• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Då var den uppe: http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093

Vissa var förväntade men 2 viggens?:D Ska bli spännande!


0.jpeg
0-2.jpeg
7.jpeg
0-7.jpeg
0-6.jpeg
0-5.jpeg
0-4.jpeg
0-3.jpeg
 
Senast ändrad:

Sunrise

Omega
Förlåt men i ärlighetens namn tycker jag Kaplans auktioner vanligtvis är svaga. Inte alls något särskilt vanligtvis. När en auktion utanonnseras 3 månader iförväg förväntar jag mig mer än detta. Alla dessa ur kan man få tag på närsom för samma pris. Med undantag för Ronnie Petterssons uren och möjligen Lemanian. Kaplan är så sjukt överskattat.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Förlåt men i ärlighetens namn tycker jag Kaplans auktioner vanligtvis är svaga. Inte alls något särskilt vanligtvis. När en auktion utanonnseras 3 månader iförväg förväntar jag mig mer än detta. Alla dessa ur kan man få tag på närsom för samma pris. Med undantag för Ronnie Petterssons uren och möjligen Lemanian. Kaplan är så sjukt överskattat.
Allt ligger inte uppe ännu.
 

Sunrise

Omega

Jag menar att jag tycker det är smått dumt hur många klockintresserade i Sverige, och särskilt på detta forum, verkar värdera svenska auktioner och säljsannonser högre än utländska. Som om Kaplan är något stamp of approval. Tycker dessutom de verkar ta in vad som helst de kan få tag på varpå det sedan hypas upp. Tanken på Kaplans auktioner som något curated urval är helt fel. Mycket av deras utbud är skräp.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag menar att jag tycker det är smått dumt hur många klockintresserade i Sverige, och särskilt på detta forum, verkar värdera svenska auktioner och säljsannonser högre än utländska. Som om Kaplan är något stamp of approval. Tycker dessutom de verkar ta in vad som helst de kan få tag på varpå det sedan hypas upp. Tanken på Kaplans auktioner som något curated urval är helt fel.
Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar, antingen är jag korkad eller så är du ute och cyklar.
 

Sunrise

Omega
Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar, antingen är jag korkad eller så är du ute och cyklar.

På Kaplans auktioner säljs helt vanliga sketna ur som inte alls är något speciellt men det framhålls av vissa här på klocksnack och av Kaplans själva som om det vore en unik auktion på Sothebys med helt otroliga dinkor. Det är helt enkelt fel. Kolla på vad tusan Kaplans säljer så ser du att dom säljer vilka jäkla klockor som helst. Det spelar ingen roll.

Några exempel på skräp dom säljer:

LONGINES, herrur, 24,5 x 29,5 (34,5) mm, Boett nr. 902, 18K guld, quartz, safirglas, OBS: en bakboettskruv saknas, läderband, originalspänne i 18K guld, ca 1985.

UNIVERSAL, Genève, Cal 139, Boett nr. 1300895 / 20203, herrur, 34,5 mm, stål (Enversteel), hammarautomat, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1950.

INTERNATIONAL WATCH Co, Schaffhausen, Cal 88, Serie nr. 1110779, Boett nr. 1137690, herrur, 33 mm, 18K guld, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, perlonband, ca 1946.

LE COULTRE, "Powerwind", Cal 481, Serie nr. 986950, Boett nr. 625199, herrur, 33 mm, stål, hammarautomat, plexiglas, gångreservsindikator, renoverad urtavla, läderband, ca 1953.

LE COULTRE, Reverso, "Sac bag", Cal 410, Serie nr. 31723, Ref nr. 201, Boett nr. 14613, stål, 35 x 23 (40,5) mm, manuell, plexiglas, defekt, ca 1933.

BRICKA, Heuer Autavia, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

BRICKA, Heuer Monaco, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

KLOCKSTÄLL, till Heuer, metall, 37 x 95 x 45 mm, ca 1970.

