• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Kvalitén resultat - trend och bildningstråd

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag kollade igenom resultatet av gårdagens auktioner (Kvalitén och Omegaauktionen) och jag måste säga att det var fler auktionsresultat som fick mig att höja på ögonbrynen. Så i ett försök till trendspaning och utbildning (upplysning) så vore det intressant att få höra era åsikter om de olika objekten. Här nedan följer några objekt;

Vintage Universal Geneve tycks ha börjat springa iväg i pris. Denna dykare som hade taskigt överpolerad boett samt utbytta visare(?) och i avsaknad av länk
image.jpeg



Poleroutern har verkligen fått fart i prisutvecklingen, denna visserligen i nyskick (även om jag tyckte verket var något knas med)
image.jpeg



Tudor flinga. Vad var så speciellt med denna att någon betalar 58tkr?
image.jpeg



Heuer har blivit dyra. Jag trodde det mest var Autravior som stuckit men här en Carrera.
image.jpeg



Här just en Autravia. Samtidigt var det en annan Autravia kronograf som gick för dryga 15!?
image.jpeg

image.jpeg



Berätta om denna Breitling! Upplys mig! Har förstått att det är en rattrapante, men ändå?
image.jpeg



Vad speciellt med denna Halda-rova?
image.jpeg



Denna var fin. Jag var sugen på att bjuda på den. Men sedan gick tåget, varför?
image.jpeg



Fint skick, men här handlar det om spekulation?
image.jpeg



Samma här? Är det inte flera här på KS som har lika fina? Dessa kan ju inte vara lika ovanliga som Paul Newmans. De måste haft en grym värdeutveckling på sistone?
image.jpeg



Är det mest provinsen som satt priset?
image.jpeg



En annan vintage dykare som gick relativt högt. Trend?
image.jpeg



Har jag haft fel i alla år som dissat dessa osmakliga Omega limited editions och speciellt 007 versionerna?!! Jag menar, tom utgångspriset var högt satt i mina ögon.
image.jpeg



Vad med denna?
image.jpeg



Är detta någon motsvarighet till Zeniths Chronometre cal 135 verk? Jag trodde att Omegas observatoriet certade var deras Constellations. Men detta var väl föregångaren antar jag?
image.jpeg



Är det bara den fina tiokantiga orginalkronan som dubblar priset? Tycker nästan att den andra var bättre på alla andra sätt!
image.jpeg
image.jpeg



Fyll gärna på med fler exempel, frågetecken eller utropstecken från auktionerna!

//Rozzy
 

Nero13

Panerai
Tycker det Var sjuka överpriser men kul att följa utvecklingen dok så lär priserna stiga rätt duktigt på beg marknaden.
 
  • Like
Reactions: JLW

JohanHLM

Rolex
Intressant tråd @Rozzy och mina frågeställningar var ganska likvärdiga dina så därför kan jag tyvärr inte bidra med något svar.

Däremot fyller jag på listan med yrrerligare några som gick väldigt högt enligt mig.

Denna Heuer t.ex. har den någon typ av militär anknytning med avseende på de fasta bandstiften.
Screenshot_2015-11-15-12-17-08.png


Är ptiset på denna Mido endast pga. att boetten är av samma fabrikat som Patek använde sig av?
Screenshot_2015-11-15-12-16-38.png


Enknappskronograf är visserligen ovanligt men blev inte priset på denna lite väl högt?
Screenshot_2015-11-15-12-16-51.png


Samtidigt fanns det ett fåtal klockor som jag trodde skulle gå högre än vad de gjorde däribland Navitimerna samt även någon JLC Club med cert och ask samt enstaka kronografer med slitna tavlor (B&M samt Zenith) men där var det nog som sagt var slitaget på tavlorna som gjorde att salarna inte var intresserade.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Intressant tråd @Rozzy och mina frågeställningar var ganska likvärdiga dina så därför kan jag tyvärr inte bidra med något svar.

Däremot fyller jag på listan med yrrerligare några som gick väldigt högt enligt mig.

