• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kandidatuppsats - Varumärkesbyggandets effekter på Rolexs efterfrågan

IsakLeek

Breitling
Hej alla klockfantaster!

Vi är två studenter vid Linköpings universitet som just nu skriver vår kandidatuppsats där vi analyserar efterfrågan på Rolexklockor.
Det vi är nyfikna på är vilka effekter Rolexs varumärkesbyggande kan ha på efterfrågan. Faktorer som kan påverka är prissättning är exempelvis, tillgång eller gråhandlarnas roll på marknaden.
Om du har fem minuter över och vill hjälpa två studenter framåt i sin uppsats får ni väldigt gärna svara på vår enkät som finns länkad längre ner.

Som tack för detta skänker vi en slant till Barncancerfonden!
Tack på förhand!

Länk till enkät
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Luriga frågor. En klocka kan vara värd eller inte värd att köpa utifrån olika aspekter. Värdemässigt är de såklart värda att köpa. Om det är kvalitetsmässigt vettigt är ju nästan irrelevant med tanke på begpriserna.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Vissa frågor blir svåra att svara på när ni frågar om Rolex som tillverkare, hade varit enklare med frågor kring en viss modellserie istället
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kul idé men ni borde definitivt se över hur ni ställer era frågor.

Exempelvis - I vilken utsträckning är klockorna värda priset med tanke på kvalitet och exklusivitet?

Syftar frågan på rekommenderat pris (det man betalar hos AD) eller marknadspris (det du betalar hos gråhandlare)
 

IsakLeek

Breitling
Luriga frågor. En klocka kan vara värd eller inte värd att köpa utifrån olika aspekter. Värdemässigt är de såklart värda att köpa. Om det är kvalitetsmässigt vettigt är ju nästan irrelevant med tanke på begpriserna.
Tack för bra input, det är intressant hur fokus kan skifta från klockans utformning och hur den upplevs till att man nästan ser klockan som en handelsvara där man kan tjäna en slant. Personligen tycker jag det är lite tråkigt hur fokus har skiftat.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Håller med föregående om att en del frågor var öppna för tolkning... men jag har svarat och önskar er stort lycka till med uppsatsen! :)
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Svarade också så gott jag kunde men tyckte flera frågor var svåra. Om klockorna är värda väntetiden beror väl på om/hur länge man får vänta?

Oavsett, lycka till med uppsatsen!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vill också läsa den färdiga produkten!

För övrigt avundas jag att få skriva om Rolex. Själv sitter jag med kandidatuppsats som undersöker avvikelseavkastning bland bolag som gör aktieåterköp i syfte att förändra kapitalstruktur... inte lika sexigt
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Har svarat på den, men tycker att tidsspannet skulle vara bredare, de intressanta förändringarna har ju hänt under den senaste tioårsperioden.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Fyllt i enkäten! Lycka till med uppsatsen 😎 skulle vara spännande och se slutresultatet och höra om vilken respons du/ni fick.
 

HolyCrap

Omega
Har svarat lite trots min bristfälliga kunskap i ämnet.
Det jag mest reagerat på vad gäller Rolex är att prierna tycks ha nästan dubblats sen jag kollade förr?
Jag har för mig en Sub kostade runt 60k och en DJ kanske 35-40 (rätta mig om jag minns fel).
Klockorna lär knappast ha blivit dubbelt så bra. Förmodligen är de i princip oförändrade vad gäller funktion och kvalitet.

Rolex vill alltså vara en statussymbol istället för en klocka. Det tycker jag är synd.
 

walhak

Omega
2-Faktor
Svarat och ser fram emot få ta del av resultatet. Hoppas på en liten sammanfattning här i tråden plus länk till hela uppsatsen :)
 
Topp