• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan Omega bli ett lyxmärke eller Rolex VS Omega v2.0...

....tänkte dra ihop en ny tråd med allas vårt favoritämmne Rolex VS Omega men med en ny tvist som jag funderat lite på, vi vet ju alla att Omega försöker slå sig in i ett högre segment dvs där Rolex är, Mer lyxstatus, dom gör det med att höja priserna, fasa ut dom billigare quartz modellerna, nya fina verk osv...

MEN kommer dom lyckas? I min värld kommer dom få riktigt svårt bli ett riktigt 'lyxmärke (iallafall inte inom snar framtid eller på lite längre sikt)


VARFÖR? kan man bli ett lyxmärke när typ ALLA har en gammal Omega efter farsan, morfar, farfar, mormor osv+...inte många sitter på gamla Rolex hemma i byrålådan och man hittar inte många Rolex för allt mellan några spänn till 1000 lappen på loppisar....

Går inte det stick i stäv med att vara ett lyxmärke om alla har en?

Vad tycker ni????

PS, detta är ingen flametråd huruvida vilka som är bäst eller vilka klockor som är finast, mer om hur märket uppfattas!.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Huvudet på spiken MK! Tror även att Rolex har fördelen att de har lite blingigare basmodeller (sub, dj). Tänker framförallt på kransen, som reflekterar ljus på ett snyggt igenkännande sätt. Omegas basmodeller (SMP, AT) saknar den lilla lyxkänslan som blinget ger. Stäng tråden ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Sond

Patek
Njaa, Audi, säger jag, Audi. Ett skitmärke under lång tid. Ägarna bestämde en ny varumärkesstrategi där man placerade märket i Premium och lyckades leverera både innehåll och yta. Nu kan någon invända och säga att Audi är mer som Omega är idag. Men vilken bil är då Rolex? BMW eller MB? Men då är det ändå så att Audi, BMW och MB på många marknader är huvudkonkurrenter.

Ytterligare en invändning är att en Omega från 60-talet kan vara fin och funktionell och det kan inte Audi... Alltså finns det för många Omegor ute på marknaden för att kunna bli ett exklusivt märke.

Men min slutsats är att om ägarna är långsiktiga och företagsledningen skickliga så kan det gå. Det finns en del hinder men de är möjliga att att hantera.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Omega har ingen lyxambition (bortsett från lite märkliga skrytbyggen) - däremot siktar man på att bli top-of-mind i premiumsegmentet. Man har gjort rätt tydliga strävanden för att göra sitt erbjudande lite smalare och tydligt flytta det något högre i både pris och anseende.
 

Isodor

Audemars
Svårt att jämföra, Rolex sitter på en något tyngre historia.

Men tänker man på första-köpare aspekten tror jag inte många bryr sig om Rolex historia när man väl står o klockaffären. Det är väl vi som har lite mer kunskap som uppskattar sådana saker. Inte Kim-Yun 19 år från Sydkorea.

Som sagt måste dessa diskussioner brytas upp i flera beståndsdelar, annars blir det mycket generalisering.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vadå "kan"??!!
Störst!! Bäst!! Vackrast!?;-)
16C07B4E-6B14-4740-9F0D-828E47CB0C37-313-00000107FC8A420E_zpsc9ec4884.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Omega har väll redan justerat sig efter sina nya urverk.
Se nya Planet Ocean GMT som ett exempel, den ligger väll mellan 50-60k ny.

Om de lyckas uppnå samma status som Rolex återstår väll att se.
Min åsikt är ju att de göra snyggare klockor och med nya verkat även "bättre"? (personlig åsikt/smak)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Det kommer nog bara resultera i att dem säljer mindre nytt. På andrahandsmarknaden känns det inte som priserna kommer höjas mycket pga. detta. Fler kommer köpa begangnat. Köper en 116610 alla dagar i veckan före en PO om dem skulle ligga på samma pris. Omega är väldigt bra och schyssta klockor, men inte lika kul som Rolex och inte värda lika mycket pengar i mina ögon!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det där med vad som är lyx kan vara ganska oklart och handlar mycket om personliga preferenser. Att Rolex är en lyxklockstillverkare råder det ju ingen tvekan om, men däremot är dom ju inte highend. Rolex har ju sin historia, sitt vintage, sin kvalitet och prestige vilket gör dom till en högt rankad lyxklockstillverkare. Omega har ju också en lång historia bakom sig (längre än Rolex historia) och Omega har ju lagt mycket krut på sofistikerade inhouseverk vilket kan ses som exlusivitet i sig.

För mig personligen föredrar jag Rolex, men min åsikt är att Rolex kommer nog ha högre anseende än Omega av den stora massan, men bara för det behöver ju inte en PO 8500 kännas "mindre exlusiv" än en Sub-C för den enskilda köparen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Njaa, Audi, säger jag, Audi.


Håller helt med om Audi. Rolex är Mercedes: fortfarande finare och diplomatbilen nr 1 i Europa, men likförbaskat köper kineserna varsin A8 när de får råd. Och en planet ocean i guld till det. Kolla valfri bilkö i Beijing ;).