Denna Heuer t.ex. har den någon typ av militär anknytning med avseende på de fasta bandstiften.
Screenshot_2015-11-15-12-17-08.png


Är ptiset på denna Mido endast pga. att boetten är av samma fabrikat som Patek använde sig av?
Screenshot_2015-11-15-12-16-38.png


Enknappskronograf är visserligen ovanligt men blev inte priset på denna lite väl högt?
Screenshot_2015-11-15-12-16-51.png


Samtidigt fanns det ett fåtal klockor som jag trodde skulle gå högre än vad de gjorde däribland Navitimerna samt även någon JLC Club med cert och ask samt enstaka kronografer med slitna tavlor (B&M samt Zenith) men där var det nog som sagt var slitaget på tavlorna som gjorde att salarna inte var intresserade.
Ja, Midon saknade ju dessutom kronografvisare. Men vacker är den!

Något av en trend jag tycks märka är från dykarklockor och stålsport tycks gamla kronografer vara på modet. Eller är det bara inbilldning? :bored:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra trådstart! Ingen expert men några amatörmässiga observationer:

När det gäller Heuer så verkar prisökningen skett främst på 60-talare och då på både Carrera och Autavia. 70-80-tals modeller verkar inte ha stuckit ännu.

@Per gav en bra förklaring till priset på GMTn i en annan tråd. Tydligen en av de allra första 1675 som tillverkades och i ett fantastiskt opolerat ursprungsskick. Lägg därtill box och kronometercert. Dessa med PCG kan inte riktigt jämföras med den modell jag har t.ex. som är en senare Gilt 1675 utan PCG och OCC tavla.

Jag noterar att flera Speedymodeller verkar ha stuckit rejält. Framför allt Ultraman men även den 105.012 som klubbades strax innan för 43k + prov. Vad var det för speciellt med den?
 

JohanHLM

Rolex
Bra trådstart! Ingen expert men några amatörmässiga observationer:

När det gäller Heuer så verkar prisökningen skett främst på 60-talare och då på både Carrera och Autavia. 70-80-tals modeller verkar inte ha stuckit ännu.

@Per gav en bra förklaring till priset på GMTn i en annan tråd. Tydligen en av de allra första 1675 som tillverkades och i ett fantastiskt opolerat ursprungsskick. Lägg därtill box och kronometercert. Dessa med PCG kan inte riktigt jämföras med den modell jag har t.ex. som är en senare Gilt 1675 utan PCG och OCC tavla.

Jag noterar att flera Speedymodeller verkar ha stuckit rejält. Framför allt Ultraman men även den 105.012 som klubbades strax innan för 48k + prov. Vad dar det för speciellt med den?
Vad jag kunde se var det inget utöver CB caset som var speciellt med Speedyn. Dock verkar det ha blivit ganska högt premium på dessa på senaste tiden.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad jag kunde se var det inget utöver CB caset som var speciellt med Speedyn. Dock verkar det ha blivit ganska högt premium på dessa på senaste tiden.
Ja det kanske bara är så mycket premium på CB. Jag skrev fel först men har nu editerat. Den gick för 43k, inte 48k. Däremot gick 2998:an för 48k? Var det inte istället lite lågt? En del grejer bytta och tavla som inte var i kanonskick men jag hade väntat att denna skulle gått högre.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1176323
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
UG som märke tror jag just nu myser av Daytona-hajpen där tri-compax länge ansågs som en bra budget-daytona. Med den galna prisökningen på dessa så tror jag att de drar med resten uppåt. Känns som det är lite av en temporär hajp men vad vet jag.

Som @jonas_w säger så var GMT:n tidig med en OCC-tavla. De är betydligt mer sällsynta än SCOC-tavlor och denna var i bra skick med korrekt visare i ett fantastisk case. Priset var absolut inte högt om man kollar vad dessa kostar normalt sett och med tanke på att det är i princip omöjligt att hitta fler i motsvarande skick. Tudorn är en no-date vilka är sällsynta och den hade bra boett med fin tavla och matchande visare. Inte heller lätt att hitta även om det kanske var lite auktionshets som drev upp denna någon tusenlapp extra. Man hittar inte motsvarande under 50 idag. Personligen reagerade jag mer på den dyraste Daytonan som gick för 370 plus premium. Den var inte superbra men jag antar att papperna drev upp den.

Överlag så tycker jag att det är tydligt att skick blir viktigare och viktigare för samlare. Midon är ett tydligt exempel där man betalar för en knivskarp boett och fin tavla då den kostar premium fastän klockan är defekt. Urverk, visare mm är möjligt att fixa till skillnad från boetten och tavlan. Framöver så kommer nog NOS eller iaf grymt skick att vara det som drar riktigt bra priser. Förr så räckte det kanske med att klockan hade originaldelarna kvar för att kosta mycket men nu måste de dessutom vara i snurrigt bra skick.

