• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Jodå, det har dem för klockor som legat länge osålda hos AD. Vet om en 16610LV och 16610LN som fått den nya stilen på platskort.

menar du att AD har fri tillgång till blanka cert?

var det i samband med att garantin ändrades från 3 till 5 år? vet att de fick ut nya taggar till klockorna som var osålda

inte riktigt samma sak med utökad garanti från tillverkaren som om en AD utan Rolex direktiv håller på ett cert och det försvinner

men om så är fallet så kanske det är möjligt

menar du att AD har fri tillgång till blanka cert?

var det i samband med att garantin ändrades från 3 till 5 år? vet att de fick ut nya taggar till klockorna som var osålda

inte riktigt samma sak med utökad garanti från tillverkaren som om en AD utan Rolex direktiv håller på ett cert och det försvinner

men om så är fallet så kanske det är möjligt

Fri tillgång eller ej vet jag inte. Möjligen har Rolex gått ut med att de gamla certen kan bytas ut på alla lagerklockor.
AJMKVIdialANSeries1_zps104f2f30.jpg

Jag håller med om att hela situationen är tråkig, i brist på bättre beskrivning. Jag hade gärna köpt en stålsub för en 20k, något som gick för inte allt för länge sedan.
Hur väljer man ut de som är värdiga att handla pga. den rätta viljan? De som skriver på ett kontrakt om återköp av klockan för skrotvärdet i händelse av att man tröttnar? Endast då har man ju noll ekonomiska incitament. Här hade ingen gjort det. Är ingen här värdig?
De som i slutändan vill ha klockorna känns väl värdiga? :)

Övervinster tenderar att försvinna med tiden. Jag tycker bara att det är sorgligt att dessa just nu görs av de som enbart är intresserade av gratis pengar. Det är i dagsläget noll effort att göra denna peng om man har möjlighet. Det är dock naivt att tro att dessa pengar kan landa i en vanlig lasses ficka bara för att Lasse trodde sig vara smart och ställde sig i kö. Att köa är en hoax då klockorna sällan eller aldrig säljs i turordning när det finns stora pengar att tjäna. Övervinsterna landar hos AD och gråhandlare med enstaka undantag. Det är ingen fungerande marknad där vem som helst kan lyckas.

I slutändan så får vi dock de priser vi förtjänar. Så länge som det finns folk som vill betala mer så kommer priserna också att gå upp.

Senast ändrad:
Är det Rolex eller ad som skapat problemet tror du? Snarare ad än rolex skulle jag säga :D
Min uppfattning är att Rolex har skapat problemet (det med väntelistor och därmed överpriser därmed försök att hålla inne cert). AD säljer ju det dom får in, fick dom in dubbelt så många Hulk o keramiska Daytona så skulle dom sälja dom med men vi kanske inte skulle ha dessa överpriser och därmed inte denna tråd? Nu har det blivit en ren börs-yra, folk betalar 100+ för en Hulk då allt pekar på att den stiger.

Och vad skulle Rolex vinna på detta?
Hade man ett system med att man inte behöver ha cert liggandes hos en AD i en annan världsdel så kanske det vore mer acceptabelt. Men vid eftertanke så är det nog väldigt svårt att få till något. Rolex är knappast intresserade av att själva lösa att man måste äga klockan i ett år, massa kostnader för en sådan lösning.

Jag håller med dig fullt ut men kan vara bra att veta de juridiska förutsättningarna. Är det Rolex som kräver detta av sina AD?
Nej, det är det ingen som tror.

------------
Alltså, Rolex kan ju bara kolla hos valfri AD vad som finns inne och vad som har lång väntelista. Sen kan dom anpassa/ändra sin produktion efter det. Inte svårare än så... Kanske vill dom ha det så här? Kanske har dom redan börjat ändra sin produktion och det börja strömma in efterfrågade modeller innan året är slut (det tar ju lite tid)? Men då dom ingenting säjer i denna fråga så har vi ingen aning.

Klart det inte är svårt att göra.
Jag spekulerar bara efter att jag hört att Rolex aldrig ersätter ett certifikat.

Rolex ersätter dem utan problem, kan säga detta som fakta. Har en god vän som köpte en eftertraktad modell av en annan privatperson (Som i sin tur köpt denna några veckor tidigare på Krons.)
Certet hade fel datum ifyllt och han påpekade detta till Krons varpå de ordnade ett nytt cert på några veckor utan kostnad eller problem.

Även hänt när jag jobbade butik att cert ersättes. Dock hade kunden ALDRIG de två samtidigt av självklara själ.

