• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kapade bilder

mofo

Guld
2-Faktor
Jag ser att det funnits en del personer som den senaste tiden fått sina bilder kapade, detta skedde även mig för en tid sedan.

Jag behövde hjälp med klockor min fru hade fått av sin far i arv, jag postade här på KS för hjälp, detta var några år sedan.
https://klocksnack.se/threads/tissot-arvegods-hjälp-med-info.36701/

Det var en person(0-postare) som kontaktade mig och frågade mig om klockorna för någon vecka sedan.
Jag blev för misstänksam men frågade vad denna person sökte efter, han sa då att det var någon på facebook som hade försök sälja klockorna till honom.

Användaren gav mig namn och personnummer på den som han sade har kapat bilderna och efter att ha fått verifierat av mig att det var mina klockor polisanmält denna person.
(Jag har bett om kopia på polisanmälan)

Det jag tycker är skrämmande i detta fall är att det handlar om klockor som kostar 2-3 tusen kronor, här kan vi se vilken längd dessa bedragare sträcker sig till.

Det börjar bli dags att sätta något slags monogram/vattenstämpel på bilderna innan de laddas upp eller att klocksnack ger oss denna möjlighet vid uppladdning på formet. @admin ?

Senast ändrad:
Med tanke på den här tråden som kom upp tidigare ikväll: https://klocksnack.se/threads/kapad-aerospace-på-tradera.79578/ samt en del andra liknade fall så kanske vattenmärkning av bilder på köp&sälj inte är en så dum idé. Skulle åtminstone göra det svarar att kapa en annons för att använda den i en Tradera scam.
Men annars så finns det en del appar som man kan använda för att själv vattenmärka sina bilder innan man publicerar de.

Med tanke på den här tråden som kom upp tidigare ikväll: https://klocksnack.se/threads/kapad-aerospace-på-tradera.79578/ samt en del andra liknade fall så kanske vattenmärkning av bilder på köp&sälj inte är en så dum idé. Skulle åtminstone göra det svarar att kappa en annons för att använda den i en Tradera scam.
Men annars så finns det en del appar som man kan använda för att själv vattenmärka sina bilder innan man publicerar de.
Det var lite därför jag tog upp det också, @Affe fick sina bilder tagna för någon vecka sedan, i den tråden du skriver om ovan så var det två andra som hade fått sina bilder kapade, det blir allt fler som blir drabbade och det måste därför hända något.

Jag ser att det funnits en del personer som den senaste tiden fått sina bilder kapade, detta skedde även mig för en tid sedan.

Jag behövde hjälp med klockor min fru hade fått av sin far i arv, jag postade här på KS för hjälp, detta var några år sedan.
https://klocksnack.se/threads/tissot-arvegods-hjälp-med-info.36701/

Det var en person(0-postare) som kontaktade mig och frågade mig om klockorna för någon vecka sedan.
Jag blev för misstänksam men frågade vad denna person sökte efter, han sa då att det var någon på facebook som hade försök sälja klockorna till honom.

Användaren gav mig namn och personnummer på den som han sade har kapat bilderna och efter att ha fått verifierat av mig att det var mina klockor polisanmält denna person.
(Jag har bett om kopia på polisanmälan)

Det jag tycker är skrämmande i detta fall är att det handlar om klockor som kostar 2-3 tusen kronor, här vi se vilken längd dessa bedragare sträcker sig till.

Det börjar bli dags att sätta något slags monogram på bilderna innan de laddas upp eller att klocksnack ger oss denna möjlighet vid uppladdning på formet. @admin ?
Det hände mig tidigare i veckan. @holma20 var vänlig och kontaktade mig och berättade att en "Jonas Norin" försökte sälja honom mina klockor som han kände igen här från KS;
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/page-2

Alltså va tusan. Ingenting går säkert längre. Å andra sidan kan väl dom som kapar bilderna ta bilder varsom helst på nätet. Tyder nästan på att det är nån som är medlem här? Varför kommer man ens på tanken att ta bilder från Klocksnack av alla forum som finns på nätet.