Sen så är det den vanliga auktionshetsen som drar upp priser. Dels det men också att många köpare inte vågar handla på öppna marknaden vilket gör att man bara handlar på typ Kaplans för att man litar på att allt är korrekt och bra. Må hända naivt tänkande vissa gånger men jag tror att det driver upp priser en del. Sist men inte minst så ska vi också komma ihåg att kronan är svag just nu vilket öppnar för utländska köpare. Kaplans är billigt. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra trådstart! Ingen expert men några amatörmässiga observationer:

När det gäller Heuer så verkar prisökningen skett främst på 60-talare och då på både Carrera och Autavia. 70-80-tals modeller verkar inte ha stuckit ännu.

@Per gav en bra förklaring till priset på GMTn i en annan tråd. Tydligen en av de allra första 1675 som tillverkades och i ett fantastiskt opolerat ursprungsskick. Lägg därtill box och kronometercert. Dessa med PCG kan inte riktigt jämföras med den modell jag har t.ex. som är en senare Gilt 1675 utan PCG och OCC tavla.

Jag noterar att flera Speedymodeller verkar ha stuckit rejält. Framför allt Ultraman men även den 105.012 som klubbades strax innan för 43k + prov. Vad var det för speciellt med den?
UG som märke tror jag just nu myser av Daytona-hajpen där tri-compax länge ansågs som en bra budget-daytona. Med den galna prisökningen på dessa så tror jag att de drar med resten uppåt. Känns som det är lite av en temporär hajp men vad vet jag.

Som @jonas_w säger så var GMT:n tidig med en OCC-tavla. De är betydligt mer sällsynta än SCOC-tavlor och denna var i bra skick med korrekt visare i ett fantastisk case. Priset var absolut inte högt om man kollar vad dessa kostar normalt sett och med tanke på att det är i princip omöjligt att hitta fler i motsvarande skick. Tudorn är en no-date vilka är sällsynta och den hade bra boett med fin tavla och matchande visare. Inte heller lätt att hitta även om det kanske var lite auktionshets som drev upp denna någon tusenlapp extra. Man hittar inte motsvarande under 50 idag. Personligen reagerade jag mer på den dyraste Daytonan som gick för 370 plus premium. Den var inte superbra men jag antar att papperna drev upp den.

Överlag så tycker jag att det är tydligt att skick blir viktigare och viktigare för samlare. Midon är ett tydligt exempel där man betalar för en knivskarp boett och fin tavla då den kostar premium fastän klockan är defekt. Urverk, visare mm är möjligt att fixa till skillnad från boetten och tavlan. Framöver så kommer nog NOS eller iaf grymt skick att vara det som drar riktigt bra priser. Förr så räckte det kanske med att klockan hade originaldelarna kvar för att kosta mycket men nu måste de dessutom vara i snurrigt bra skick.

Sen så är det den vanliga auktionshetsen som drar upp priser. Dels det men också att många köpare inte vågar handla på öppna marknaden vilket gör att man bara handlar på typ Kaplans för att man litar på att allt är korrekt och bra. Må hända naivt tänkande vissa gånger men jag tror att det driver upp priser en del. Sist men inte minst så ska vi också komma ihåg att kronan är svag just nu vilket öppnar för utländska köpare. Kaplans är billigt. :)
Tack för bra analyser! Men för en icke insatt, OCC listade jag ut vad det betyder men PCG?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vintage Universal Geneve tycks ha börjat springa iväg i pris. Denna dykare som hade taskigt överpolerad boett samt utbytta visare(?) och i avsaknad av länk.
Har inte koll på just detta ex men UGs alla intressanta och lite modernare är riktigt dyra idag. Om denna då gick upp ovanligt mycket vet jag inte.


Poleroutern har verkligen fått fart i prisutvecklingen, denna visserligen i nyskick (även om jag tyckte verket var något knas med)

Som sagt skick och en underbar modell, men tycker det var dyyyyrt!


Tudor flinga. Vad var så speciellt med denna att någon betalar 58tkr?

Rolexfolk är inte kloka, med flingor utan datum är väl dyyyrt idag?


Heuer har blivit dyra. Jag trodde det mest var Autravior som stuckit men här en Carrera.