HEUER, Monte-Carlo (T<25 mc), Cal 7714, Boett nr. 18.0736, panelur, 58 mm, stoppur, 60 sek / 60 min / 12 timmar, svart plast, plexiglas, digital timvisning, skadad boett, ca 1970.



Det här är INGENTING även om det för det otränade ögat verkar imponerande. Det borde inte ligga på en auktion som kallas "Kvalitet" och som ska vara något slags curated urval. Att detta är skräp bekräftas av utropspriserna. Det finns helt enkelt NOLL efterfrågan på dessa föremål. Att det sen är gamla grejer som kan ha mycket högt sentimentalt och historisk värde är en annan sak.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
På Kaplans auktioner säljs helt vanliga sketna ur som inte alls är något speciellt men det framhålls av vissa här på klocksnack och av Kaplans själva som om det vore en unik auktion på Sothebys med helt otroliga dinkor. Det är helt enkelt fel. Kolla på vad tusan Kaplans säljer så ser du att dom säljer vilka jäkla klockor som helst. Det spelar ingen roll.

Några exempel på skräp dom säljer:

LONGINES, herrur, 24,5 x 29,5 (34,5) mm, Boett nr. 902, 18K guld, quartz, safirglas, OBS: en bakboettskruv saknas, läderband, originalspänne i 18K guld, ca 1985.

UNIVERSAL, Genève, Cal 139, Boett nr. 1300895 / 20203, herrur, 34,5 mm, stål (Enversteel), hammarautomat, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1950.

INTERNATIONAL WATCH Co, Schaffhausen, Cal 88, Serie nr. 1110779, Boett nr. 1137690, herrur, 33 mm, 18K guld, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, perlonband, ca 1946.

LE COULTRE, "Powerwind", Cal 481, Serie nr. 986950, Boett nr. 625199, herrur, 33 mm, stål, hammarautomat, plexiglas, gångreservsindikator, renoverad urtavla, läderband, ca 1953.

LE COULTRE, Reverso, "Sac bag", Cal 410, Serie nr. 31723, Ref nr. 201, Boett nr. 14613, stål, 35 x 23 (40,5) mm, manuell, plexiglas, defekt, ca 1933.

BRICKA, Heuer Autavia, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

BRICKA, Heuer Monaco, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

KLOCKSTÄLL, till Heuer, metall, 37 x 95 x 45 mm, ca 1970.

HEUER, Monte-Carlo (T<25 mc), Cal 7714, Boett nr. 18.0736, panelur, 58 mm, stoppur, 60 sek / 60 min / 12 timmar, svart plast, plexiglas, digital timvisning, skadad boett, ca 1970.



Det här är INGENTING. Det borde inte ligga på en auktion som kallas "Kvalitet" och som ska vara något slags curated urval. Att detta är skräp bekräftas av utropspriserna. Det finns helt enkelt NOLL efterfrågan på dessa föremål.
Förstår lite vad du menar men att det är skräp är ju att ta i. Och att det finns NOLL efterfrågan är ju fel eftersom det oftast säljs?
 

Sunrise

Omega
Förstår lite vad du menar men att det är skräp är ju att ta i. Och att det finns NOLL efterfrågan är ju fel eftersom det oftast säljs?
Till viss del sant. Men tycker bara det blir lite ankdamm många gånger i Klock-Sverige eftersom vi är en sån liten klock-marknad att någon som säljer ett Vacheron Constantin ur på säljes-forumet blir en stor grej. Det är inte en stor grej. Det är bara en stor-grej om man har tunnelseende och bara sitter och kollar på tradera, blocket, KS och Kaplan. Detta gör i sin tur att köpa från Sverige blir dyrare eftersom utbudet blir mindre då många endast stirrar sig blinda på svenska sajter.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
På Kaplans auktioner säljs helt vanliga sketna ur som inte alls är något speciellt men det framhålls av vissa här på klocksnack och av Kaplans själva som om det vore en unik auktion på Sothebys med helt otroliga dinkor. Det är helt enkelt fel. Kolla på vad tusan Kaplans säljer så ser du att dom säljer vilka jäkla klockor som helst. Det spelar ingen roll.

