• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan någon av mina två vintageklockor vara radioaktiva?

Hej. Har i veckan för första gången läst på om radioaktiva klockor. Då slog det mig att jag har ju två vintageklockor hemma som jag pillat på. Är det bara lumen som kan vara radioaktiv? Jag kan inte se vart det skulle funnits lume på dessa två klockor. Har läst att det bara är farligt om man är under glaset... det har jag varit på fickuret många gånger och pillat på visarna och tavlan. Kommer jag bli grön och dö i lugncancer? :bawling::wideyed::D:meh::grumpy::depressed:

img_9029-jpg.334561

img_0617-jpg.358022

Ingen lysmassa på någon av dom... alltså inget radium, vilket är den lysmassa som är mest hälsofarlig..
det är således lugna puckar i ditt fall;)

Ingen av dom har som sagt var lysmassa (lume) och även om det hade funnits så hade du varit tvungen att äta klockan för att vara i fara.
Lumen på gamla klockor är radioaktiv men till så pass liten grad att det inte brukar vara skadligt vid vanligt bruk.

Hej. Har i veckan för första gången läst på om radioaktiva klockor. Då slog det mig att jag har ju två vintageklockor hemma som jag pillat på. Är det bara lumen som kan vara radioaktiv? Jag kan inte se vart det skulle funnits lume på dessa två klockor. Har läst att det bara är farligt om man är under glaset... det har jag varit på fickuret många gånger och pillat på visarna och tavlan. Kommer jag bli grön och dö i lugncancer? :bawling::wideyed::D:meh::grumpy::depressed:

img_9029-jpg.334561

img_0617-jpg.358022
Haha xD

Tillbaka
Topp