• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Nej, det är inte upp till var och en att göra en bedömning eftersom proveniensen erhålls från ett professionellt auktionshus och naturligtvis påverkar priset avsevärt. Du säger att det är påhittat, och då säger du i förlängningen att Kaplans pysslar med bedrägeri. Har du belägg för vad du påstår?
Nej. Jag säger att jag inte tror på den och skulle betala premium pga det. Bara för att man inte kan bevisa att det är bullshit gör inte att det automatiskt blir rätt. Att Kaplans presenterar det är rimligtvis för att det ev kan ge mer pengar. Så länge de inte kan bevisa att det är fel så lär de inte ta bort det.

Tror någon på det så är de självklart välkomna att betala extra för det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Du säger att Kaplans försöker att med en bedräglig proveniens bedra sina kunder. Om man inte har belägg för så allvarliga anklagelser och inte kan presentera fakta, ska man vara tyst. Det finns andra forum för skvaller och "bullshit".
Jag tror att säljaren är kreativ. Jag tror inte att Kaplans har en aning om proveniensen iom den inte går att styrka.

Vi diskuterar auktionen. Vore absurt att inte ta upp saker man upplever som tveksamt. Jag har inte på något sätt sagt att den är fel. Jag har sagt att brevet känns fel.

Jag hade för övrigt inte betalat extra för brevet även om det nu skulle stämma. Känns mest som läppstick på en annars fin klocka.
 

fc2

Rolex
- Du säger att informationen i brevet är felaktig och det betyder ju att brevet är ett falsarium. (Motsägelsefulllt nog ifrågasätter du inte brevförfattarens yrke, och då inställer sig ju frågan om varför denne förare skulle ljuga om sina tjänsteupplevelser). Kaplans står bakom proveniensen och jag tycker att du får verifiera dina "rykten" och "troenden" innan du påstår något så allvarligt. Du hävdar att brevet inte stämmer och får ingen bra "känsla".

Verifiera det du säger och påstår. I annat fall blir ditt inlägg tämligen värdelöst och helt utan substans. Har du kontaktat Kaplans om detta allvarliga spörsmål?

Njae, nu är du lite väl hård. Det är bra med lite andra åsikter när det kommer till vintagebranchen. Jag värdesätter uttalanden såsom hejo's som baseras på erfarenhet högt men lyssnar givetvis även på säljare såsom Kaplans.
 

china

Torpare
Nu så är jag ingen vän av Kaplans, och har tidigare haft en del synpunkter på hur man klassar sina auktionsobjekt, men den här skitdiskussionen är löjlig. Den som orkar att bemöda sig med att kontrollera källor finner att det aktuella brevet är högst relevant, och att auktionisten kontrollerat uppgifterna är självklart. Kan fel förekomma, utan tvekan, men i det här fallet så skulle jag säga att Kaplans har gjort sin hemläxa. Kanske läge att istället ifrågasätta div självutnämnda experter på forumet.....
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu så är jag ingen vän av Kaplans, och har tidigare haft en del synpunkter på hur man klassar sina auktionsobjekt, men den här skitdiskussionen är löjlig. Den som orkar att bemöda sig med att kontrollera källor finner att det aktuella brevet är högst relevant, och att auktionisten kontrollerat uppgifterna är självklart. Kan fel förekomma, utan tvekan, men i det här fallet så skulle jag säga att Kaplans har gjort sin hemläxa. Kanske läge att istället ifrågasätta div självutnämnda experter på forumet.....
Du som bemödat dig med att kolla dessa källor kanske vill dela den informationen med övriga?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu så är jag ingen vän av Kaplans, och har tidigare haft en del synpunkter på hur man klassar sina auktionsobjekt, men den här skitdiskussionen är löjlig. Den som orkar att bemöda sig med att kontrollera källor finner att det aktuella brevet är högst relevant, och att auktionisten kontrollerat uppgifterna är självklart. Kan fel förekomma, utan tvekan, men i det här fallet så skulle jag säga att Kaplans har gjort sin hemläxa. Kanske läge att istället ifrågasätta div självutnämnda experter på forumet.....
Har du koll på min och maxhöjd? Om 1000 timmar stämmer och om varje pilot erhöll ett hemligt nummer? Brevet är fullt av massa onödigt fluff.
 