Eftersom Kina bestämmer är svaret ja. (Om vi med "lyx" menar rolexjämlike.) Kanske inte i Sverige, Tyskland eller annan konservativt lagd liten marknad, men tveklöst på det globala planet.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
När gubbarna i bolagsstyrelserna sitter med omega på armen istället för rolex har man lyckats, inte innan dess.

(och med gubbarna menar jag män och kvinnor som köper klocka som statusmarkör och därför "att man kan".)
 

Mr Chance

Kalmar
Mycket intressant frågeställning! Tror man måste dela in svaret i minst två beståndsdelar: 1) Vad Omega vill och 2) vad omgivningen anser.

Personligen kommer jag nog aldrig att kunna se Omega som ett renodlat lyxmärke, däremot kanske morgondagens klockmuppar kan det. Min poäng är att det är svårt att ändra folks uppfattningar, däremot lättare att forma framtida klockköpares uppfattning.

Imho.

För övrig gillar jag inte Merca så Rolex KAN inte vara Merca...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Varför? Utveckla gärna.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Omega har inte samma vintagemodeller och lika intressant historia som Rolex. Och med en stark historisk grund står man stabilt i framtiden. Känns som dem satt fast i samma dressade Seamaster modeller i för många år, När Rolex gjorde subbar, datejust/daydate och legendariska modeller som är värda flera hundra tusen idag. Omega har pånytt skapat sig själva med nya modeller medans Rolex har gjort nästan samma sak hela tiden :) Jämnför Seamaster och Submariner, modeller genom tiden, historia, vintage modellers värde osv. Tycker att det är en bra jämnförelse för hela märkena! Jag gillar Omega, men gillar Rolex ännu mer!
 

Snårtas

Rolex
Man kan ju dra parallellen med Seiko och Grand Seiko. Tror inte många uppfattar Grand Seiko (utom de särskilt invigda) som lyxmärke just på grund av lillebrodern.

På samma sätt som en översvämmad marknad av gamla Omega drar ner Omegas varumärke.

Fina klockor, absolut! Lyx, nej!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omega har inte samma vintagemodeller och lika intressant historia som Rolex. Och med en stark historisk grund står man stabilt i framtiden. Känns som dem satt fast i samma dressade Seamaster modeller i för många år, När Rolex gjorde subbar, datejust/daydate och legendariska modeller som är värda flera hundra tusen idag. Omega har pånytt skapat sig själva med nya modeller medans Rolex har gjort nästan samma sak hela tiden :) Jämnför Seamaster och Submariner, modeller genom tiden, historia, vintage modellers värde osv. Tycker att det är en bra jämnförelse för hela märkena! Jag gillar Omega, men gillar Rolex ännu mer!
Nu vill jag inte bråka, men det där är sanning med viss modifikation. Omega har alltid haft egna intressanta ur inom olika kategorier. De har inte samma modeller, men tror Omega har en motsvarighet till alla Rolexmodeller? Att de sedan inte var lika konservativa i modellutbudet på speciellt 70-talet tycker jag är extra kul. Och om du inte hittat kostsamma Omegor har du inte letat tillräckligt mycket... Dock är Rolex mer hypeat.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Nu vill jag inte bråka, men det där är sanning med viss modifikation. Omega har alltid haft egna intressanta ur inom olika kategorier. De har inte samma modeller, men tror Omega har en motsvarighet till alla Rolexmodeller? Att de sedan inte var lika konservativa i modellutbudet på speciellt 70-talet tycker jag är extra kul. Och om du inte hittat kostsamma Omegor har du inte letat tillräckligt mycket... Dock är Rolex mer hypeat.

Omegas vintage utbud faller inte riktigt mig i smaken kan man tilläga. Har väldigt svårt för klumpiga boetter och färgglada rengbågstavlor som jag tycker jag sett ganska mycket av förutom klassiska dressare! Speedmastern är enligt mig den snyggaste och mest lyckade historisk sett. En av få Omega modeller som sett väldigt likadan ut år efter år, vilket gör den ännu roligare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omegas vintage utbud faller inte riktigt mig i smaken kan man tilläga. Har väldigt svårt för klumpiga boetter och färgglada rengbågstavlor som jag tycker jag sett ganska mycket av förutom klassiska dressare! Speedmastern är enligt mig den snyggaste och mest lyckade historisk sett. En av få Omega modeller som sett väldigt likadan ut år efter år, vilket gör den ännu roligare.
Får man fråga vad du saknar i vintageutbudet? Det mesta är långt ifrån färgglada klossiga 70-talare.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Får man fråga vad du saknar i vintageutbudet? Det mest är långt ifrån färgglada klossiga 70-talare.

Det mesta finns om man tänker så, men mycket faller mig inte i smaken.. Många beigea livlösa modeller. Kan inte påstå att jag har jättebra koll på allt, men det intrycket har jag fått. Men såklart finns det kul också.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tycker den beskrivningen passar Rolex bättre. Men det är personligt tycke.

För att återknyta till tråden ligger nog inte problemet att Omega saknar historia utan handlar nog mer om hur man vårdat arvet.

Håller helt med i andra stycket. Omega känns i nutid inte så kul, men det gör ju å andra sidan inte Rolex heller. Dock har den senare inte utarmat sitt märke lika mycket som Omega, med alla dess LE, snikquartz och re-editions.
 
Topp