• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Det kan ju bero på att många här påverkas av att det är snudd på omöjligt att köpa rolex sportstål till listpris, många vill/kan inte köpa dessa till de uppblåsta spekulationspriserna dessa betingar idag.
Därav intresset att få till ett bättre fungerande system.
Du kan aldrig jämföra ett intresseforum med det ointresserade samhället utanför, oavsett inriktning på forumet!
För mig får du gärna behålla certet och höja priset med 50 % om det skulle medföra att man kunde köpa direkt det man vill ha.

Många köper ju från gråhandlare utan cert. Det enda som påverkas direkt negativt är de som av någon anledning vill köpa och sälja snabbt.

Mitt ex jobbade i en klockbutik och köpte en bratte i 70 k klassen, självklart fick hon en fet personalrabatt men Breitling höll i hennes cert i 1 år.
Det gör Breitling alltid vid personalköp. Jag tycker det är bra, en helt annan grej när det är ett vanligt privat köp.

För mig får du gärna behålla certet och höja priset med 50 % om det skulle medföra att man kunde köpa direkt det man vill ha

Många köper ju från gråhandlare utan cert. Det enda som påverkas direkt negativt är de som av någon anledning vill köpa och sälja snabbt.

Av någon anledning valde du att helt bortse meningen att många inte vill/kan köpa till spekulationspriserna!
Istället vill du både hålla inne certen och inflatera priserna med 50%!
Jag förstår att det är jobbigt för dig att vänta!

Av någon anledning valde du att helt bortse meningen att många inte vill/kan köpa till spekulationspriserna!
Istället vill du både hålla inne certen och inflatera priserna med 50%!
Jag förstår att det är jobbigt för dig att vänta!
Alla kan inte köpa alla märken och modeller, inte jag heller. Finns dock märken och modeller som passar alla plånböcker.

Det gör Breitling alltid vid personalköp. Jag tycker det är bra, en helt annan grej när det är ett vanligt privat köp.
Men något som borde tillämpas även vid privat köp. Det Breitling vill är att förhindra personal som får 60% personalrabatt och säljer klockan direkt och gör vinst.
Lite samma sak med heta Rolex stålmodeller där man plockar ut en ny och flippar direkt och gör vinst.

Alla kan inte köpa alla märken och modeller, inte jag heller. Finns dock märken och modeller som passar alla plånböcker.

Naturligtvis är det så. Dock förstår jag mig inte på din vilja att helt utan anledning pumpa upp priserna?
Är det verkligen värt att betala 120 000:- för säg en GMT II bara du kan få den med dig 20min efter du sett den i skyltfönstret istället för att vänta tex 2månader och betala dagens list på ca 82 000:-?

Själv skulle jag välja alternativ 2, oavsett ekonomisk status!

Naturligtvis är det så. Dock förstår jag mig inte på din vilja att helt utan anledning pumpa upp priserna?
Är det verkligen värt att betala 120 000:- för säg en GMT II bara du kan få den med dig 20min efter du sett den i skyltfönstret istället för att vänta tex 2månader och betala dagens list på ca 82 000:-?

Själv skulle jag välja alternativ 2, oavsett ekonomisk status!
Det handlar inte om 2 månader

Men något som borde tillämpas även vid privat köp. Det Breitling vill är att förhindra personal som får 60% personalrabatt och säljer klockan direkt och gör vinst.
Lite samma sak med heta Rolex stålmodeller där man plockar ut en ny och flippar direkt och gör vinst.
Jag tycker de borde höja priserna och korta ned tiderna istället.

Min uppfattning är att Rolex har skapat problemet (det med väntelistor och därmed överpriser därmed försök att hålla inne cert). AD säljer ju det dom får in, fick dom in dubbelt så många Hulk o keramiska Daytona så skulle dom sälja dom med men vi kanske inte skulle ha dessa överpriser och därmed inte denna tråd? Nu har det blivit en ren börs-yra, folk betalar 100+ för en Hulk då allt pekar på att den stiger.

Hade man ett system med att man inte behöver ha cert liggandes hos en AD i en annan världsdel så kanske det vore mer acceptabelt. Men vid eftertanke så är det nog väldigt svårt att få till något. Rolex är knappast intresserade av att själva lösa att man måste äga klockan i ett år, massa kostnader för en sådan lösning.

Nej, det är det ingen som tror.

------------
Alltså, Rolex kan ju bara kolla hos valfri AD vad som finns inne och vad som har lång väntelista. Sen kan dom anpassa/ändra sin produktion efter det. Inte svårare än så... Kanske vill dom ha det så här? Kanske har dom redan börjat ändra sin produktion och det börja strömma in efterfrågade modeller innan året är slut (det tar ju lite tid)? Men då dom ingenting säjer i denna fråga så har vi ingen aning.
Varför tror du att ad säljer allt de får in? :)

Är av princip emot detta. Bättre i så fall att AD bara säljer till pålitliga kunder de bedömer inte kommer att flippa klockan direkt.

Hur gör man rent praktiskt för att få ett uppdaterat värderingsintyg under det året AD sitter på certet? Nöjer sig värderingsmän och försäkringsbolag med kopia eller vetskapen om att det finns ett cert hos AD?

Det enklaste vore väl om Rolex bara höjde listpriserna till marknadspris så skulle problemet vara väck direkt.

Tankeställare. Finns flera anledningar att spara på lager eller inte sälja direkt till privatperson :)
Ja, i teorin kan dom ju sälja till gråhandlare rätt rejält över list som i sin tur lägger på sin vinst... Men det vore väl att bryta sin översenskommelse med Rolex med klar risk att förlora sin AD-status? Dom kan välja vilken privatkund som får köpa den men priset är ju då satt från Rolex.

Ja, i teorin kan dom ju sälja till gråhandlare rätt rejält över list som i sin tur lägger på sin vinst... Men det vore väl att bryta sin översenskommelse med Rolex med klar risk att förlora sin AD-status? Dom kan välja vilken privatkund som får köpa den men priset är ju då satt från Rolex.
ADs säljer redan till gråhandlare

Rolex ersätter dem utan problem, kan säga detta som fakta. Har en god vän som köpte en eftertraktad modell av en annan privatperson (Som i sin tur köpt denna några veckor tidigare på Krons.)
Certet hade fel datum ifyllt och han påpekade detta till Krons varpå de ordnade ett nytt cert på några veckor utan kostnad eller problem.

Även hänt när jag jobbade butik att cert ersättes. Dock hade kunden ALDRIG de två samtidigt av självklara själ.

Så att det kan ske olyckor hos ADn som argument emot detta är bara ett hjärndött argument som inte håller.

Håller helt med @Aurum och @Per om att detta inte ör en helt dum idé att motverka dem som är ute efter snabba stålar och att flippa.

Som @Luckyluciano säger, jag har inget problem med att låta certet ligga hos en AD första året. Då sjävklart i kassaskåp med noggrann dokumentering.
Kan intyga att det stämmer!! ;):cigar:

Fine by me, kanske skulle man med tiden kunna köpa en ny modell av ngn sportRolex över disk om inte alla nya modeller ligger hos gråhandlarna till överpris
Med vänlig hälsning
Ola G

Tillbaka
Topp