Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man bortser från 2915 och tidiga 2998 så är denna referens (Ultraman) och Apollo Soyuz dom mest omdebatterade och diskuterade Speedmasters.Tror du att det är äkta Ultraman?
Den ligger också inom det snäva intervall serienummersmässigt som har blivit ansett av många(?) som korrekt för en Ultraman. Det garanterar ändå inte att den är riktig förstås.Om man bortser från 2915 och tidiga 2998 så är denna referens (Ultraman) och Apollo Soyuz dom mest omdebatterade och diskuterade Speedmasters.
Söker man på OF och andra Forum så har man några dagars rolig läsning!
Och under dess ”glansdagar” så var dom extremt värdefulla, och samlare betalade hutlösa priser för dom.
Nu förtiden så ligger dom mer rätt kanske?
Tyvärr så finns det en del som inte är ”äkta” Ultraman, även vissa med extract, så det är en rörig soppa….
Men oavsett - en kul Speedy att ha för rätt peng, och denna som Kaplans har ju vissa tecken på en Ultraman.
Men det krävs nog ett platsbesök för att våga bjuda på den?
Jag har även haft möjligheten att titta och känna, samt jämföra dessa mot vanliga 145.012-67.
Och rätt så kaxigt att skriva Ultraman, och inte bara att det är en 67:a med en röd chronovisare, men grabbarna kanske vet mer…?
Vad jag kan se så är den inom korrekt serienummerintervall för att kunna vara en Ultraman, 26.076.xxx - 26.079.xxx Vad gäller extact så får man väl känna sig trygg om det står "Special model fitted with an orange chronograph hand" som "Remark"? Frågan är om Chrono-visaren är en korrekt Ultraman-visare, kronan är i alla fall ingen FF. Finns ett par intressanta artiklar om Ultraman att läsa:Om man bortser från 2915 och tidiga 2998 så är denna referens (Ultraman) och Apollo Soyuz dom mest omdebatterade och diskuterade Speedmasters.
Söker man på OF och andra Forum så har man några dagars rolig läsning!
Och under dess ”glansdagar” så var dom extremt värdefulla, och samlare betalade hutlösa priser för dom.
Nu förtiden så ligger dom mer rätt kanske?
Tyvärr så finns det en del som inte är ”äkta” Ultraman, även vissa med extract, så det är en rörig soppa….
Men oavsett - en kul Speedy att ha för rätt peng, och denna som Kaplans har ju vissa tecken på en Ultraman.
Men det krävs nog ett platsbesök för att våga bjuda på den?
Jag har även haft möjligheten att titta och känna, samt jämföra dessa mot vanliga 145.012-67.
Och rätt så kaxigt att skriva Ultraman, och inte bara att det är en 67:a med en röd chronovisare, men grabbarna kanske vet mer…?
speedmaster101.com
Nejdå, du fattar rätt. De tar provision av både köparen och säljaren så att säga.Jag hittade ett objekt som verkar intressant. Priset köparen betalar är alltså klubbat pris plus 20 procent (och någon liten slagavgift)?
Det ser ut som även säljaren ska betala 15 procent av klubbat pris? Drar Kaplans alltså in 35 procent av varje såld vara eller fattar jag fel?
Som säljare kan du wheela & deala bort delar av provisionen sannolikt, helt beroende på vad du har för objekt så klart. Som köpare är det bara att pynta. Bukowskis ligger något högre om de inte ändrat.Jag hittade ett objekt som verkar intressant. Priset köparen betalar är alltså klubbat pris plus 20 procent (och någon liten slagavgift)?
Det ser ut som även säljaren ska betala 15 procent av klubbat pris? Drar Kaplans alltså in 35 procent av varje såld vara eller fattar jag fel?
Ja precis, glömde nämna. Vet av egen erfarenhet att de kan vara tillmötesgående när det gäller säljarprovisionen och kanske särskilt då om man en gång köpt varan hos dem och man sedan säljer samma vara genom dem igen så att säga vid ett senare tillfälle.Som säljare kan du wheela & deala bort delar av provisionen sannolikt, helt beroende på vad du har för objekt så klart. Som köpare är det bara att pynta. Bukowskis ligger något högre om de inte ändrat.
Som säljare kan du wheela & deala bort delar av provisionen sannolikt, helt beroende på vad du har för objekt så klart. Som köpare är det bara att pynta. Bukowskis ligger något högre om de inte ändrat.
