• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man koka bort parfymdoft på ett gummi?

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har aldrig kokat ett gummi från Omega, men jag kokar ganska ofta hundens gummileksak som vi har för att öva sök med. Då försvinner alla dofter som kan ha satt sig i gummit. Jag kan inte se varför det inte skulle fungera på ditt Omega-gummi.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig kokat ett gummi från Omega, men jag kokar ganska ofta hundens gummileksak som vi har för att öva sök med. Då försvinner alla dofter som kan ha satt sig i gummit. Jag kan inte se varför det inte skulle fungera på ditt Omega-gummi.
Tack, jag provar. Hur länge kokar du?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har också Bonetto som hade kväljande vaniljlukt. Lät det inte koka, men kokade upp vatten och lade sen ner det. Kanske 5-10 min. Blev en oljeslöja på ytan och efteråt markant mindre lukt.
 
Ok testade koka den ca 10 minuter sen låta den ligga i badet. Det hjälper lite men finns fortfarande parfymlukt kvar. Jag tror det beror på att gummit suger i sig parfymolja så man måste få ut det som absorberats inuti.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bästa och billigaste sättet att doftsätta ett tropic som dessutom öppnar upp för nästintill oändliga variationer :)

image.jpg
 

Hubbe

Omega
Köpte ett crafter blue. Herre. Jävlars. Det luktade/stank kanel som en hel jäkla julmarknad. La bandet i en skål, hällde över uppkokat vatten och lät det stå i 30 minuter. Nu doftar bandet... snudd på ok. Antar att det minskar lite med tiden också.

En nackdel med att koka är måhända att lite av mjukgörarmedlet försvinner, men det får man väl ta om man slipper få frågor om vem som har massa pepparkakor i fickan.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Fler som kokat gummiband? Vill bli av med lukten med vill samtidigt inte tappa för mycket av mjukheten på bandet.
 
Topp