• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Efter halv, ett eller två år hade varit helt okej.. men efter ett par veckor till ett klart högre pris var syftet något annat.. Eller hur?
Kanske, men även om det är trist för den "drabbade" finns det ju inget bättre alternativ än att sälja för det pris som någon är villig att betala, det är så världen fungerar. Du borde ju ha begärt mer.

Kanske, men även om det är trist för den "drabbade" finns det ju inget bättre alternativ än att sälja för det pris som någon är villig att betala, det är så världen fungerar. Du borde ju ha begärt mer.

Kan nämna för dig att köparen försökte pruta och han fick såklart en liten prut. På den tiden innan hypen så brukade annonserna på KS vara till hyfsat bra priser.. Klart att man ställde upp och vara sjysst.
Självklart kunde jag annonsera den på blocket och fått 55 utan större problem..
Problemet var i detta fall att köparen prutade och sedan sålde den strax efter.. En taskig tajming enligt mig...

Sorry,men min trådstart var ju inte till för att det skulle bli någon form av urspårning.. förstår inte din kommentar joca... Problemet i mitt tycke är väl distributionen direkt till gråhandlare och egentligen hur ställer ni er till de som låser in uret i antal år för att efter ett par år sedan sälja den flera gånger om vad den gick från början...
Min personliga åsikt är att vissa glömmer bort att njuta av uret i desperation om att tköbt massa pengar.. men alla gör ju som man vill...

Detta tillämpas i UK sedan ett bra tag tillbaka. Har inte bidragit något nämnvärt till att förhindra flippandet. Snarare så att köparna accepterar att de får vänta ett år på certen.
Exakt. Accepterar du som första-köpare att det dröjer ett år att få ut certet, accepterar även andra- eller tredjeköpare likaså.

Ser inte problemet alls. Tvärtom.
Samma typ av mekanism finns (fanns) tex. vid köp av nyproducerad BRF exempelvis för att förhindra den värsta typen av spekulation.

Nja, alltså jag fattar tanken och tanken är god. Det skulle nog kunna sätta stopp för många opportunister som skulle köa och sedan sälja för vinst. Men samtidigt skulle det vara jäkligt drygt för de som efter ett halvår bestämmer sig för att sälja klockan (låt säga för mindre än list) men då inte får sitt jefvla garantikort på ett halvår till. Nääää.

Kluvet var det!
Som klockentusiast kan jag hålla med om att idén är lysande, som konsument tycker jag att det gränsar till rena olagligheterna!
Nu kommer en jämförelse igen!
Skulle vi sälja en katt på avbetalning, där kontraktet är upprättat mellan uppfödare och köpare och vi kvarhåller kattens stamtavla tills katten är fullt betald, blir vi uteslutna ur SVERAK, då allt som tillhör katten skall följa med katten vid ägarbytet.
Jag ser ingen lösning på problemet med att klockor säljs vidare inom ett par dagar.
Som betalande konsument förväntar jag mig att:
1. Få med mig allt till klockan vid leverans.
2. Kunna göra vad jag vill med klockan när jag köpt den.
Vill jag sälja eller krossa klockan dagen efter köp är det köparens ensak!
Skulle kunna räkna upp ett antal sanslösa och idiotiska saker kunder gått med på för att få köpa sin dröm!
Natti!

Tror inte det är så enkelt som utbud och efterfrågan här. Marknadsmanipulation har en del i det.

Utveckla gärna hur marknaden är manipulerad. Vad gäller gråhandel får ju AD:sarna skylla sig själva eftersom ALLA rollar som säljs av en gråhandlare kommer från någon AD. Sen kanske inte alla AD:ar säljer till gråisar utan håller sig i skinnet.

Utveckla gärna hur marknaden är manipulerad. Vad gäller gråhandel får ju AD:sarna skylla sig själva eftersom ALLA rollar som säljs av en gråhandlare kommer från någon AD. Sen kanske inte alla AD:ar säljer till gråisar utan håller sig i skinnet.
Du ser ju var klockorna hamnar? Går genom gråhandlare.

Problemet är ju inte AD utan Rolex själva. Hade AD fått beställa exakt vilka klockor de ville hade det varit annorlunda. Nu får de massa skrot med på köpet som de måste sälja. Klart de säljer skrotet och det hetaste till en gråis då.

Problemet är ju inte AD utan Rolex själva. Hade AD fått beställa exakt vilka klockor de ville hade det varit annorlunda. Nu får de massa skrot med på köpet som de måste sälja. Klart de säljer skrotet och det hetaste till en gråis då.

Gällande tillgången är vi överens. Men att AD säljer till gråis är väl deras eget val? Och sedan ska AD hitta på en byråkrati gentemot sin kund (konsument) addessererar ju inte problemet.

Tillbaka
Topp