• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans förhindrar köp/fynd?

Anteeks

Basic
Först och främst vill jag ej anklaga Kaplans med denna post, men jag har vissa funderingar och misstankar och undrar om andra har samma erfarenhet.

Har handlat en hel del via Kaplans och har alltid följt auktioner online samt alltid fått varor skickat. Vissa objekt
(läs klockor) har absurd låga utropspriser. Då menar jag ej vintageklockor som den mest inbitna klocknörden kan förstå
det faktiska värdet som man kan fynda rätt friskt (mer kunskap, fel beskrivning etc). Utan snarare mer moderna modeller och klassiska märken som ej är lika populärt som de stora märkena. Typ Cartier.

Ibland når dessa marknadsvärde vid budgivning, ibland långt under. De gånger jag har VUNNIT och BETALAT för vinster
av ovan nämnda klockor under marknadspris får jag ett mail att "klockan har blivit uttagen i sista sekund". Märkligt. Det händer ju aldrig de klockor jag
betalar "marknadspris" för. Senast hände auktionen den 2 februari. Vinner flertalet auktioner varav en Cartier långt under marknadsvärde
med pinsamt låg utrop. Betalar i söndag och noterar att den ej skickas dagen efter (som det brukar, av mina tiotals försändelser från dem). Utan
snarare får kontakt i tisdag (igår) om att klockan ej kommer säljas. Vid förfrågan är det pga. "missförstånd".

En annan iakttagelse är auktioner som säljs till "kundtjänst". Någon som vet vad detta innebär? Varje objekt har en timer som anger att den är öppen
för budgivning. När det närmar sig sluttiden återfår man det klassiska "första, andra.." och så vidare. Samtliga objekt som såldes till kundtjänst
började per automatik på "första.." och hade betydligt lägre tidsram för budgivning (som sagt, har endast erfarenhet online) och oftast hinner man ej bjuda. Och då har jag friska fingrar.

Någon annan som har erfarenhet av ovanstående, eller iaktagit liknande beteende från Kaplans? Framförallt från de som köper online och behöver få varorna skickade.
 
Senast ändrad:
Först och främst vill jag ej anklaga Kaplans med denna post, men jag har vissa funderingar och misstankar och undrar om andra har samma erfarenhet.

Har handlat en hel del via Kaplans och har alltid följt auktioner online samt alltid fått varor skickat. Vissa objekt
(läs klockor) har absurd låga utropspriser. Då menar jag ej vintageklockor som den mest inbitna klocknörden kan förstå
det faktiska värdet som man kan fynda rätt friskt (mer kunskap, fel beskrivning etc). Utan snarare mer moderna modeller och klassiska märken som ej är lika populärt som de stora märkena. Typ Cartier.

Ibland når dessa marknadsvärde vid budgivning, ibland långt under. De gånger jag har VUNNIT och BETALAT för vinster
av ovan nämnda klockor under marknadspris får jag ett mail att "klockan har blivit uttagen i sista sekund". Märkligt. Det händer ju aldrig de klockor jag
betalar "marknadspris" på. Senast hände auktionen den 2 februari. Vinner flertalet auktioner varav en Cartier långt under marknadsvärde
med pinsamt låg utrop. Betalar i söndag och noterar att den ej skickas dagen efter (som det brukar, av mina tiotals försändelser från dem). Utan
snarare får kontakt i tisdag (igår) om att klockan ej kommer säljas. Vid förfrågan är det pga. "missförstånd".

En annan iakttagelse är auktioner som säljs till "kundtjänst". Någon som vet vad detta innebär? Varje objekt har en timer som anger att den är öppen
för budgivning. När det närmar sig sluttiden återfår man det klassiska "första, andra.." och så vidare. Samtliga objekt som såldes till kundtjänst
började per automatik på "första.." och hade betydligt lägre tidsram för budgivning (som sagt, har endast erfarenhet online) och oftast hinner man ej bjuda. Och då har jag friska fingrar.

Någon annan som har erfarenhet av ovanstående, eller iaktagit liknande beteende från Kaplans? Framförallt från de som köper online och behöver få varorna skickade.

Kanske det finns ett reservationspris?
Om så är fallet så bör det uppges
 
Nej, inget reservationspris. Det var 2x utropspriset (men fortfarande en tredjedel av marknadsvärdet), varför jag nämnde att jag vann auktionen och betalade för den (om jag var otydlig).
 
Först och främst vill jag ej anklaga Kaplans med denna post, men jag har vissa funderingar och misstankar och undrar om andra har samma erfarenhet.

Har handlat en hel del via Kaplans och har alltid följt auktioner online samt alltid fått varor skickat. Vissa objekt
(läs klockor) har absurd låga utropspriser. Då menar jag ej vintageklockor som den mest inbitna klocknörden kan förstå
det faktiska värdet som man kan fynda rätt friskt (mer kunskap, fel beskrivning etc). Utan snarare mer moderna modeller och klassiska märken som ej är lika populärt som de stora märkena. Typ Cartier.

Ibland når dessa marknadsvärde vid budgivning, ibland långt under. De gånger jag har VUNNIT och BETALAT för vinster
av ovan nämnda klockor under marknadspris får jag ett mail att "klockan har blivit uttagen i sista sekund". Märkligt. Det händer ju aldrig de klockor jag
betalar "marknadspris" för. Senast hände auktionen den 2 februari. Vinner flertalet auktioner varav en Cartier långt under marknadsvärde
med pinsamt låg utrop. Betalar i söndag och noterar att den ej skickas dagen efter (som det brukar, av mina tiotals försändelser från dem). Utan
snarare får kontakt i tisdag (igår) om att klockan ej kommer säljas. Vid förfrågan är det pga. "missförstånd".