Några exempel på skräp dom säljer:

LONGINES, herrur, 24,5 x 29,5 (34,5) mm, Boett nr. 902, 18K guld, quartz, safirglas, OBS: en bakboettskruv saknas, läderband, originalspänne i 18K guld, ca 1985.

UNIVERSAL, Genève, Cal 139, Boett nr. 1300895 / 20203, herrur, 34,5 mm, stål (Enversteel), hammarautomat, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1950.

INTERNATIONAL WATCH Co, Schaffhausen, Cal 88, Serie nr. 1110779, Boett nr. 1137690, herrur, 33 mm, 18K guld, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, perlonband, ca 1946.

LE COULTRE, "Powerwind", Cal 481, Serie nr. 986950, Boett nr. 625199, herrur, 33 mm, stål, hammarautomat, plexiglas, gångreservsindikator, renoverad urtavla, läderband, ca 1953.

LE COULTRE, Reverso, "Sac bag", Cal 410, Serie nr. 31723, Ref nr. 201, Boett nr. 14613, stål, 35 x 23 (40,5) mm, manuell, plexiglas, defekt, ca 1933.

BRICKA, Heuer Autavia, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

BRICKA, Heuer Monaco, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

KLOCKSTÄLL, till Heuer, metall, 37 x 95 x 45 mm, ca 1970.

HEUER, Monte-Carlo (T<25 mc), Cal 7714, Boett nr. 18.0736, panelur, 58 mm, stoppur, 60 sek / 60 min / 12 timmar, svart plast, plexiglas, digital timvisning, skadad boett, ca 1970.



Det här är INGENTING även om det för det otränade ögat verkar imponerande. Det borde inte ligga på en auktion som kallas "Kvalitet" och som ska vara något slags curated urval. Att detta är skräp bekräftas av utropspriserna. Det finns helt enkelt NOLL efterfrågan på dessa föremål. Att det sen är gamla grejer som kan ha mycket högt sentimentalt och historisk värde är en annan sak.

Vadan denna enorma kränkthet?

Tycker inte att Kaplans hajpas speciellt på forumet, någonsin. Däremot är några av klockorna speciella (både avseende värde och provinsens). Sen är de hyfsat ensamma på marknaden i Sverige och det kan man ha olika åsikter om.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
På Kaplans auktioner säljs helt vanliga sketna ur som inte alls är något speciellt men det framhålls av vissa här på klocksnack och av Kaplans själva som om det vore en unik auktion på Sothebys med helt otroliga dinkor. Det är helt enkelt fel. Kolla på vad tusan Kaplans säljer så ser du att dom säljer vilka jäkla klockor som helst. Det spelar ingen roll.

Några exempel på skräp dom säljer:

LONGINES, herrur, 24,5 x 29,5 (34,5) mm, Boett nr. 902, 18K guld, quartz, safirglas, OBS: en bakboettskruv saknas, läderband, originalspänne i 18K guld, ca 1985.

UNIVERSAL, Genève, Cal 139, Boett nr. 1300895 / 20203, herrur, 34,5 mm, stål (Enversteel), hammarautomat, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1950.

INTERNATIONAL WATCH Co, Schaffhausen, Cal 88, Serie nr. 1110779, Boett nr. 1137690, herrur, 33 mm, 18K guld, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, perlonband, ca 1946.

LE COULTRE, "Powerwind", Cal 481, Serie nr. 986950, Boett nr. 625199, herrur, 33 mm, stål, hammarautomat, plexiglas, gångreservsindikator, renoverad urtavla, läderband, ca 1953.

LE COULTRE, Reverso, "Sac bag", Cal 410, Serie nr. 31723, Ref nr. 201, Boett nr. 14613, stål, 35 x 23 (40,5) mm, manuell, plexiglas, defekt, ca 1933.

