• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Rent tekniskt borde de väl kunna säga att garantin bara gäller för ursprunglig köpare givet att det villkoret är angivet redan vid köp.
Rolex står bakom sina produkter, precis som alla andra seriösa tillverkare gör. Det är därför garantin följer klocka+cert, inte köpare.

Rolex ersätter dem utan problem, kan säga detta som fakta. Har en god vän som köpte en eftertraktad modell av en annan privatperson (Som i sin tur köpt denna några veckor tidigare på Krons.)
Certet hade fel datum ifyllt och han påpekade detta till Krons varpå de ordnade ett nytt cert på några veckor utan kostnad eller problem.

Även hänt när jag jobbade butik att cert ersättes. Dock hade kunden ALDRIG de två samtidigt av självklara själ.

Så att det kan ske olyckor hos ADn som argument emot detta är bara ett hjärndött argument som inte håller.

Håller helt med @Aurum och @Per om att detta inte ör en helt dum idé att motverka dem som är ute efter snabba stålar och att flippa.

Som @Luckyluciano säger, jag har inget problem med att låta certet ligga hos en AD första året. Då sjävklart i kassaskåp med noggrann dokumentering.

Och vad händer om ADn går i konkurs?

Tror du verkligen att en konkursförvaltare kommer prioritera det? :)
Vet ej men jag tänker mig att ADn är hygglig nog att de gör det om de vet att de ska gå i konkurs:)

Själv lämnar jag gärna certifikatet mot att slippa köa i 15 år eller köpa till över listpris och tar därför gärna den nästintill obefintliga risken att AD brinner upp eller konkar. Finns faktiskt värre saker att oroa sig för:)

Är du en Rolex AD och går i konkurs i dagens marknadsläge så lär du bli utsedd till millenniets sämsta affärsman
Osäker.
Rolex med deras lilla tilldelning gör ju det svårt för butikerna att sälja mer.
Så det är snarare synd om butikerna som inte kan sälja det dom vill. Därav kan det bli konkurs om dom inte är bra nog att sälja övriga märken för att hålla uppe omsättningen.

Osäker.
Så det är snarare synd om butikerna som inte kan sälja det dom vill. Därav kan det bli konkurs om dom inte är bra nog att sälja övriga märken för att hålla uppe omsättningen.
OK lägg till i en större stad för att gardera sig då

Osäker.
Å andra sidan är marginalen rätt bra när de säljer Sportstål-Rolex till gråhandlarna.

/B

Om vi bortser från de hypotetiska diskussionerna kring en reglerad stålrolexmarknads vara eller ickevarar samt hypotetiska konsekvenser därav. Är innehållna cert ett faktiskt existerande fenomen eller är det någon enstaka brittisk ad som vart sur pga. missat eftermiddagste eller likande?

En gång här på forumet så ville en jag känner köpa en av mina klockor. Prutade lite på priset och fick en bra deal. Dum som jag var trodde jag att han ville behålla den. Fem dagar senare var den ute till salu för tre lax mer. Borde behållt certet på den klockan i ett år med facit i hand. Jävla sätt!

Jag fattar att man vill kunna sälja vidare om man vill, men det är väl inget problem att göra även om tex Nymans skulle behålla certet för din hulk? Lämna över kvitton och dyl så kan köparen sköta garantiärenden med dem.

Sen blir det lite fånigt när vissa är beredda att betala 20-30k över list för en vanlig stålklocka med industrins mest tillförlitliga urverk och i prisklassen bästa länk, men giltig garanti är tydligen helt avgörande?

En gång här på forumet så ville en jag känner köpa en av mina klockor. Prutade lite på priset och fick en bra deal. Dum som jag var trodde jag att han ville behålla den. Fem dagar senare var den ute till salu för tre lax mer. Borde behållt certet på den klockan i ett år med facit i hand. Jävla sätt!

Hur skiljer sig det beteendet från ditt när du förra veckan la ut en mer eller mindre ny DSSD för 5.500kr över AD-pris på Blocket.

Har hänt mig med.. Sålde min billig för 48’ till en KS medlem och ett par veckor sålde han för 55’
Visst får man göra vad man vill med klockan, men dålig tajming ändå...

Så det är OK att sälja över AD pris ibland menar du?

Det är okej att sälja för vad du vill. Det är knappast någon nyhet. Min poäng, som du missar, är att man inte ska utnyttja folk man känner. Överlag så tycker jag att man ska hålla fanan högt på forumet. På Blocket är det lite annorlunda. Ja, testa att lägg ut en annons där så får du se själv.

Tillbaka
Topp