• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ah, du har rätt. Det var mkt snack om den här när den var ute på Sothebys så jag blandade ihop det.
Detta är en annan, den som var ute innan var Ronnies egna. Sen håller jag delvis med dig om att kanske inte alla klockor som gått tidigare på auktionen har platsat men tror de måste på nåt sätt fylla ut auktionen... men visst den kanske inte alltid kan mäta sig med de större auktionshusen... :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Detta är en annan, den som var ute innan var Ronnies egna. Sen håller jag delvis med dig om att kanske inte alla klockor som gått tidigare på auktionen har platsat men tror de måste på nåt sätt fylla ut auktionen... men visst den kanske inte alltid kan mäta sig med de större auktionshusen... :)
Carreran var en gåva från Ronnie till sin pappa.
DDn var Ronnies!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att du inte gillar vad jag skriver kan jag ta, men för de andras skull här på forumet och i utbildningssyfte tycker jag du borde bidra med något bättre än en dylik kommentar.

Jag vill mena att du är en av dom som haussar och försöker hålla upp värdet på bruksur. Därav dina gubbgriniga kommentarer :D
Tror ingen förutom du inte förstår det pinsamma. Dagens samlare flyr fulpolerat och fulrenoverat.

Klart jag har en hemlig agenda, som den storsäljare jag är.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hur påverkas priset på militärklockor där inskriptionen börjar försvinna?
2.jpeg
Jag tycker en viktig faktor är att kunna skilja en civil från en militär version, och det kan man här.....
O jag personligen (o säkert många andra) gillar lite mer slitet ärligt skick på Militärur ....
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Carreran var en gåva från Ronnie till sin pappa.
DDn var Ronnies!
Jag tror han syftade på den förra carreran som tillhört självaste ronnie.
Jag tycker en viktig faktor är att kunna skilja en civil från en militär version, och det kan man här.....
O jag personligen (o säkert många andra) gillar lite mer slitet ärligt skick på Militärur ....
Aa visst kan man det men det går inte att utläsa de unika siffrorna vilket får en att undra. Men visst, det finns ju inga civila versioner så att..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som vanligt så är det ännu tidigt att bedöma hur katalogen slutligen kommer att se ut. Riktigt roligt att de har en masterpiece att kunna bygga auktionen kring. Innan det väl är dags då har de säkert någon Heuer och några sportrollar ytterligare som kan tillfredställa Klocksnacks kinkiga experter som härjar i tråden. :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tror han syftade på den förra carreran som tillhört självaste ronnie.

Aa visst kan man det men det går inte att utläsa de unika siffrorna vilket får en att undra. Men visst, det finns ju inga civila versioner så att..
Jag tror att jag har sett viggen utan kronmärkn på lock, men det var kanske isf ersättnings...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
- Samlarkriterierna ser likadana ut idag, och det du tycker är intressant och ropar hem idag, betraktas som rena "skrotobjekt" av en genuin samlare. Viggen finns det relativt många och visst har de proveniens, men många är i dåligt skick, ur samlarhänseende. Dagliga bruksarmbandsur är de och inget annat.
Nu gör du bara bort dig.
Idag känner man till ~45st Viggen klockor world wide. Är det relativt många?
Ur samlarhänseende borde du vid det här laget veta att skick sällan är något som är avgörande för en samlare.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Att du inte gillar vad jag skriver kan jag ta, men för de andras skull här på forumet och i utbildningssyfte tycker jag du borde bidra med något bättre än en dylik kommentar.

Jag vill mena att du är en av dom som haussar och försöker hålla upp värdet på bruksur. Därav dina gubbgriniga kommentarer :D
Ta det lite lugnt med @Aurum han kan bli sne och nita dig rejält med en fet gjutjärnspanna:)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Absolut,
Vi kan ta Elvis Presleys gamla BMW som hittades i en lada för ett antal år sedan. Det fanns människor som erbjöd miljontals dollar för bilen och inte hade för avsikt att restaurera den. Det slutade dock i detta fall med att BMW tillslut tog vara på den för att faktiskt ställa i ordning den då det endast finns 3st.
Proveniensen och antal objekt ligger också till grund för en samlare. Självklart medför ett bättre skick en högre prislapp osv. men att skick skulle vara direkt avgörande köper jag inte.

