• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
För egen del blir det spännande att följa 2 reg Autavian. Undrar hur mycket som skiljer i pris mot 3 reg? Det känns som Heuer har blivit ett Topp5 märke på auktioner.
image.png
Har svårt att tänka mig att denna kommer nära 3reg som såldes senast. Borde landa kring 60...om inte så vet ja inte vart vi är påväg...
 

poormans

Rolex
Men ändå. Hela EU utgör samma marknad som Sverige. Det finns ingen anledning varför man ska tillmäta klockor sålda i Sverige högre värde än dem i övriga europa. Likväl verkar allt som säljs i Sverige komma med en "Sverige"-premium.

kaplans har alltid fått premium för att de är ledande på klockor och många väljer dem både vid försäljning och inköp för den säkerhet det innebär att handla
där inget direkt nytt eller konstigt
 

fc2

Rolex
Gillar Viggenklockorna. Synd att de kostar typ 100k med prov nuförtiden.

Undrar om det kommer upp några fina Breguet senare? Isf väcks intresse.
 

Sunrise

Omega
F-låt för OT. Men det gäller ju i alla fall Kaplans. Känns väl inte så seriöst med denna imrg? Varför tar dom in ngt dylikt tro?
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3114/vara/1258545


Michael Kors? Jösses. Men som jag sagt , Kaplan verkar ta in snudd på vad som helst. Om några år börjar väl Daniel Wellingtons dyka upp.

Kan se mig det framför mig redan.
ST MAWES, s.k. Classic, herrur, 40 mm, Quartz, Serie nr. 279278, Boett nr. 81217, stål, plexiglas, natoband, ca 2015.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ja men långsiktigt bör man väl i så fall tänka på sitt renome? Men med ditt synsätt bör väl Rolex börja mass-producera kvartsur på löpande band och sälja för 2k? Lär ju generera feta vinster i början.
På tal om tolkning.
- Jag instämmer i mycket av vad du säger. Det är mycket "skräp" för att vara en kvalitetsauktion och hypade dinkor. Internationellt sett är nivån väldigt låg med ett fåtal fina objekt i gott skick.
Tanken är att vi ska diskutera klockorna på klockkvaliten i den här tråden. Jag skiter i vad ni anser om kaplans eller huruvida deras intressen ser ut. Kan ni inte hålla er till detta så får ni starta en egen tråd.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
På Kaplans auktioner säljs helt vanliga sketna ur som inte alls är något speciellt men det framhålls av vissa här på klocksnack och av Kaplans själva som om det vore en unik auktion på Sothebys med helt otroliga dinkor. Det är helt enkelt fel. Kolla på vad tusan Kaplans säljer så ser du att dom säljer vilka jäkla klockor som helst. Det spelar ingen roll.

Några exempel på skräp dom säljer:

LONGINES, herrur, 24,5 x 29,5 (34,5) mm, Boett nr. 902, 18K guld, quartz, safirglas, OBS: en bakboettskruv saknas, läderband, originalspänne i 18K guld, ca 1985.

UNIVERSAL, Genève, Cal 139, Boett nr. 1300895 / 20203, herrur, 34,5 mm, stål (Enversteel), hammarautomat, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1950.

INTERNATIONAL WATCH Co, Schaffhausen, Cal 88, Serie nr. 1110779, Boett nr. 1137690, herrur, 33 mm, 18K guld, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, perlonband, ca 1946.

LE COULTRE, "Powerwind", Cal 481, Serie nr. 986950, Boett nr. 625199, herrur, 33 mm, stål, hammarautomat, plexiglas, gångreservsindikator, renoverad urtavla, läderband, ca 1953.

LE COULTRE, Reverso, "Sac bag", Cal 410, Serie nr. 31723, Ref nr. 201, Boett nr. 14613, stål, 35 x 23 (40,5) mm, manuell, plexiglas, defekt, ca 1933.

BRICKA, Heuer Autavia, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

BRICKA, Heuer Monaco, 64 x 53 mm, i stål, ca 1970.

KLOCKSTÄLL, till Heuer, metall, 37 x 95 x 45 mm, ca 1970.

HEUER, Monte-Carlo (T<25 mc), Cal 7714, Boett nr. 18.0736, panelur, 58 mm, stoppur, 60 sek / 60 min / 12 timmar, svart plast, plexiglas, digital timvisning, skadad boett, ca 1970.



Det här är INGENTING även om det för det otränade ögat verkar imponerande. Det borde inte ligga på en auktion som kallas "Kvalitet" och som ska vara något slags curated urval. Att detta är skräp bekräftas av utropspriserna. Det finns helt enkelt NOLL efterfrågan på dessa föremål. Att det sen är gamla grejer som kan ha mycket högt sentimentalt och historisk värde är en annan sak.

Ett quartzur från Longines på en kvalitetsauktion. Ett Omega "art deco" fickur....... Men vi kan tala om de haussade Viggen som båda är i bruksskick. Priserna på dessa är ju rimliga eller orimliga, vilket som helst, men några samlarobjekt är det inte - för mig. Heuer har ju gått en liknade väg med mycket skriverier och det säljs dinkor i bruksskick till höga priser.