china

Torpare
Nja, jag har ingen lust a outa personer inom försvarsmakten som valt att vara anonyma, oavsett om man är aktiva eller ej. Det är inte svårare än så att det finns både veteranföreningar och militärhistoriker som har koll på läget, och jag utgår ifrån att Kaplans har gjort sin hemläxa. T.ex. Viggens Vänbrödralag, som grundades av testpiloten och legenden Erik Dahlström, kanske ger en ledtråd. All information finns inte tillgänglig på nätet, och den som är intresserad får väl själv gräva vidare och dra sina slutsatser. Jag skulle säga att namnteckningen på dokumentet är ganska avslöjande...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nja, jag har ingen lust a outa personer inom försvarsmakten som valt att vara anonyma, oavsett om man är aktiva eller ej. Det är inte svårare än så att det finns både veteranföreningar och militärhistoriker som har koll på läget, och jag utgår ifrån att Kaplans har gjort sin hemläxa. T.ex. Viggens Vänbrödralag, som grundades av testpiloten och legenden Erik Dahlström, kanske ger en ledtråd. All information finns inte tillgänglig på nätet, och den som är intresserad får väl själv gräva vidare och dra sina slutsatser. Jag skulle säga att namnteckningen på dokumentet är ganska avslöjande...
Haha :)

Låter som det är få som kan värdera proveniensen mao. Låt hoppas att minst två av dessa då också budar på den.

För mig så är inte brevet värt en krona. Det var det enda jag sagt och det ändras inte av detta. Stämmer brevet så är det väl bara tråkigt att man inte lyckats få fram informationen mer trovärdigt.

Jag gillar klockan och är säker på att den kommer att gå för en bra slant.
 

china

Torpare
@Per

Det är väl inte så underligt att ett fåtal sitter på information om proveniensen? Påminner om en del klockor som sägs ha tillhört prominenta personer, det är samma problematik. Jag skulle säga att Kaplans handlat korrekt, då man tveklöst åtagit sig att skydda säljarens identitet (nåväl köparen lär få svart på vitt) och då får väl hugade spekulanter som är intresserade kontakta Kaplans för mer information eller gräva vidare efter bästa förmåga, jag ser inte problemet.

Hur du personligen värderar brevet känns väl helt orelevant.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per

Det är väl inte så underligt att ett fåtal sitter på information om proveniensen? Påminner om en del klockor som sägs ha tillhört prominenta personer, det är samma problematik. Jag skulle säga att Kaplans handlat korrekt, då man tveklöst åtagit sig att skydda säljarens identitet (nåväl köparen lär få svart på vitt) och då får väl hugade spekulanter som är intresserade kontakta Kaplans för mer information eller gräva vidare efter bästa förmåga, jag ser inte problemet.

Hur du personligen värderar brevet känns väl helt orelevant.
Jag har inte lagt någon vikt på Kaplans agerande. Eller har jag det? Det var din kompis Jocke som krävde en förklaring av hejo som inte gillade brevet och jag sa att det är upp till var och en att avgöra trovärdigheten och värdet av brevet. Mer drama än så är det inte.
 

Urtur

Cartier
Spekulationer, kloka & okloka klocknördar och rundvandring i diskussionerna, löser nog inte så mycket i denna fråga om inte frågan ställs direkt till Kaplans!

:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per

Jaha, du har inte lagt någon vikt vid Kaplans agerande, trots att du påstått följande;
Fair enough. Jag har aldrig sagt att Kaplans gjort något fel.

Nej. Jag säger att jag inte tror på den och skulle betala premium pga det. Bara för att man inte kan bevisa att det är bullshit gör inte att det automatiskt blir rätt. Att Kaplans presenterar det är rimligtvis för att det ev kan ge mer pengar. Så länge de inte kan bevisa att det är fel så lär de inte ta bort det.

Tror någon på det så är de självklart välkomna att betala extra för det.
Du vet mao att man veriferat brevet genom dessa hemligs försvarsmaktsfilurer? Jag tror att man har köpt säljarens historia. Varken mer eller mindre. Har man verifierat allt så är det toppen. Jag är fortfarande skeptisk.