1957-bmw-507-roadster-formerly-owned-by-elvis-presley-1.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut,
Vi kan ta Elvis Presleys gamla BMW som hittades i en lada för ett antal år sedan. Det fanns människor som erbjöd miljontals dollar för bilen och inte hade för avsikt att restaurera den. Det slutade dock i detta fall med att BMW tillslut tog vara på den för att faktiskt ställa i ordning den då det endast finns 3st.
Proveniensen och antal objekt ligger också till grund för en samlare. Självklart medför ett bättre skick en högre prislapp osv. men att skick skulle vara direkt avgörande köper jag inte.

1957-bmw-507-roadster-formerly-owned-by-elvis-presley-1.jpg
Tror att de flesta samlare skulle säga precis tvärt om. Man ska alltid köpa så fint skick som man har råd med. Det är bäst ur nöjessynpunkt och också från ett investeringsperspektiv. Finns det bara en Elvis-beemer så är det svårt att hitta bättre skick och därför får man nöja sig med sämre om man ska ha en. Finns det däremot bättre ex av något så tror jag att de allra flesta skulle köpa det om de har resurser. Mitt tips, och något många delar med mig, är att man inte köper den bästa referensen eller modellen man har råd med. Det är alla dagar i veckan bättre att då gå ner lite i rarity och prisklass och köpa det bästa exemplar och skick som man har råd med. Att köpa klockor med frågetecken eller klockor i undermåligt skick ger dig nästan alltid huvudvärk den dagen du vill sälja.

Each to their own så klart men skick är A och O när man köper gamla saker. Du gör självklart som du vill men jag tror det är större koncensus för att skick är extremt viktigt än tvärt emot.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror att de flesta samlare skulle säga precis tvärt om. Man ska alltid köpa så fint skick som man har råd med. Det är bäst ur nöjessynpunkt och också från ett investeringsperspektiv. Finns det bara en Elvis-beemer så är det svårt att hitta bättre skick och därför får man nöja sig med sämre om man ska ha en. Finns det däremot bättre ex av något så tror jag att de allra flesta skulle köpa det om de har resurser. Mitt tips, och något många delar med mig, är att man inte köper den bästa referensen eller modellen man har råd med. Det är alla dagar i veckan bättre att då gå ner lite i rarity och prisklass och köpa det bästa exemplar man har råd med. Att köpa klockor med frågetecken eller klockor i undermåligt skick ger dig nästan alltid huvudvärk den dagen du vill sälja.