Alltså va tusan. Ingenting går säkert längre. Å andra sidan kan väl dom som kapar bilderna ta bilder varsom helst på nätet. Tyder nästan på att det är nån som är medlem här? Varför kommer man ens på tanken att ta bilder från Klocksnack av alla forum som finns på nätet.
På någon av mina bilder hade jag snus, hade man haft något som är typiskt amerikanskt på bordet hade man kanske blivit misstänksam?

Det hela känns mycket märkligt. Man tar ju inte bara bilder utan hela annonsen (i Affes fall om jag inte mins fel) och lägger till sitt eget försäljarnamn. Vad är poängen? En del klockor är ju dessutom billiga, så vad är man ute efter då? Att den riktiga ägaren på något vis ska röja sin riktiga identitet? Bara ren djävulskap eller scam? Har personen en likadan men inga egna bilder? Känns lite olustigt faktiskt.

Det hela känns mycket märkligt. Man tar ju inte bara bilder utan hela annonsen (i Affes fall om jag inte mins fel) och lägger till sitt eget försäljarnamn. Vad är poängen? En del klockor är ju dessutom billiga, så vad är man ute efter då? Att den riktiga ägaren på något vis ska röja sin riktiga identitet? Bara ren djävulskap eller scam? Har personen en likadan men inga egna bilder? Känns lite olustigt faktiskt.
Jag kan tänka mig att om de tar hela annonsen rakt av med både bilder och text så får de en mera trovärdig annons som ser mera seriös ut än om de bara tar bilder och försöker skriva en text om något de inte vet något om.
Antar att de försöker lura någon "köpare" att skicka över pengar i förväg eller något sånt.

Kanske finns fler som är kapade utan att veta om det? Verkar ju som dom tar vilken bild som helst. Iallafall i @Rozzy fall. Så ingen går ju säker. Å andra sidan kan väl inte den som lagt upp bilden här bli skyldig till nåt? Men olustigt är det allt?

Jag kan tänka mig att om de tar hela annonsen rakt av med både bilder och text så får de en mera trovärdig annons som ser mera seriös ut än om de bara tar bilder och försöker skriva en text om något de inte vet något om.
Antar att de försöker lura någon "köpare" att skicka över pengar i förväg eller något sånt.
Tyder på att den som lägger ut annonsen är okunnig. Mindre risk att bli ifrågasatt oxå när det handlar om mindre pengar.

Hittade en nu på Tradera, en Seiko, som är både bilder och delar av text från Köp & sälj här vilket då skulle kunna vara lånat med lov (men varför isf? kan man undra) men klockan tycks enligt dateringen i texten vara en annan.

Kanske finns fler som är kapade utan att veta om det? Verkar ju som dom tar vilken bild som helst. Iallafall i @Rozzy fall. Så ingen går ju säker. Å andra sidan kan väl inte den som lagt upp bilden här bli skyldig till nåt? Men olustigt är det allt?
Hörrödudu! -"Vilken bild som helst"? Det är en finfin gammelomega samt en Universal Geneve i NOS-skick. Två utmärkta högkvalitativa vackra vintageklockor, så det så! Dock är nog värsta förolämpningen när hen bara vill ha tre hundra spänn för bägge... :shifty:

Hörrödudu! -"Vilken bild som helst"? Det är en finfin gammelomega samt en Universal Geneve i NOS-skick. Två utmärkta högkvalitativa vackra vintageklockor, så det så! Dock är nog värsta förolämpningen när hen bara vill ha tre hundra spänn för bägge... :shifty:
Verkar som alla som skrivit i tråden uppfattar detta som ett problem iaf, så vad kan vi göra?

@Denke , jag bistår gärna med några rader kod om det är det som krävs (eller frågar vi google vad som finns där)?
Tror dock det finns extensions eller addons att dra hem för detta.

Verkar som alla som skrivit i tråden uppfattar detta som ett problem iaf, så vad kan vi göra?

