• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitet ligger uppe nu!

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vad säger ni, några pärlor?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3453

Skönt byrålådefynd
Vara_1485081_-_Kaplans_Auktioner.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
De borde ju lägga till minst 50 klockor till va?


Synd på den skadade tavlan, nåt sånt här skulle jag vilja ha....
1.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet du, Jag tar tillbaka mitt uttalande.
Glömde av någon anledning hur gamla klockorna var när jag noterade krossat glas, saknad krona, slipad bezel och saknat baklock.
Det jag ville komma till är att en klocka som har dåligt glas eller saknar krona fortfarande är ljusår bättre än en blank fulpolerad klocka. Däremot reagerade jag precis på det som du gjorde, en hel del osminkade ur som kommer till försäljning. Trevligt för oss originalnördar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det jag ville komma till är att en klocka som har dåligt glas eller saknar krona fortfarande är ljusår bättre än en blank fulpolerad klocka. Däremot reagerade jag precis på det som du gjorde, en hel del osminkade ur som kommer till försäljning. Trevligt för oss originalnördar.
Yes, håller med om att ett repobjekt är bättre än ett sönderpolerat. Det fanns helt klart ett antal intressanta objekt, Reverson tex. Men jag är lite ny på detta, får skrida försiktigt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det jag ville komma till är att en klocka som har dåligt glas eller saknar krona fortfarande är ljusår bättre än en blank fulpolerad klocka. Däremot reagerade jag precis på det som du gjorde, en hel del osminkade ur som kommer till försäljning. Trevligt för oss originalnördar.
Yes, håller med om att ett repobjekt är bättre än ett sönderpolerat. Det fanns helt klart ett antal intressanta objekt, Reverson tex. Men jag är lite ny på detta, får skrida försiktigt :)
Det jag är orolig för är att fulnissarna snart upptäcker att en klocka med trasigt (krossat) glas, skit mellan luggarna osv kan ge ett bra pris.

Sådana tecken har ju alltid varit (för mig) att klockan är ärlig och med största sannolikhet har enbart originaldelar (som suttit i samma klocka hela livet) och att den troligtvis/kanske aldrig fått en polering.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det jag är orolig för är att fulnissarna snart upptäcker att en klocka med trasigt (krossat) glas, skit mellan luggarna osv kan ge ett bra pris.

Sådana tecken har ju alltid varit (för mig) att klockan är ärlig och med största sannolikhet har enbart originaldelar (som suttit i samma klocka hela livet) och att den troligtvis/kanske aldrig fått en polering.
Tror redan det fuskas med detta, precis som klarlacker på gilt. Matchande radiumlysmassa osv. Finns det pengar att hämta finns det folk som kommer fuska. Människan är ond.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror redan det fuskas med detta, precis som klarlacker på gilt. Matchande radiumlysmassa osv. Finns det pengar att hämta finns det folk som kommer fuska. Människan är ond.
Absolut, visste dock inte om det psykologiskt omvända skicket letat sig dit. Vet inte om jag sett det någon gång på lite billigare klockor iaf...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det jag ville komma till är att en klocka som har dåligt glas eller saknar krona fortfarande är ljusår bättre än en blank fulpolerad klocka. Däremot reagerade jag precis på det som du gjorde, en hel del osminkade ur som kommer till försäljning. Trevligt för oss originalnördar.
"Barn finds" är ju lite på modet, och något jag tror kan bli ännu mer så, på grund av att dyra Rollar nu renoveras så skickligt så de ser ut som ärliga NOS. Skrämmande när de relumas med tidskorrekt tritium/radium etc... Eller ja, svincoolt att det finns så skickliga restaurerare men det kan sabba marknaden när köpare inte kan avgöra... Då är det mer safe att köpa ett "vrak" (som ngn sade).

Edit: Ser att ni diskuterat detta ovan...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"Barn finds" är ju lite på modet, och något jag tror kan bli ännu mer så, på grund av att dyra Rollar nu renoveras så skickligt så de ser ut som ärliga NOS. Skrämmande när de relumas med tidskorrekt tritium/radium etc... Eller ja, svincoolt att det finns så skickliga restaurerare men det kan sabba marknaden när köpare inte kan avgöra... Då är det mer safe att köpa ett "vrak" (som ngn sade).

Edit: Ser att ni diskuterat detta ovan...
Pantbank, småauktioner och tradera har varit trevligt historiskt sett. Tradera har blivit sämre. Tur man inte jagar dyra moderolexklockor.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
"Barn finds" är ju lite på modet, och något jag tror kan bli ännu mer så, på grund av att dyra Rollar nu renoveras så skickligt så de ser ut som ärliga NOS. Skrämmande när de relumas med tidskorrekt tritium/radium etc... Eller ja, svincoolt att det finns så skickliga restaurerare men det kan sabba marknaden när köpare inte kan avgöra... Då är det mer safe att köpa ett "vrak" (som ngn sade).

Edit: Ser att ni diskuterat detta ovan...
Jag spekulerar lite nu, men de med mer deg än kunskap siktar fortfarande på NOS/Mint nivå alternativt Rolex. Många blir ju helt till sig när de ser en gammal sliten Rolle, medan de helt missar Certinan från samma period. Men förr eller senare tröttnar även de på hur omöjligt vintage Rolex är och söker sig annorstädes - enter falskpatinerade UG, Certinor, Lemania osv.
Men nog med off topic. Är det bara jag som blir till mig över Pulsaren? Jämnårig med mig dessutom.
 
Topp