Är det stridspilot 058 som säljer?
 

china

Torpare
@Per

Det lär väl förr eller senare visa sig vem som har rätt eller fel. Däremot så är det en väldigt grov anklagelse att valfritt auktionshus inte skulle ha kontrollerat sina auktionsobjekt och därmed gå ut med felaktiga beskrivningar. Det handlar heller inte om hur många "experter" som kan styrka proveniensen, utan deras trovärdighet. Nu så kompliceras situationen av att man valt att låta säljaren vara anonym. Varför skulle Kaplans inte ha verifierat proveniensen, vilket faktiskt är fullt möjligt. Jag utgår ifrån att Kaplans har verifierat brevet, varför skulle det annars ha bifogats till auktionen?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per

Det lär väl förr eller senare visa sig vem som har rätt eller fel. Däremot så är det en väldigt grov anklagelse att valfritt auktionshus inte skulle ha kontrollerat sina auktionsobjekt och därmed gå ut med felaktiga beskrivningar. Det handlar heller inte om hur många "experter" som kan styrka proveniensen, utan deras trovärdighet. Nu så kompliceras situationen av att man valt att låta säljaren vara anonym. Varför skulle Kaplans inte ha verifierat proveniensen, vilket faktiskt är fullt möjligt. Jag utgår ifrån att Kaplans har verifierat brevet, varför skulle det annars ha bifogats till auktionen?
För att säljaren velat det?

Jag är inte säker på att man kunnat och faktiskt verifierat det. Är brevet rätt så är det fortfarande rätt taffligt skött iom det finns frågetecken. Jag kritiserar inte direkt någon. Jag ställer mig tveksam till den dokumenterade proveniensen. Inte konstigare än att tvivla på handskrivna cert eller annat. Jag gillar klockan men jag värderar den inte högre pga brevet. Är jag tokig för att jag väljer att säga det? :)

För valfri expert; är "Flown Viggen" ett begrepp eller är det något som är uppfunnet till denna auktion?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ställ frågan till Kaplans! :)
Why? Jag kommer inte att värdera den högre bara för att de säger att den är rätt. :)

Proveniensen kommer att ifrågasättas i alla led framöver. Därför är den inte värd en krona för mig. Om andra känner annorlunda så är de självklart fria att göra så.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du har problem med din trovärdighet eftersom du bara likt en "skvallerkäring" tror och sprider rykten. Du gör så att forumet tappar i trovärdighet och blir en kvällstidningskopia. Har du någon stake så borde du anmäla Kaplans för bedrägeriförsök och publicera anmälan här. Det är enkelt att komma med massa, som det verkar illvilliga rykten på ett anonymt forum där man inte behöver stå för vad man skriver och påstår.
Men Joakim.. Bara för att jag inte värderar brevet så behöver jag väl inte göra något alls mer än att bara buda det jag tycker klockan är värd? Proveniens är svårt. I min värld där jag ändå bryr mig om mina surt förvärvade slantar så är detta inget jag kan betala för. Dagen jag vill sälja klockan så kommer jag att ha problem med brevet iom det inte går att styrka. Det är ett nyprintat a4 som vem som helst kan ha printat ut. Om det nu är Stridspilot 058 som gjort det spelar ingen större roll. Det är ett papper som kan göras till i princip vilken oupptäckt Viggen som helst där ute. Brevet blir inte enklare att verifiera framöver. Att Kaplans är garant för det är inte tillräckligt för mig. Är det tillräckligt för andra så är jag fine med det.

Varför tappar Klocksnack i trovärdighet bara för att jag uttrycker mina farhågor? Min trovärdighet kanske påverkas men jag har ingenting alls med forumet att göra. Varför ska jag polisanmäla någon eller något annat trams? Jag vet inte om brevet är korrekt eller ej. Jag vet bara att jag inte lägger något premium pga det.

Jag är inte direkt superanonym. Många här vet vem jag är och Kaplans vet säkert också. Vi diskuterar ett objekt på auktionen. Varken mer eller mindre. För din transparens så är jag intresserad av klockan men jag tänker inte lasta upp en enda krona extra för en ny utskrift som kan komma från vem som helst. Each to their own..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Det är okej att prata svenska här och jag ska avsluta nu med att säga att jag förstår att du är en stor amatör som tack och lov inte pysslar med detta yrkesmässigt. Det där med proveniens har du inte förstått samt att man inte ska sprida (illvilliga) rykten. Punkt.
Haha. Ska du nu kalla mina klockor frankens så får du gott hosta ur dig vilken/vilka du menar. Gärna också om att jag tydligen försökt sälja den genom Kaplans. När vi nu talar om trovärdighet.