@Denke , jag bistår gärna med några rader kod om det är det som krävs (eller frågar vi google vad som finns där)?
Tror dock det finns extensions eller addons att dra hem för detta.
Detta är inget nytt fenomen, så här har det varit så länge jag sysslat med klockor och även dessförinnan. Att vattenmärka bilder och dölja serienummer hjälper sällan.

Jag tycker själv att någon kan plocka fram en "vattenstämpel" som säger att bilden är från KS, bara att slänga ihop en PNG bild med transparent bakgrund. Detta bör vara obligatoriskt för en köp/sälj annons här på KS.

Tack för min första post! :D

Jag tycker själv att någon kan plocka fram en "vattenstämpel" som säger att bilden är från KS, bara att slänga ihop en PNG bild med transparent bakgrund. Detta bör vara obligatoriskt för en köp/sälj annons här på KS.

Tack för min första post! :D
Jo men det hjälper föga. Man vill ha med användarnamnet.
Personen som snor bilden kan ju lika gärna hävda sig vara medlem på KS om det bara står Klocksnack på bilden.

Programmatiskt är det inte särskilt svårt att få till och det skulle kunna begränsas till bara annonser på Säljes - men samtidigt kan man ju bara säga att det är upp till var och en att fixa en vattenstämpel om man vill ha det.

Jo men det hjälper föga. Man vill ha med användarnamnet.
Personen som snor bilden kan ju lika gärna hävda sig vara medlem på KS om det bara står Klocksnack på bilden.

Programmatiskt är det inte särskilt svårt att få till och det skulle kunna begränsas till bara annonser på Säljes - men samtidigt kan man ju bara säga att det är upp till var och en att fixa en vattenstämpel om man vill ha det.
Det skulle ringa en varningsklocka hos mig om det fanns vattenmärke på bilden med KS på och om man nu verkligen äger bilderna så kan kan ju ladda upp originalen på andra ställen om man nu vill det.
Lite som att man ett larm hemma inte säkrar att tjuvarna kommer in ändå, när de ser att jag har larm så kanske de tänker att det finns "lättare" mål att ta.

Stäng Köp och Sälj för folk som inte är medlemmar. Visst det löser säkert inte problemet helt men tror iaf att vi sållar bort en del av dessa oärliga personer...

Stäng Köp och Sälj för folk som inte är medlemmar. Visst det löser säkert inte problemet helt men tror iaf att vi sållar bort en del av dessa oärliga personer...
Håller med och försökt propsa för detta några gånger tidigare.
Vi behöver inte öka gränsen från 20 inlägg och en vecka. Men som det är nu är Köp&Sälj öppet för vem som helst, som inte ens är inloggad.

Då tänker ni att "Ja, men det är ju bara att skapa ett konto så ser dom avdelningen". Ja, helt rätt!
Men ser dom inte avdelningen innan dom loggar in över huvud taget är nog risken liten att dom registrerar sig bara för att snoka och hoppas hitta eventuellt dolda subforum. Dvs, icke-medlemmar ser den inte alls.

Detta är mest för att öka tryggheten och förebygga bedrägerier men hjälper nog även den här trådens ämne också.

@daviden @Ministern @Denke

Senast ändrad:
Håller med och försökt propsa för detta några gånger tidigare.
Vi behöver inte öka gränsen från 20 inlägg och en vecka. Men som det är nu är Köp&Sälj öppet för vem som helst, som inte ens är inloggad.

Då tänker ni att "Ja, men det är ju bara att skapa ett konto så ser dom avdelningen". Ja, helt rätt!
Men ser dom inte avdelningen innan dom loggar in över huvud taget är nog risken liten att dom registrerar sig bara för att snoka och hoppas hitta eventuellt dolda subforum.

Detta är mest för att öka tryggheten och förebygga bedrägerier men hjälper nog även den här trådens ämne också.

@daviden @Ministern @Denke
Helt rätt! Inte en dag för tidigt att genomföra detta nu.

Tillbaka
Topp