Nu samlar jag inte längre men när jag gjorde det var ur i bästa kondition målet - om det inte handlade om sällsynta pjäser. Då fick man göra avkall på skicket och nöja sig med mindre. Som det ser ut nu är det ju så stor efterfrågan att de vanliga samlarkriterierna har försvunnit. Folk köper på ren spekulation.
Det som är så viktigt för en genuin samlare, proveniens, saknas ju på många "samlarur" idag. Det kan ni själva fundera på varför.......
Förlåt @Karatekid , men jag kan inte undvika att besvara dessa självutnämnda experter.
För det första uppskattar jag med andra att klockorna som erbjuds är högt o lågt, att klockorna inte börjar på 50k och uppåt. Det Kaplans gör är att spara klockor som inkommit som är lite speciella. Gamla NOS sextio eller sjuttiotal herrklockor även om dessa inte har ett utrop på högre än 1000kr. Udda fina sleepers som Kaplans vill lyfta fram (tex Universal Geneve herruret). Klockor i ovanligt bra skick, fullset etc. Så @Sunrise , jag må kanske inte vara en expertis i din nivå, men jag uppskattar dessa klockor och hade satt bevakning på flera du spaltade upp (UG, JLC). Det är inte tjockleken på din plånbok som avgör om klockorna är intressanta. Den här ropade jag hem på förra Kvalitén; https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaegre-le-coultre.54957/#post-1404345

@Joakim C . Vad snackar du för skit. Har inte Lemania Viggen proviens och är inte samlarobjekt? Du som inte är en samlare kanske inte bör uttala dig heller? Det som gällde när du var i gemet är förmodligen inte relevant i dag.
 

ozzyozzy

Cartier
Tanken är att vi ska diskutera klockorna på klockkvaliten i den här tråden. Jag skiter i vad ni anser om kaplans eller huruvida deras intressen ser ut. Kan ni inte hålla er till detta så får ni starta en egen tråd.
Dock var det väl ganska få "roliga" objekt i just klockkvalitén, håller du inte med om det?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
- Samlarkriterierna ser likadana ut idag, och det du tycker är intressant och ropar hem idag, betraktas som rena "skrotobjekt" av en genuin samlare. Viggen finns det relativt många och visst har de proveniens, men många är i dåligt skick, ur samlarhänseende. Dagliga bruksarmbandsur är de och inget annat.
I beg to differ.
Ja du, jag får väl fortsätta hålla mig till mina "skrotobjekt" och du fortsätta umgås där uppe med "genuina samlare" (skinnvästarna på Klocksamlarmässan?).
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Samlarkriterierna ser likadana ut idag, och det du tycker är intressant och ropar hem idag, betraktas som rena "skrotobjekt" av en genuin samlare. Viggen finns det relativt många och visst har de proveniens, men många är i dåligt skick, ur samlarhänseende. Dagliga bruksarmbandsur är de och inget annat.
Pinsamt okunnigt efter alla dessa år.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Förlåt @Karatekid , men jag kan inte undvika att besvara dessa självutnämnda experter.
För det första uppskattar jag med andra att klockorna som erbjuds är högt o lågt, att klockorna inte börjar på 50k och uppåt. Det Kaplans gör är att spara klockor som inkommit som är lite speciella. Gamla NOS sextio eller sjuttiotal herrklockor även om dessa inte har ett utrop på högre än 1000kr. Udda fina sleepers som Kaplans vill lyfta fram (tex Universal Geneve herruret). Klockor i ovanligt bra skick, fullset etc. Så @Sunrise , jag må kanske inte vara en expertis i din nivå, men jag uppskattar dessa klockor och hade satt bevakning på flera du spaltade upp (UG, JLC). Det är inte tjockleken på din plånbok som avgör om klockorna är intressanta. Den här ropade jag hem på förra Kvalitén; https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaegre-le-coultre.54957/#post-1404345

@Joakim C . Vad snackar du för skit. Har inte Lemania Viggen proviens och är inte samlarobjekt? Du som inte är en samlare kanske inte bör uttala dig heller? Det som gällde när du var i gemet är förmodligen inte relevant i dag.
Tror det är lönlöst tyvärr men kör hårt:D
Dock var det väl ganska få "roliga" objekt i just klockkvalitén, håller du inte med om det?
Du har två lemania viggens, en uberunik heuer som dessutom är en gåva från Ronnie P, ett par finfina gamla vintage rolex och detta är bara början...tror alla definerar roligt olika. Jag gillar utbudet iaf:)
 

ozzyozzy

Cartier
Tror det är lönlöst tyvärr men kör hårt:D

Du har två lemania viggens, en uberunik heuer som dessutom är en gåva från Ronnie P, ett par finfina gamla vintage rolex och detta är bara början...tror alla definerar roligt olika. Jag gillar utbudet iaf:)
Nej, alltså allt är ju relativt. Jag skulle inte ha ngt emot att äga dem direkt och självklart är det grymma klockor. Men Ronnie-heuern var väl ute på förra klockkvalitén och vintagerollarna kändes...helt ok. Detta är alltså sagt med en stor skopa ödmjukhet inför att det är ett par grymma klockor, men tycker man kanske skulle sovra lite bland "standarduren". De kanske man skulle köra på deras vanliga klockauktioner?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej, alltså allt är ju relativt. Jag skulle inte ha ngt emot att äga dem direkt och självklart är det grymma klockor. Men Ronnie-heuern var väl ute på förra klockkvalitén och vintagerollarna kändes...helt ok. Detta är alltså sagt med en stor skopa ödmjukhet inför att det är ett par grymma klockor, men tycker man kanske skulle sovra lite bland "standarduren". De kanske man skulle köra på deras vanliga klockauktioner?
Ronnie Heuern har inte varit ute tidigare.
 
Topp