BRICKA, Heuer Autavia, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

BRICKA, Heuer Monaco, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

KLOCKSTÄLL, till Heuer, metall, 37 x 95 x 45 mm, ca 1970.

HEUER, Monte-Carlo (T<25 mc), Cal 7714, Boett nr. 18.0736, panelur, 58 mm, stoppur, 60 sek / 60 min / 12 timmar, svart plast, plexiglas, digital timvisning, skadad boett, ca 1970.



Det här är INGENTING även om det för det otränade ögat verkar imponerande. Det borde inte ligga på en auktion som kallas "Kvalitet" och som ska vara något slags curated urval. Att detta är skräp bekräftas av utropspriserna. Det finns helt enkelt NOLL efterfrågan på dessa föremål. Att det sen är gamla grejer som kan ha mycket högt sentimentalt och historisk värde är en annan sak.
Du pratar i nattmössan.
Heuerstället och Heuerskyltarna är mina, jag har fått flera bud på dessa från Heuersamlare världen runt men valde att ta dem till Kaplans.
Givetvis är dom inte värda några stora summor men för en samlare så är dom rätt så intressanta att äga.

Ägaren till Carreran är en god vän till mig och jag var med honom in till Kaplans med totalt tre ur.
0.jpg

0.jpg

0 (1).jpg

Kalla det kattpiss om du vill, jag håller inte riktigt med:)
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Man undrar hur Viggen kommer att sticka?
För er med koll är de bättre/sämre än de förra på auktionen ?
Blir väldigt spännande att se :hungry:
2012 har jag för mig den gick för runt 25k, 2013 runt 35k. En tidigare i år gick väl för 90k om jag inte minns helt fel?
Helt sjukt :( Vart sugen på en sen första gången jag såg den. Men priset stiger snabbare än vad jag hinner spara tyvärr..
Kommer aldrig kunna äga en känns det som..
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Till viss del sant. Men tycker bara det blir lite ankdamm många gånger i Klock-Sverige eftersom vi är en sån liten klock-marknad att någon som säljer ett Vacheron Constantin ur på säljes-forumet blir en stor grej. Det är inte en stor grej. Det är bara en stor-grej om man har tunnelseende och bara sitter och kollar på tradera, blocket, KS och Kaplan. Detta gör i sin tur att köpa från Sverige blir dyrare eftersom utbudet blir mindre då många endast stirrar sig blinda på svenska sajter.

Jag kan till viss del förstå vad du menar, men, varför blir du så agiterad? Det är väl ändå den.... "finaste" klockauktionen med sätet Sverige?

Kan du inte istället bidra till den goda stämningen eller vill du bara vara glädjedödare?
 

Sunrise

Omega
Jag kan till viss del förstå vad du menar, men, varför blir du så agiterad? Det är väl ändå den.... "finaste" klockauktionen med sätet Sverige?

Kan du inte istället bidra till den goda stämningen eller vill du bara vara glädjedödare?
Nån måste ju säga det! Och ja kanske är jag onödigt neggig. Som jag sa sentimentalt och historisk värde på många av klockorna! Absolut!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nån måste ju säga det! Och ja kanske är jag onödigt neggig. Som jag sa sentimentalt och historisk värde på många av klockorna! Absolut!
Ingen måste, låt oss njuta av auktionen som ändå i Sverige är av hög klass. Vi kommer aldrig "slå" de stora husen, aldrig. Men, ibland faller det faktiskt in riktiga delikatesser här också!
Med det sagt, jag är absolut med på din poäng!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nån måste ju säga det! Och ja kanske är jag onödigt neggig. Som jag sa sentimentalt och historisk värde på många av klockorna! Absolut!
Vissa kanske tycker det är kul att följa auktioner med klockor man är intresserad av och kanske till och med kommer buda på. Andra tycker enbart det är kul att sitta och dreggla och följa gralauktioner med rare patekkronografer för ett par millar...

Tråkig inställning oavsett hur nu intresset är lagt, att allt som inte platsar i talking watches med jason singer är kattpiss.
 
Topp