Each to their own så klart men skick är A och O när man köper gamla saker. Du gör självklart som du vill men jag tror det är större koncensus för att skick är extremt viktigt än tvärt emot.
Jag håller med dig i allt du skriver. Men jag ser fortfarande inte att skicket är den avgörande faktorn för att klassas som ett samlarobjekt, man får helt enkelt väga in de parametrar som finns kring objektet som sådant. Handlar det om en 5513 så är skicket förmodligen högst avgörande, handlar det om ett objekt där det bara finns 2-3st så är min personliga uppfattning att skicket som sådant blir sekundärt, likt fallet ovan med BMWn. Jag tror vi är rätt överens :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag håller med dig i allt du skriver. Men jag ser fortfarande inte att skicket är den avgörande faktorn för att klassas som ett samlarobjekt, man får helt enkelt väga in de parametrar som finns kring objektet som sådant. Handlar det om en 5513 så är skicket förmodligen högst avgörande, handlar det om ett objekt där det bara finns 2-3st så är min personliga uppfattning att skicket som sådant blir sekundärt, likt fallet ovan med BMWn. Jag tror vi är rätt överens :)
Även om det inte kryllar av Viggens så är det sett till utbud och efterfrågan inte vidare svårt att få tag på en korrekt. Därför är skick otroligt viktigt. Dåliga ex borde inte kosta ens hälften av ett perfekt. Observera att jag inte uttalar mig om klockorna i denna auktion. Jag reagerade mest bara av ditt utspel om skick generellt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Även om det inte kryllar av Viggens så är det sett till utbud och efterfrågan inte vidare svårt att få tag på en korrekt. Därför är skick otroligt viktigt. Dåliga ex borde inte kosta ens hälften av ett perfekt.
Då kommer vi in på vår tidigare diskussion kring att jag skulle ha varit småaktig vid mitt Viggen köp ;)
Exemplaret som såldes på Kaplans förra auktion var i ett ruskigt bra skick, möjligen det bästa exemplaret jag sett. Exemplaret jag köpte var nånstans raka motsatsen och jag betalade hälften så mycket som den på Kaplans gick för, rätt eller fel ;) ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då kommer vi in på vår tidigare diskussion kring att jag skulle ha varit småaktig vid mitt Viggen köp ;)
Exemplaret som såldes på Kaplans förra auktion var i ett ruskigt bra skick. Exemplaret jag köpte var nånstans raka motsatsen och jag betalade hälften så mycket som den på Kaplans gick för, rätt eller fel ;) ?
I min värld så var bägge klockorna som diskuterades i den tråden i väldigt bra skick. Det roliga den gången var att ägaren iaf inte lurades att sälja den andra lika billigt. Om han nu inte var helt dum i huvet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
I min värld så var bägge klockorna som diskuterades i den tråden i väldigt bra skick. Det roliga den gången var att ägaren iaf inte lurades att sälja den andra lika billigt. Om han nu inte var helt dum i huvet.
Dags att kolla bilderna igen då. Ska du börja igen och påstå att jag lurat någon?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ganska lik men inte puffy lume och visarna har annan patina.. sen var min tavla mattare.
Tyckte du dig känna igen ditt lume-pärla-hack? ;)
Tyckte visarna va lika?
Mina lumepluppar känner jag igen på mils avstånd:) Det insertet försvann väl till nån annan klocka hos en handlare tror jag.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är du som gör bort dig fullständigt, och jag tror inte ens att du förstått det. Om grejerna inte är unika och mycket sällsynta är ju det första en samlare kontrollerar just skicket. Jag måste citera dig igen: "Ur samlarhänseende borde du vid det här laget veta att skick sällan är något som är avgörande för en samlare"

Härlig kommentar och jag ska förmedla detta till mina internationella vänner. Du har förgyllt min lördag. Tack! :D

Läser man meningen rakt upp och ned så absolut, man kan tolka den precis som du gör.. Jag anser att det finns mer än skick som är avgörande vilket du poängterar ovan också.. Det finns 45st Viggens där ute, är det ett väldigt vanligt ur som inte håller samlarvärde om skicket inte är det bästa som går att frambringa?

"Mina internationella vänner...." Förgyllde min lördag..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är du som gör bort dig fullständigt, och jag tror inte ens att du förstått det. Om grejerna inte är unika och mycket sällsynta är ju det första en samlare kontrollerar just skicket. Jag måste citera dig igen: "Ur samlarhänseende borde du vid det här laget veta att skick sällan är något som är avgörande för en samlare"

Härlig kommentar och jag ska förmedla detta till mina internationella vänner. Du har förgyllt min lördag. Tack! :D

Lägg av.....ingen tror på att du har en vän.....ännu mindre utanför Svedala......och helt osannolikt är det nog att dessa vänners inte skulle stoppa dina trevare i sina spamfilter....
 

Jens

Greedo
Det är i min värld alldeles okej att göra bort sig ibland och ha fullständigt fel. För en tid sedan hade du säkert rätt när vi talade om ett ur som var ommålat. Och jag hade säkerligen fel. Ödmjukhet är bra och nu har vi det trevligt och gott här på forumet. :)
Fast det tenderar ju sällan att bli särskilt trevligt när du drar igång. Det kan du väl inte ens själv tycka, eller är det alla andra det är fel på? Om så är fallet så hade iaf jag bytt plattform för mitt intresse


J
 
Topp