Alla Heuers som är lite moderna och välproportionerade är dyra. Nu är ju dena tavlan egentligen ful men lite kul och det är en panda. Kanske för dyr? Men förstår att folk ville ha den. Skicket var riktigt bra också.


Här just en Autravia. Samtidigt var det en annan Autravia kronograf som gick för dryga 15!?

Olika generationer som sagt. Skippern är riktigt ovanlig och den har den där lilla extra färgklicken, förstår att folk blir tokiga...



Berätta om denna Breitling! Upplys mig! Har förstått att det är en rattrapante, men ändå?

Breitling är ju lite av kungarna av verktygskronografer och dessa rattrapante är riktigt ovanliga. Vet att nördarna blir helt till sig. Hade jag trott på över 100'? Nope men blev inte så förvånad.

Vad speciellt med denna Halda-rova?

Stort frågetecken, kanske @Warwian vet?


Denna var fin. Jag var sugen på att bjuda på den. Men sedan gick tåget, varför?

Vattentäta kronograf i från sent 40-tal/tidigt 50-tal är heta. Eterna gör riktigt fina ur och allt utom tavlan var riktigt tilltalande för mig. Storleken är även rätt med 38-ish. Gissade på 20' så även denna stack en del men sedan var skicket superbra.


Fint skick, men här handlar det om spekulation?

En av de hypeade ja, Rolex/Patek/investeringshysterin.


Samma här? Är det inte flera här på KS som har lika fina? Dessa kan ju inte vara lika ovanliga som Paul Newmans. De måste haft en grym värdeutveckling på sistone?
Stört pris men stört fint skick, kan inte finnas många kvar i detta skick.


Är det mest provinsen som satt priset?

Yes, lite udda variant som jag inte sett innan men allt som är basmodellen rätt vanlig. Finfina ur som faktiskt ökat en del i pris, men inte som denna. Supercompressor.


En annan vintage dykare som gick relativt högt. Trend?

Känd tillverkare och ovanlig modell. Egentligen lite för 70-talsful för att tävla om de större priserna men boetten är välbyggd.


Har jag haft fel i alla år som dissat dessa osmakliga Omega limited editions och speciellt 007 versionerna?!! Jag menar, tom utgångspriset var högt satt i mina ögon.

Förstår ingenting, gjorde förmodligen inte köparen heller?


Vad med denna?

Riktigt kool! En ovanlig boettform med fin tavla. Det som verkligen gör det intressant är att verket är automatiskt, inte vanligt. Bra storlek. Har knappt sett några under mitt tradera/ebay-trålande de senaste 10åren. Var sugen på denna innan den stack iväg...

Är detta någon motsvarighet till Zeniths Chronometre cal 135 verk? Jag trodde att Omegas observatoriet certade var deras Constellations. Men detta var väl föregångaren antar jag?

Omegas fina manuella kronometerverk. Tavlorna brukar vara riktigt trevliga med art deco-inspirerad minimalism. Med bättre tavlor hade den kunnat bli dyrt.


Är det bara den fina tiokantiga orginalkronan som dubblar priset? Tycker nästan att den andra var bättre på alla andra sätt!

Slumpen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna Heuer t.ex. har den någon typ av militär anknytning med avseende på de fasta bandstiften.


Är ptiset på denna Mido endast pga. att boetten är av samma fabrikat som Patek använde sig av?
Screenshot_2015-11-15-12-16-38.png


Enknappskronograf är visserligen ovanligt men blev inte priset på denna lite väl högt?
Screenshot_2015-11-15-12-16-51.png


Samtidigt fanns det ett fåtal klockor som jag trodde skulle gå högre än vad de gjorde däribland Navitimerna samt även någon JLC Club med cert och ask samt enstaka kronografer med slitna tavlor (B&M samt Zenith) men där var det nog som sagt var slitaget på tavlorna som gjorde att salarna inte var intresserade.
Var också förvånad över att Heuern gick så dyrt, men den var riktigt fin och opolerad. Militärkoppling tror jag inte på men vet inget heller. @Darren Cal.11/12 ?

Midon har som sagt samma boett som Movado/Patek, iaf tryckknappar...

Härlig enknappskronograf på alla sätt och vis om man bortser från storleken. Hade den varit större hade jag väntat mig ett högt pris. Kände inte igen verket, men kan inte heller dessa gamla små verk. Riktigt koolt objekt, kan inte finnas många idag...
 
