• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man byta batteri på automatklocka..?

wadbro

Cartier
2-Faktor
Äldre man kommer in i butiken med en plastpåse i handen - "Jag skulle vilja byta batteri i en klocka". Jag svarar "javisst, inga problem" Upp tar mannen en klocka som ser extremt sliten ut och döm om min förvåning… Upp tar mannen nämligen följande klocka:

20150114_130255.jpg


Kunden berättade att han varit i en annan butik o skulle byta batteri men det gick inte enl personalen där, det var en för svår klocka att öppna så dom sa att han fick gå nån annanstans o byta. - "Vart var du då" frågade jag - Jo, den på den där butiken Ur&Penna"

Jag berättar för honom att tyvärr, detta är ingen batteriklocka utan en automatisk klocka som på alla vis är en fullkomligt fantastisk klocka. Kunden tittar väldigt förvånat på mig. Efter jag frågat om han vill göra vid den, för den går ju sådär om man säger så… så vet han inte riktigt. Klockan är ett arvegods från hans bror som köpte den nån gång på 50-talet men han gick tyvärr bort för 6 år sedan o den har legat oanvänd sedan dess - men nu visste han inte iom med att det inte "bara gick att byta batteri". Han frågar då ifall det verkligen är lönt att göra vid en sån här klocka som är så sliten? Den kan ju inte vara värd mer än ett par hundralappar tyckte han...

Hela mitt huvud skriker - snabb affär, pang bom - ge honom 500:- för "att du kan ta den o ha som reservdelar" men hjärtat o förnuftet tar så klart överhand o jag säger vad den, på ett ungefär, är värd - då håller han på att trilla baklänges! Efter att han lugnat ner sig o vi pratat om den så beslöt han sig för att jag skulle göra vid verket men inte mer, sen fick jag gärna hjälpa till o sälja den..!

En liten solskenshistoria från ett grått Skåne!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kul!

Jag har också haft möjlighet att göra ett par liknande klipp då jag köpt in klockor, och jag tror att du gjort helt rätt. Dels kan du sova gott om natten, och ekonomiskt sett kan du ju faktiskt med lite tur få in några fler klockor om ordet sprider sig att du betalar bra!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul historia och finfin klocka! Den ser ju ut vara helt original! Häftigt! :)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Kul historia! :)

För mig som inte har superkoll på vintage, vad är en sådan klocka värd, på ett ungefär?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Härlig! Fint att du inte snodde åt dig den och hjälper honom istället. Tror att en del klockpundare skulle ha resonerat annorlunda och försökt plocka honom på klockan ;)

Kul historia! :)

För mig som inte har superkoll på vintage, vad är en sådan klocka värd, på ett ungefär?

Priserna börjar nånstans kring vad du försökte kräma ur din Omega.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Trevlig story. Häftig klocka. Har inte sett modellen förut. Lysmassan vid 6/9/12 ser väldigt dit-kluddad ut (samma som på exemplaret på Tradera.) Var det verkligen så när klockan var ny eller har den liksom smetats ut av tidens tand?
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Tack alla, Karman är minst sagt på topp. Det var ju inget att orda om egentligen, men har man en förkärlek till äldre klockor - ja då kan ju en o annan ond tanke susa genom huvudet när man står med en guldklimp i handen.

Affären är förresten i Lund, på Nova...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ärlighet varar längst! Det var bra gjort! Tror att han säljer den till dig för 500kr för att uppskatta din ärlighet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hänger du inte med i köp å sälj tråden ;)
Från 6´allt bereonde på skick, handlare, privat, auktion eller om man springer på en gubbe med klockan i en påse som tror den går på batteri:)
Mer va? Har inte sett någon vettig compressor under 8. Chansade på 10-15?
 
Topp