• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi lägga till prefixet "Vintage" i K&S

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej,

Sorry att jag startar en tråd - Kanske borde det finnas en allmän tråd för frågor och tips till ledningen?

Kan vi lägga till så man kan ha ett extra prefix vid annonser på K&S - nämligen "Vintage"? Då kan man som vintagenörd lätt undvika nya sportRolex etc genom att endast visa annonser med det prefixet ;)

Bra ide va?

@hook @Leben
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Sorry att jag startar en tråd - Kanske borde det finnas en allmän tråd för frågor och tips till ledningen?

Kan vi lägga till så man kan ha ett extra prefix vid annonser på K&S - nämligen "Vintage"? Då kan man som vintagenörd lätt undvika nya sportRolex etc genom att endast visa annonser med det prefixet ;)

Bra ide va?

@hook @Leben

Bra idé, jag fixar!
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Idén är bra! Tror dock det kan bli svårt för vad definierar "vintage" och vem avgör det? Gäller att ha tydliga regler i sälj delen då om vad som gäller.
Vill absolut inte vara dryg eller bakåtsträvare, alltid kul med nya idér ;)
 

Fadershan

Patek
Svinbra idé och något jag velat ha länge. Wftersom vi diskuterat en egen avdelning förut e ju detta en väldigt smart mellaväg! Definitionen av vintage blir nog inte heller ett problem för det värsta som kan hända e ju att klickar dig in på något du personligen inte tycker kvalificerar sig osv.
 

Fadershan

Patek

PJW

Audemars
2-Faktor
Grymt med nya prefixet på plats! Går det att ha dubbla, så att man kan markera status också? (i.e. Säljes, Bytes, Avslutad etc.)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej tack. "Vintage" slängs på alla möjliga moderna sportrollar för att förvandla dåligt skick till premium. Avveckla bums!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nej tack. "Vintage" slängs på alla möjliga moderna sportrollar för att förvandla dåligt skick till premium. Avveckla bums!
Tror du det är ett så stort problem? Tror folk generellt är vettiga, men om någon kallar en skadad femsiffrig sub för vintage tror jag 1: att han kunde skrivit det innan också, 2: att folk inte går på det och 3: att det inte ger premium. Att det är en tagg som lockar fel köpare lär knappast vara till fördel för säljaren? En safirsnubbe går inte in på annonsen, och en plexisnubbe är inte intresserad.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tror du det är ett så stort problem? Tror folk generellt är vettiga, men om någon kallar en skadad femsiffrig sub för vintage tror jag 1: att han kunde skrivit det innan också, 2: att folk inte går på det och 3: att det inte ger premium. Att det är en tagg som lockar fel köpare lär knappast vara till fördel för säljaren? En safirsnubbe går inte in på annonsen, och en plexisnubbe är inte intresserad.
Det "stora" problemet är den illgröna taggen. En egen sektion hade i mina ögon varit bättre så jag dessutom slapp se dem. (Dagens i-landsproblem).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Filtrera på det övriga? Har haft egen sektion uppe som du kunde läst dig till här. Tycker nog du gör en höna av en fjäder menmen
Nix, det är en tagg. Inte en sektion. Hade varit bättre att som tillbehör ligga som undersektion.
upload_2019-5-29_15-23-21.png
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Detta är bättre än det var innan men tycker det vore ännu bättre med en egen avdelning likt tillbehör. Blir rörigt nu när man ska söka på avslutade annonser också då dessa kommer tappa sin ”vintage” tagg när man ändrar till avslutad?

Ett alternativ hade varit om man kan ha både en vintage-tagg + en till tagg som är ”säljes” ”bytes” ”avslutad” m.m
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Detta är bättre än det var innan men tycker det vore ännu bättre med en egen avdelning likt tillbehör. Blir rörigt nu när man ska söka på avslutade annonser också då dessa kommer tappa sin ”vintage” tagg när man ändrar till avslutad?

Ett alternativ hade varit om man kan ha både en vintage-tagg + en till tagg som är ”säljes” ”bytes” ”avslutad” m.m
Min tanke var två taggar men kanske är svårt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Detta är bättre än det var innan men tycker det vore ännu bättre med en egen avdelning likt tillbehör. Blir rörigt nu när man ska söka på avslutade annonser också då dessa kommer tappa sin ”vintage” tagg när man ändrar till avslutad?

Ett alternativ hade varit om man kan ha både en vintage-tagg + en till tagg som är ”säljes” ”bytes” ”avslutad” m.m
Jag tycker även att det är lite väl likt avslutade annonser då de delar samma färg om än i olika nyanser och vid en snabb anblick ser de ut att vara det. Varför ha en egen färg? Är det tänkt att man ska framhäva dessa på något vis för om inte så förstår jag inte syftet med att ha en egen färg. Majoriteten är nog inte intresserade av vintage och då framstår det som rätt märkligt att man specifikt taggar dessa i en iögonfallande färg som är tänkt att sticka ut.

Uppdelningen i ett eget subforum känns spontant som en rätt dålig idé då man fragmenterar marknaden och många riskerar att missa alla fina vintageklockor om man inte har koll på att det är olika subforum alt. inte orkar bemöda sig att besöka två olika underforum.

Som det är nu så kan man se alla annonser på samma marknadsplats och själv avgöra vad som lockar eller ej/vad man anser vara vintage och alternativet att kunna filtrera bort allt som är taggat med vintage hade varit perfekt om man nu inte vill se det resp. att enbart visa vintage taggen ifall det är det enda man är intresserad av. Det finns ett taggfält så tanken måste vara att man ska kunna göra detta men att det inte är implementerat än.
 
Senast ändrad:
Topp