• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kapplöpning på G! Ny klockmodell (TZUK VS SCWF)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att olika forum aktivt låter medlemmarna vara med och tycka till under utvecklingen av nya klockmodeller har blivit allt vanligare.

Jake B, medlem på (SCWF) http://www.thewatchsite.com/ har tidigare utvecklat modellen Tsunami, som utgår från en Seiko 6309-7040, fast allt är nyutvecklat. Urverket är ett SII NE15 (Seikos 6R15 för erftermarknaden). Den har sålts i olika limiterade versioner via Jake B's hemsida http://www.10watches.com

DSC_0812-1.jpg


Eddie på (TZUK) http://forum.tz-uk.com/ , är en annan person som släppt flera olika modeller med inspiration från tidigare klockmodeller. De mest kända/hyllade modellerna är PRS-3, PRS-50 & Speedbird.

PRS-3
prs3nonle1.jpg


PRS-3 broad arrow
PRS-3.jpg


PRS-50
prs505.jpg


Speedbird
Timefactors-Speedbird-III-PRS-22.jpg


Eddie säljer sina klockor via http://timefactors.com/

För några dagar sedan meddelade Eddie att han håller på att utveckla en ny modell, med tydlig inspiration från Seiko 6105. Denna kommer troligtvis heta PRS-68 och projektet har enligt honom pågått ett bra tag.

prs68.jpg


Problemet är att Jake B även håller på att utveckla sin Tsunami 2, med inspiration från samma klockmodell.
Vi kan alltså i realtid få bevittna en kapplöpning likt den då USA tillslut blev först med att landa på månen.
:D

Jake B's ritningar:
824231-insider-info-dagaz-tsunami2-imageuploadedbytapatalk1347937692.680269.jpg

300379_283461485100084_71594013_n.jpg


Här är en länk till tråden på TZUK:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?2 ... e-of-these

Och en länk till en tråd där Jake B har kommenterat Eddies bravader:
http://www.thewatchsite.com/index.php/t ... #msg232428

Ni kan även följa Jake B's utveckling via Dagaz watch ltd's facebook-sida:
https://www.facebook.com/pages/Dagaz-Watch-Ltd/

Hittar ni Jake Bs projekttråd, så posta den nedan, så lägger jag in den i denna posten.
The race is on! ENJOY!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool!

Timefactors/Eddie har ju bra track record på sina Precista, riktigt bra klockor. Blir spännande att se vad han levererar! :cool:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Häftigt! Bookmarkar.

@yonsson
Kan inte du hålla oss lite up to date här inne? :D

Gillade f ö Broad Arrow-dinkan.
 

max

Dancing Queen
Ursäkta min okunnighet, men vad är det som gör dessa intressanta och coola medans det är tabu med parnis, mm, alpha osv?
Menar inget illa jag är bara en nybörjare som tycker mig skönja plankade designer i varenda klocka och förstår inte riktigt storheten i saken, även om jag kan tycka att de är snygga så är det ju samma deal med tex parnis att designen är stulen eller som det heter på finare språk "inspirerad av".

Blev lite intresserad av Speedbirden måste erkännas men som sagt, varför är det ok med dessa och inte de andra.
Intresserad av tankegångarna kring detta.

Upplys gärna en idiot som mig så är ni goa :oops:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Daviden
@naggge
Det blir säkert så, men det är ju kul om andra också gräver lite info.

@max
Nu är ju detta mina subjektiva åsikter, men jag ser det enligt följande: Skillnaden är att dessa modeller inte har till syfte att efterlikna originalet så mycket som möjligt, vilket är fallet med exempelvis Alpha. Dessutom har ovan nämnda klockor gedigen kvalité. Bra urverk osv. PRS-3 är ju exempelvis en efterapning av hur seamastermodellen såg ut på 60-70-talet.

Syftet med dessa klockor är dessutom att erbjuda oss klocknördar modeller som inte tillverkas längre. Däri ligger den stora skillnaden enligt mig.
 

plattfot

Rolex
I den kapplöpningen skulle jag sätta mina slantar på Eddie och Co.
Är inte så imponerad av Tsunamiprojektet som 10watches tog fram för något år sedan. Skall iof villigt erkänna att jag aldrig sett den irl, men den ser väldigt obalanserad ut på bild.

Skall bli intressant att följa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@plattfot
Jaså. Jag tycker den är nice!
En modern 6309 helt enkelt.
Nu anser jag i och för sig att Seiko fyllt detta hålsjälva med Seiko sumo, men ändå.

Kanske bör tillägga att så som jag uppfattat det, så var det Noah Fuller och Jake B som drev 10watches, men Mr Fuller gick bort i cancer i mars/april, så nu är det bara Jake B.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
yonsson skrev:
@max
Nu är ju detta mina subjektiva åsikter, men jag ser det enligt följande: Skillnaden är att dessa modeller inte har till syfte att efterlikna originalet så mycket som möjligt, vilket är fallet med exempelvis Alpha. Dessutom har ovan nämnda klockor gedigen kvalité. Bra urverk osv. PRS-3 är ju exempelvis en efterapning av hur seamastermodellen såg ut på 60-70-talet.

Syftet med dessa klockor är dessutom att erbjuda oss klocknördar modeller som inte tillverkas längre. Däri ligger den stora skillnaden enligt mig.

Mja, det är lite marigt det där; att Eddie Platts gör nyutgåvor på gamla trettiotalare är helt grönt för mig - men exempelvis PRS-20 och SB-III ligger lite i farozonen för att vara rövigt för min del (liksom PRS-3). Personligen håller jag Eddie Platts och Bill Yao högt, högt över Alpha/Parnis och övriga plankningstillverkare av den enkla anledningen att man på riktigt tillverkar hommager/hyllningar till gamla klockor och inte bara mjölkar en existerande design med annan logga (men begreppsglidningen från plankning till hyllning och från piratkopia till replika är en helt annan diskussion...).

F.ö. är det inte PRS-3 som är Seamasterbaserad utan PRS-14 - en fin klocka men dessvärre något av en grisjävel på armen. PRS-3 är baserad på CWC RN (vilken säljs än idag, vilket gör det lite...oskönt att låna).
 

Singular

Rolex
2-Faktor
plattfot skrev:
I den kapplöpningen skulle jag sätta mina slantar på Eddie och Co.
Är inte så imponerad av Tsunamiprojektet som 10watches tog fram för något år sedan. Skall iof villigt erkänna att jag aldrig sett den irl, men den ser väldigt obalanserad ut på bild.

Skall bli intressant att följa.

Jag tror inte bara att det var designen det var fel på - det är, ursäkta franskan, ett jävligt dåligt namn. Jag förstår att det är från Kanagawavågen, men det hjälper inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@singular

Du uttryckte det bättre än mig :)
Jag blandade dessutom ihop modellerna där. Du har helt rätt! PRS-3 är större dessutom, så det var klantigt av mig.

Tilläggas bör att Eddie dessutom är noga med att kontakta alla berörda för att inte bryta några regler/lagar kopplade till plagiering.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förhandsbeställningen är mottagen och Dagaz Typhone, som klockan fick som namn är på g.
Här är lite bilder på delar:
IMG_0012.JPG

155918_317791051667127_2003855751_n.jpg

391870_317804174999148_1687829148_n.jpg
 
Topp