Jag kan absolut hålla med om att jag inte sysslar med klockor på yrkesnivå. Jag har dock en ganska så stor erfarenhet av handel med dyrare klockor. Sen så har jag precis som alla andra mycket att lära men varför gör det så ont att jag ställer mig tveksam till denna proveniens? Om du ursäktar så lånar jag din foliehatt och ställer frågan om du har något med denna försäljning att göra? Känner du månne säljaren av objektet? :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att man väljer att anonymisera stridspilot 058 gör brevet mer eller mindre värdelöst. Varför anonymiserar man? Skulle det däremot genom ett namn gå att styrka att denne pilot varit verksam så är det troligt att det han skriver stämmer. Funderar på årtalen.. är det klockan som flugit under den perioden fram till 80-talet eller är det flygaren. För klockan ska av det som finns att läsa tagits ur bruk efter en mer eller mindre kort period då vridringen lossnade under flygningarna.
Det känns också konstigt utifrån det @hejo skriver att han som varit aktiv och att flera fd. kollegor som han kollat med inte alls känner igen något av det som står i brevet.
Dessutom verkar alla som kan styrka just denna version ha gått bort under 80-talet, måste finnas något om detta bland arkiven om tre stridspiloter går bort inom en så kort period.
Nä, rent spontant känns det fabricerat.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Du har problem med din trovärdighet eftersom du bara likt en "skvallerkäring" tror och sprider rykten. Du gör så att forumet tappar i trovärdighet och blir en kvällstidningskopia. Har du någon stake så borde du anmäla Kaplans för bedrägeriförsök och publicera anmälan här. Det är enkelt att komma med massa, som det verkar illvilliga rykten på ett anonymt forum där man inte behöver stå för vad man skriver och påstår.
Ursäkta att jag lägger mig i, men Per är väl för helvete en av de absolut mest stabila stolpar som bär det här forumet framåt med kunskap. Vad gör du?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intressant att "foliehattenargumentet" kommer fram när man blir ifrågasatt. Om Hejo jobbat hos flyget borde han ju kunna skriva en redogörelse om detta och likt Per inte "tro" en massa. Och du Daniel borde kontakta Flygvapnet för att få svar på dina troenden. Det är jävligt amatörmässigt i den sämsta bemärkelsen att tro massa saker.
Du ser inte problematiken i en helt anonym proveniens som dessutom är utprintad typ igår? Det är självklart en mysig historia att ha tillsammans med klockan men inte tusan är det något som ska värdesättas mer än den där lilla feelgood-känslan som man ev får av att läsa Stridspilot 058:s korta generiska text?

Du får i ärlighetens namn kamma till dig och utveckla dina tankar kring mina klockor. Du pratar om trovärdighet och har problem med att jag "tror" när du samtidigt ljuger själv. Troll.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Intressant att "foliehattenargumentet" kommer fram när man blir ifrågasatt. Om Hejo jobbat hos flyget borde han ju kunna skriva en redogörelse om detta och likt Per inte "tro" en massa. Och du Daniel borde kontakta Flygvapnet för att få svar på dina troenden. Det är jävligt amatörmässigt i den sämsta bemärkelsen att tro massa saker.

Jag hajar inte riktigt vad ditt problem är. Är du personligt knuten till klockan på något sätt? Var skriver jag att jag tror något? Jag skriver att det finns mycket i brevet som går att ifrågasätta och det är väl bra att man gör det för att räta ut eventuella frågetecken. Det är ett diskussionsforum och kan du inte diskutera så undrar jag vad du gör här?
Jag tolkar brevet som att denne pilot använt klockan under 10000 flygtimmar fram till nånstans mitten på åttiotalet. Den kan vi slå hål på då denna klocka togs ur bruk under 70-talet.
Att man väljer att anonymisera medför att allt som skrivits i brevet går att ifrågasätta. Det går inte heller att styrka något av det som står genom att anonymisera.
En tidigare stridspilot säger sig inte känna igen något av det som skrivs i brevet och inte heller någon av hans fd. kollegor känner igen sig i det som står, då kan vi redan här börja ifrågasätta proveniensen.
Som strössel på tårtan har dessutom alla som flög med honom gått bort.

Om jag ska sälja min så tror jag att jag kör en copy paste på hela det där brevet, ändrar lite med flygtimmarna och skriver under med Stridspilot 078 ;)

Btw, då Viggen togs fram för piloter och till piloter skulle det göra mig mycket förvånad om inte alla Viggen är "Flown Viggens"....
 
Topp