• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 14/11 2020

Gummo

Joker
2-Faktor
Jaha. Vad ska ni köpa?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3800


E45FD311-61A4-4C5A-BE87-7289DAFFE548.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hur brukar budgivningen se ut på den här typen av auktioner - bud långt i förväg eller skenar det mot slutet?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur brukar budgivningen se ut på den här typen av auktioner - bud långt i förväg eller skenar det mot slutet?
Brukar variera. I slutändan så säljs det mesta för marknadspris +/- några kronor. De flesta objekten budas hem under själva auktionen men de lite mer intressanta objekten brukar ofta ha halvhyggliga bud när auktionen drar igång. Ofta pga av att det är amerikaner som lägger förhandsbud natten mot auktionen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag kan tycka att 110 är rimligt men jag gissar att marknadsvärde ink avgift är 150 (+-5) men att den kommer sluta på 180.
Who knows? Charmen med aution. Skicket är vad det är och om du tycker marknadsvärdet är 150 så känns ett förstabud på 132 som en väl avvägd budstart.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Who knows? Charmen med aution. Skicket är vad det är och om du tycker marknadsvärdet är 150 så känns ett förstabud på 132 som en väl avvägd budstart.

Kan tycka att man medvetet börjar avsevärt mycket lägre än man tror de går för att få in folk i budgivningen. Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om den går post 200 (Ink avgift).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan tycka att man medvetet börjar avsevärt mycket lägre än man tror de går för att få in folk i budgivningen. Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om den går post 200 (Ink avgift).
Man kan ju inte utgå ifrån att galningar alltid dyker upp. Det krävs inte många bud på den här för att landa på ett acceptabelt pris. Det kommer förmodligen att krävas tio gånger så många bud för att klubba den bruna Poleroutern med utrop 10.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
De har inga reservationspris på Kaplans auktioner. Många klockor går upp x 5 från utropet. Kvalitetsauktionen brukar ha väldigt låga utrop jämfört med deras övriga auktioner.

Alright, kanske är brukligt då. Och bara jag som är mossig.

En helt annan fråga: nån som vet varför det är kö runt halva kvarteret vid öppning på Kaplans idag?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Alright, kanske är brukligt då. Och bara jag som är mossig.

En helt annan fråga: nån som vet varför det är kö runt halva kvarteret vid öppning på Kaplans idag?
Deras vanliga, månatliga klockauktion klubbas imorgon och visning startar idag kl 11. Det är det enda jag kan komma på. Vet inte vad i den som skulle locka så pass dock.

Edit: Tvåa på den bollen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Just moderna rollar som de du länkar har mest bara ökat i värde efter nypriset. Det sätts för all del efter den efterfrågan du nämner men det är ju inte direkt något som sticker ut från länken.
Vad sticker inte ut? Jag tycker att det sticker ut lite att en vanlig standard Daytona som för fem år sedan inte var speciellt eftertraktade och gick för 60-70 tusen och nu kanske förväntas gå för kanske 200 tkr? Det kan ju inte bero på annat än hype efter att nya keramiska modellen kom ut och som åter drog upp intresset.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad sticker inte ut? Jag tycker att det sticker ut lite att en vanlig standard Daytona som för fem år sedan inte var speciellt eftertraktade och gick för 60-70 tusen och nu kanske förväntas gå för kanske 200 tkr? Det kan ju inte bero på annat än hype efter att nya keramiska modellen kom ut och som åter drog upp intresset.
Är väl mer Tjabo som tror det. Utropet är 132 inkl avgift och motsvarande ligger kring 160’ (i bättre skick) osålda på C24.

Länkarna till Pantbanken stod väl inte ut? Priserna har dock ökat på allt Rolex senaste åren och när en ny numera kostar 142 så är det väl inte konstigt att gamla också ökat mycket?
 
Topp