• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kanske lite udda....(G-Shock)

Johnny

Breitling
När min gamla klocka havererade så började jag leta efter en ny. Då upptäckte jag en spännande värld av olika klockor, tidigare hade jag närmast betraktat dem som typ tvättmaskiner - i grunden ointressanta prylar som man bara har för en speciell uppgift men som i övrigt var totalt oväsentliga. Nu lärde jag mig att alla klockor (alltså inte bara min egna gamla) har en naturlig avvikelse (drift) och en mängd andra saker som kanske kan anses vara grundläggande.

Tyvärr så var budgeten begränsad och jag tittade på lite olika klockor som både var billiga och ändå inte anonyma eller krafs, alltså ekonomiskt överkomliga ur för små pengar. De första kandidaterna jag studerade var Vostok Amphibia och Seiko 5. Den förstnämnda tilltalade mig mest men jag var lite orolig för varierande precision i en rysktillverkad klocka på den prisnivån så började jag kolla lite på Seiko 5. Den hade japansk precision och kändes oerhört välbyggd för sitt pris men inte lika robust och häftig som Amphibian. Båda var dock mekaniska och jag började därför att fråga mig om jag verkligen ville ha en mekanisk klocka igen? Det kanske var dags för en mer exakt klocka och då snavade jag över konceptet radiokontrollerade klockor varvid saken var klar - en sådan ville jag ha.

Var får man då den mesta och bästa klockan för min tänkta budget (500 kr) och som dessutom är radiokontrollerad?

Osökt så föll tankarna in på G-Shock ifrån Casio och raskt så hade jag beställt en DW5610 över eBay för $99 (ink frakt).

Klockan kom och var nästan till belåtenhet, armbandet kände jag mig inte nöjd med och det är nu min berättelse förmodligen börjar bli konstig...

Jag har alltid gillad bundband och dess 70-talsstuk, skulle man kanske kunna kombinera det med en modern G-Shock ifrån 2010-talet på ett vettigt sätt?

Sålunda så började jag plocka isär min G-Shock och tog ur själva boetten, minus bandet och skyddsringen runt urtavlan.

Det visade sig att G-Shock hade 16 mm mellan bandhornen så på Tradera så hittade jag just en bund som accepterade 16 mm.

Priset på 79 kr var inte mycket att orda om så jag köpte ett på stående fot.

Då det blev öppna hål efter skruvarna ifrån orignalarmbandet så skruvade jag tillbaka skruvarna för att skydda hålen och de blev då lite lika nitarna i ett nitarmband, vilket passade bra mot svart färg till bundbandet, lite hårdrockstuk typ 70-tal även om klockan som sådan är anakronistiskt modern 2010-tal.

Lite bilder:





Kanske inte alla människors smak men udda och något som jag har märkt att människor reagerar över. SJälva klockan som sådan har fungerat förträffigt under de tre år som jag har haft den nu. Tidsuppdateringarna varje natt är regelbundet tillförlitliga och pipet varje timma är något som jag verkligen gillar. Klockan känns också lite mindre plastig ihop med läderbandet och personligen så gillar jag mixen mellan naturmaterial och syntet, mellan tidlöst läder och modern elektronik, men - det kanske bara är jag som har lite konstig smak.....
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Mycket bra redogörelse, kul att läsa och att du hittat hem hos en klocka. Sälj inte ditt val av klocka kort genom att kalla den "konstig" så himla mycket - alla gillar olika även om intrycket på det här forumet är att alla har ett dussin Nautilus i roséguld i nattduksbordet...
 
Topp