• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans intyg

Victor

Omega
Har en enkel fråga som jag funderar på. Jag skaffade nyligen äkthetsintyg/värderingsintyg till min klocka på kaplans och går i tankar att sälja.

Är det något nästa ägare har användning av vid försäkringsärenden eller är det personligt? Tänker även ur den egna aspekten då det står hela personnumret osv:)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur det funkar med det där men passar på att fråga vad Kaplans tar betalt för att ge ett värderingsintyg?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Personnummer har jag aldrig fått utskrivet av kaplans. Stryk över det om du säljer klockan .
 

Portofino

Panerai
Det beror lite på syftet. Jag hade en köpare till en breitling som ville att vi skulle gå dit för att kolla att allt var ok och så han skulle få underlag till sitt försäkringsbolag. Fine för mig. Vi gick dit, lämnade in uret för värdering, reggade hans uppgifter att stå på intyget, jag fick utlämningslappen och bestämde att vi skulle mötas dagen efter. Möttes, han pröjsade för intyget (eftersom han insisterade på det) och betalade mig för klockan. Både parter nöjda och han hade ett intyg med sitt namn och personnummer på.
 

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Har en enkel fråga som jag funderar på. Jag skaffade nyligen äkthetsintyg/värderingsintyg till min klocka på kaplans och går i tankar att sälja.

Är det något nästa ägare har användning av vid försäkringsärenden eller är det personligt? Tänker även ur den egna aspekten då det står hela personnumret osv:)


Vad jag förstår så är värderingsintyget personligt om klockan ska försäkras. När klockan säljs måste köparen fixa ett eget intyg för att ett försäkringsärende ska gälla. Rätta mig om jag har fel.
 

Victor

Omega
Okej! Tack för svaren. Man ska med andra ord se det som ett äkthetsintyg, där köparen har något bevis på äkta vara istället för ett underlag för försäkringsbolaget?:) Alltså som köpare.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Vad jag förstår så är värderingsintyget personligt om klockan ska försäkras. När klockan säljs måste köparen fixa ett eget intyg för att ett försäkringsärende ska gälla. Rätta mig om jag har fel.
Varför skulle det vara personligt. Intyget gäller specifik klocka och ägaren är ingen variabel som påverkar värdet, eller?
 

hejo

Panerai
Äkthetsbevis för att övertyga säljaren......
Värde för försäkringen........
TIPEX........
340 000:- snyggt jobbat.......
 
Topp