårdhänt) hantering av kronan vid de många omställningstillfällen som blir vid många resor (förutsatt att man alltid ställer klockan på lokal tid).
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Undrar om O'Neils klocka hänger med tidsmässigt i maskhålen?
20080816202702.jpg
 
Topp