En annan iakttagelse är auktioner som säljs till "kundtjänst". Någon som vet vad detta innebär? Varje objekt har en timer som anger att den är öppen
för budgivning. När det närmar sig sluttiden återfår man det klassiska "första, andra.." och så vidare. Samtliga objekt som såldes till kundtjänst
började per automatik på "första.." och hade betydligt lägre tidsram för budgivning (som sagt, har endast erfarenhet online) och oftast hinner man ej bjuda. Och då har jag friska fingrar.

Någon annan som har erfarenhet av ovanstående, eller iaktagit liknande beteende från Kaplans? Framförallt från de som köper online och behöver få varorna skickade.
Du får nog ge lite exempel för det du beskriver har jag aldrig sett.
 
Tjenare,

Det är skillnad på auktion och pant auktion hos Kaplans. Om du tittar på Pant auktioner så gäller särskilda regler för pantbankerna när de lägger ut en vara för auktion. De får nämligen inte göra vinst på den utan får bara lägga ut den för det som den belånats för + ränta och avgifter. Det betyder att någon kan komma in med en Rolex och låna 1000 SEK även fast den är värd betydligt mer. Sedan kan personen som belånat klockan inte hämta ut den från Pantbanken, varvid varan förfaller till auktion och läggs upp för 1000 SEK + ränta och avgifter för perioden den legat hos Pantbanken i fråga.

Låntagare kan dock återropa varan så länge som den inte klubbats på auktion och de betalar tillbaka vad de lånat + ränta och avgifter. Det skulle inte förvåna mig om både Pantbanken och Kaplans kan vara sega på att ta bort en vara från auktion eller meddela varandra om så skett eller ej. Då kan det hända att en vara klubbats men sedan återkallas för den redan kan ha varit löst och man slarvat med att plocka bort den i sista sekunden.

/K
 
@klevis
“Det är skillnad på auktion och pant auktion hos Kaplans".

Detta var ej en pantauktion, utan deras "Klockor" (2 februari) , dvs. de själva samlar in mer "intressanta" klockor som de säljer under en auktion.

"inte klubbats på auktion"
Som nämnt klubbades samtliga klockor till mig som sedan betalades. Först efter de skulle skickas (ett par dagar efter betalning) påstår Kaplans att ägaren har hämtat ut klockan. Dvs. efter klubbad vara och betalning.
 
Tjenare,

Det är skillnad på auktion och pant auktion hos Kaplans. Om du tittar på Pant auktioner så gäller särskilda regler för pantbankerna när de lägger ut en vara för auktion. De får nämligen inte göra vinst på den utan får bara lägga ut den för det som den belånats för + ränta och avgifter.

Vänta, va? Får Kaplans hela överskottet från budgivningen på alla pantauktioner isåfall? Och dessutom 20% provision? Låter inte rimligt. Pantbanken äger väl föremålet om panten inte har lösts in? De borde väl kunna sälja för vilken summa de vill.
 
Vänta, va? Får Kaplans hela överskottet från budgivningen på alla pantauktioner isåfall? Och dessutom 20% provision? Låter inte rimligt. Pantbanken äger väl föremålet om panten inte har lösts in? De borde väl kunna sälja för vilken summa de vill.

Nej, överskottet från eventuell försäljning tillfaller låntagaren. Provision betalar ju budgivaren till kaplans. Säljs inte en vara så blir det ingen provision och varan återfaller till pantbanken som får försöka sälja den själv.

De får nog sälja för vilken summa de vill men för dem spelar det ingen roll då överskottet ändå inte tillfaller dem utan låntagaren. De enda som tjänar på högre utropspris är kaplans som får % provision.
 
@klevis
“Det är skillnad på auktion och pant auktion hos Kaplans".

Detta var ej en pantauktion, utan deras "Klockor" (2 februari) , dvs. de själva samlar in mer "intressanta" klockor som de säljer under en auktion.

"inte klubbats på auktion"
Som nämnt klubbades samtliga klockor till mig som sedan betalades. Först efter de skulle skickas (ett par dagar efter betalning) påstår Kaplans att ägaren har hämtat ut klockan. Dvs. efter klubbad vara och betalning.

Sant de var från kaplans egen auktion. Då är det dem som står för värderingen på objektet, eventuellt tillsammans med den som lägger ut objektet. Vet ej exakt hur det går till där.

Då kanske kaplans har egna regler för hur och när en vara får återkallas, t.ex om personen som lägger ut varan inte är nöjd. Tycker det borde framgå tydligt på deras sida men kan inte minnas jag sett det. Det är ju knappt man hittar till % satserna för provisionen de tar.
 
Nej, överskottet från eventuell försäljning tillfaller låntagaren. Provision betalar ju budgivaren till kaplans. Säljs inte en vara så blir det ingen provision och varan återfaller till pantbanken som får försöka sälja den själv.

De får nog sälja för vilken summa de vill men för dem spelar det ingen roll då överskottet ändå inte tillfaller dem utan låntagaren. De enda som tjänar på högre utropspris är kaplans som får % provision.

Aha, jag hade ingen aning om att låntagaren kan få överskott från försäljning. Tack för insikten.
 
Tillbaka
Topp