• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 14/11 2020

evki

Audemars
2-Faktor
Verkligen ett sidospår i detta och jag undrar vad du tycker i frågan och är ingen kritik. Men anser du att en ommålad vintageklocka är ”nyproducerad”?

Nej, men då är den inte helt original och jag vill veta detta. Samma som lasersvetsade och nypolerade boetter: kan man verkligen kalla en sådan klocka för ”vintage” i samma utsträckning som ett ärligt slitet exemplar?
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Nej, men då är den inte helt original och jag vill veta detta. Samma som lasersvetsade och nypolerade boetter: kan man verkligen kalla en sådan klocka för ”vintage” i samma utsträckning som en ärligt slitet exemplar?
Håller med om att den då inte är original som ”hur den var när den lämnade butiken den köptes”. Lasersvetsning och polering är inte riktigt samma sak? Lasersvetsning är, enligt mig, lite ”fulare” då det känns som att det inte går att avgöra om en boett är NOS eller lasrad. Detta gör att ett stort ansvar ligger på säljaren. Polering tycker jag räknas som ”original” men inte i ”originalskick”. Detta för att något ”tas bort” (material från boetten). Medans vid lasring eller ommålning läggs något till.
Förlåt för mitt sidospår (och långa svar). Jag tyckte bara det var en intressant frågeställning samt diskussion att ha. 😊
 
Topp