Tack för hjälpen! Även med wheelning och dealning så låter det otroligt lukrativt att vara ett aktat auktionshusJa precis, glömde nämna. Vet av egen erfarenhet att de kan vara tillmötesgående när det gäller säljarprovisionen och kanske särskilt då om man en gång köpt varan hos dem och man sedan säljer samma vara genom dem igen så att säga vid ett senare tillfälle.
Tack för hjälpen! Även med wheelning och dealning så låter det otroligt lukrativt att vara ett aktat auktionshus![]()
Kul med initierat svar, tackKaplans vinstmarginal har legat på ~4% fyra av de fem senaste boksluten. Ett år gick det betydligt sämre än så.
Så om man pratar lukrativt så finns det absolut andra branscher man bör kika närmare på.
Det kostar en del att ligga på Biblioteksgatan, det kostar en del att hålla med experter, det kostar en del att ha tillräcklig säkerhet och det har kostat en väldig massa att arbeta upp sig till den platsen man har idag.
Men, granted, kollar man bara på de siffror som nämns här så låter det onekligen ganska attraktivt.
Och om det inte varit så att jag själv stirrat ganska blint på dessa siffror en gång i tiden så hade jag nog heller aldrig valt att starta auktionshus.
Nååååväl. Det frångick visst trådens syfte lite grann.
Kul med initierat svar, tack
Ontopic (typ), om man vill vara på plats och buda, hur går det till? Höjer man en spade och säger hur mycket man vill höja med/till?
Utan att veta så låter det som att jag kommer bete mig EXAKT så, och även ha svårt att sluta buda om/när jag känner mig "pot committed"..Ja, precis så.
Men inte innan man använt de tio ropen innan det aktuella till att bygga upp sin puls till rent hälsovådliga nivåer.
...åtminstone om man är jag.
Spännande att gå på auktion.
Så länge du är registrerad sedan tidigare går det fort att få ut en spade. Det är egentligen bara att ta med sitt leg och prata med någon i kunddisken.
Utan att veta så låter det som att jag kommer bete mig EXAKT så, och även ha svårt att sluta buda om/när jag känner mig "pot committed"..
Fint, då ska jag se till att regga mig innan!
Då är det ju bara för dig att öppna ett och dra in storkovan?Tack för hjälpen! Även med wheelning och dealning så låter det otroligt lukrativt att vara ett aktat auktionshus![]()
Auktionsdjävulen är inte att leka med och en av de största anledningarna till att lämna till just ett välkänt auktionshus.Ja, det är ju nackdelen (eller fördelen - beroende på om jag pratar för mig personligen eller Karljohan/Kaplans) med auktionsmekaniken - det är lätt att dras med.
Det är riktigt roligt med auktion, men lätt att dras med i budgivningen. Nåväl, lycka till!Utan att veta så låter det som att jag kommer bete mig EXAKT så, och även ha svårt att sluta buda om/när jag känner mig "pot committed"..
Fint, då ska jag se till att regga mig innan!
På dom äldre extractsen så hade man inte anmärkt om chronohanden, rätt konstigt?Vad jag kan se så är den inom korrekt serienummerintervall för att kunna vara en Ultraman, 26.076.xxx - 26.079.xxx Vad gäller extact så får man väl känna sig trygg om det står "Special model fitted with an orange chronograph hand" som "Remark"? Frågan är om Chrono-visaren är en korrekt Ultraman-visare, kronan är i alla fall ingen FF. Finns ett par intressanta artiklar om Ultraman att läsa:
![]()
Ultraman Resource Page
The Ultraman is an original watch produced by Omega in very low numbers, (the number bandied about is 50 pieces) and the only confirmed difference is, as stated in the extract, is the fitment of a …speedmaster101.com
![]()
Speedy Tuesday - The Original Omega Speedmaster Ultraman
Speedy Tuesday - The legendary Omega Speedmaster Ultraman ref.145.012-67 and some of its known history. Click to read.www.fratellowatches.com
Tack! Hoppas du hittar, något annat än den klockan jag vill haDet är riktigt roligt med auktion, men lätt att dras med i budgivningen. Nåväl, lycka till!
Kom, det blir kul! Och vi blir ivf en erfarenhet rikare.Nu blev jag också lite sugen på att besöka auktionen på plats. Kan ju vara en rolig men väldigt farlig miljö beroende på ens personlighet haha. Som tidigare nämnts så känns det som att risken är hög att bli pot comitted.
Det gäller att ha självdisciplin om man nu inte har obegränsat med kapital.Nu blev jag också lite sugen på att besöka auktionen på plats. Kan ju vara en rolig men väldigt farlig miljö beroende på ens personlighet haha. Som tidigare nämnts så känns det som att risken är hög att bli pot comitted.