Var också förvånad över att Heuern gick så dyrt, men den var riktigt fin och opolerad. Militärkoppling tror jag inte på men vet inget heller. @Darren Cal.11/12 ?

Midon har som sagt samma boett som Movado/Patek, iaf tryckknappar...

Härlig enknappskronograf på alla sätt och vis om man bortser från storleken. Hade den varit större hade jag väntat mig ett högt pris. Kände inte igen verket, men kan inte heller dessa gamla små verk. Riktigt koolt objekt, kan inte finnas många idag...
Sorry , can you show me which watch we are discussing - ( a link will do nicely ) !
 

Warwian

Cartier
Är detta någon motsvarighet till Zeniths Chronometre cal 135 verk? Jag trodde att Omegas observatoriet certade var deras Constellations. Men detta var väl föregångaren antar jag?
image.jpeg


//Rozzy

Urverket i Omegan är ett 30 T2 RG och användes med stor framgång av Omega i observatorietävlingar. Exempelvis så vann ett sådant urverk tävlingen för urverk i armbandsursstorlek år 1945. Med detta sagt vill jag poängtera att de armbandsur som faktiskt säljs med sådana urverk alltså inte är observatoriekronometrar. Detta gäller också Zenith 135. Specialgjorda exempel av dessa urverk var dock med i tävlingarna och här är ett exempel på ett sådant från Zenith: http://www.antiquewatches.ch/index.php?page=11&subpage=scheme1&category=wristwatches&id=466
Exempelvis har denna Zenith en annan ruckning och ett annat balanshjul än de som faktiskt såldes till privatpersoner. Klockor till privatpersoner med urverken Omega 30 T2 RG och Zenith 135 är dock kronometrar certifierade på den tidens motsvarighet till COSC (vilket gjordes under helt andra förhållanden än för observatoriekronometrar), alltså Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres. För att citera Wikipedia: "While competitive chronometer testing took place at the observatories in Neuchâtel (1866–1975) and Geneva (1873–1967), testing of large numbers of watches intended for public sale was conducted by the independent Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres (B.O.s) established between 1877 and 1956." Det är således arvet från Omegas och Zeniths observatoriekronometrar i armbandsursstorlek som gör dessa klockor eftertraktade.

Jag vill vidare också poängtera att Constellation-serien inte har någonting direkt med observatorietävlingar att göra. Constellation-serien introduceras dock år 1952 för att fira de framgångar företaget haft i observatorietävlingar. För att citera Omega-museets hemsida: "The symbol of this line was to be the Cupola of the Geneva Observatory, where Omega had just reset its own record for precision in 1951, surrounded by eight stars representing its greatest chronometric achievements at the world’s observatories including the 1931 “clean sweep” at the Observatory of Geneva where Omega broke the record for precision in every category."
http://www.omegamuseum.com/constellation
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Även du min Brutus!?
Nå, vad är fel med den då din motvalls kärring? :D
Helt enkelt att den är lite för 70-tal? Tycker mig se att trenden går mot att 60-tal och de lite mer harmoniska/vackra modellerna sticker i pris. Sedan finns det så klart alltid undantag som följer med i andra hyper. Med det sagt menar jag inte att du gjorde ett dåligt köp utan varför jag bläddrade vidare.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har letat lite efter en Vasa-Enicar och den var länge utan budgivare även om utgångspriset var i häftigaste laget så kliade det lite i fingrarna, nu stack den ju iväg till det dubbla... Kan inte avgöra om proveniensen i just detta ex gjorde att det drog iväg, jag har aldrig hittat en där man kunnat garantera att det är från bärgningen av Vasa. Hade en fundering om vad de röda siffrorna på glaset skulle kunna betyda, någon som vet?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Helt enkelt att den är lite för 70-tal? Tycker mig se att trenden går mot att 60-tal och de lite mer harmoniska/vackra modellerna sticker i pris. Sedan finns det så klart alltid undantag som följer med i andra hyper. Med det sagt menar jag inte att du gjorde ett dåligt köp utan varför jag bläddrade vidare.
Men jag gillar ju sjuttiotalare och C-shape case! Och jag till skillnad från dig följer ju inte gällande trender slaviskt :D
Dessutom har jag precis köpt en till klocka som du nyligen skrivit ned (också en sjuttiotal C). Så det så, pilutta dig! :)
 
Senast ändrad:
Topp