Så att det kan ske olyckor hos ADn som argument emot detta är bara ett hjärndött argument som inte håller.

Håller helt med @Aurum och @Per om att detta inte ör en helt dum idé att motverka dem som är ute efter snabba stålar och att flippa.

Som @Luckyluciano säger, jag har inget problem med att låta certet ligga hos en AD första året. Då sjävklart i kassaskåp med noggrann dokumentering.

Rolex ersätter dem utan problem, kan säga detta som fakta. Har en god vän som köpte en eftertraktad modell av en annan privatperson (Som i sin tur köpt denna några veckor tidigare på Krons.)
Certet hade fel datum ifyllt och han påpekade detta till Krons varpå de ordnade ett nytt cert på några veckor utan kostnad eller problem.

Även hänt när jag jobbade butik att cert ersättes. Dock hade kunden ALDRIG de två samtidigt av självklara själ.

Så att det kan ske olyckor hos ADn som argument emot detta är bara ett hjärndött argument som inte håller.

Håller helt med @Aurum och @Per om att detta inte ör en helt dum idé att motverka dem som är ute efter snabba stålar och att flippa.

Som @Luckyluciano säger, jag har inget problem med att låta certet ligga hos en AD första året. Då sjävklart i kassaskåp med noggrann dokumentering.
Ok. Att det kan ske olyckor hos AD är ju inte huvudargumentet ändå, så det spelar ingen större roll.
Jag tycker som sagt att principen att AD:n tycker dom ska behålla någonting som jag äger och betalat för i 12 månader är mer hjärndött.
Jag förstår tanken med det hela och allt det där, men det är fortfarande hjärndött.

Hmm... men vad händer med certet om man skulle sälja klockan inom ett år då? Finns ju mer än en kronisk klockflippare... :)

River de certet eller får man ut det ändå?

(innan påhoppen: jag har inte budget för såna klockor... rent hypopatetisk frågeställning)

Jag ser inga problem med att AD behåller certet 1-2 år. Tycker det är en rätt väg att gå.. Så att de kommer till rätta klockentusiaster som verkligen gillar klockor de vill köpa.
Numera har det ju blivit väldigt kommersiellt inriktad på klockor. Ointresserade som fått ögon och lönsamhet att fixa snabba extra pengar i fickan för andra ändamål.

Må så vara men det svarar inte på frågan om vad AD gör med certet om klockan är flippad inom ett år. Känns lite förmyndigande hela grejen.

Makulerar de inte certet är ju hela övningen meningslös. Vilket jag inte tror de som eventuellt håller på såhär gör... sen, är detta en reell företeelse eller något som hänt någon gång i UK och fått eget liv på www?

Jag ser inga problem med att AD behåller certet 1-2 år. Tycker det är en rätt väg att gå.. Så att de kommer till rätta klockentusiaster som verkligen gillar klockor de vill köpa.
Numera har det ju blivit väldigt kommersiellt inriktad på klockor. Ointresserade som fått ögon och lönsamhet att fixa snabba extra pengar i fickan för andra ändamål.

Kan vi inte först försöka deffiniera dessa värdiga entusiaster?
Och vad ska en sådan med ett cert till? För hen bryr sig inte om andrahandsvärde kan jag tänka?

Och vad ska en sådan med ett cert till? För hen bryr sig inte om andrahandsvärde kan jag tänka?

Nu är det ju inte heller ickeflipparna som gnäller utan kroniska flippare!
De som gnäller om innehållna cert är ju de rena spekulanter som enbart vill tjäna snabba(och just nu riskfria pengar).
Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas, dessa håller sig lämpligtvis till börsen!

Sådana som brukar komma in till sin lokala AD för t.ex service, köp, klocksnack etc. Tror att man snabbt märker vilka som är entusiaster och vilka som är bara ute efter snabba pengar...

Certet är ju en del av klockans helhet. Köper man nytt över disken vill man såklart ha allt med. Tagg, manual, plastpåse, box etc.. Det är ju entusiastiskt att läsa på certet att den tillhör klockan man köpt. Tycker du inte det?

Ett problem som låter gigantiskt på KS och obefintligt utanför. :oldman:
Det kan ju bero på att många här påverkas av att det är snudd på omöjligt att köpa rolex sportstål till listpris, många vill/kan inte köpa dessa till de uppblåsta spekulationspriserna dessa betingar idag.
Därav intresset att få till ett bättre fungerande system.
Du kan aldrig jämföra ett intresseforum med det ointresserade samhället utanför, oavsett inriktning på forumet!

Tillbaka
Topp