• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Du försökte förenkla det för långt. Det är aldrig enkelt.

Håller med att det är överdrivet förenklat kanske men måste ju börja nånstans. Hursomhelst kan inte du utveckla hur situpen där AD behåller certet kommer minska köerna. För jag ser inte att det kommer ha den minsta effekt i AD ledet överhuvudaget. Det enda som skulle ske är att de beggade med cert skulle öka i värde ytterligare eftersom de blir ännu mer åtråvärda.

Gällande tillgången är vi överens. Men att AD säljer till gråis är väl deras eget val? Och sedan ska AD hitta på en byråkrati gentemot sin kund (konsument) addessererar ju inte problemet.

Vad jag har hört har AD 47 % marginal. Varför skulle de inte vilja sälja precis allt de kan få sålt!? Hade det funnits ett överflöd på 126710 så hade AD sålt med mindre marginal än 47 %. Hänger inte alls med på hur du tänker.

tanken med att hålla på certet är ju bra men har man betalt så vill man ju ha med allt som hör till.

jag är kluven

tanken med att hålla på certet är ju bra men har man betalt så vill man ju ha med allt som hör till.

jag är kluven

Problemet är ju att det inte finns något att köpa som det ser ut nu. Rycker man certet så försvinner ju en del av de som bara köper för att flippa och tjäna pengar. Då kan man ju köpa en klocka och jag ser inget problem med att AD behåller certet i ett år på en klocka jag har köpt för att använda. Men det är ju jag det och man kan så klart vara av en annan åsikt. :)

Problemet är ju att det inte finns något att köpa som det ser ut nu. Rycker man certet så försvinner ju en del av de som bara köper för att flippa och tjäna pengar. Då kan man ju köpa en klocka och jag ser inget problem med att AD behåller certet i ett år på en klocka jag har köpt för att använda. Men det är ju jag det och man kan så klart vara av en annan åsikt. :)
kan man hejda denna sjuka hets så är det naturligtvis bra, det har gått överstyr totalt, gällde det mig så skulle jag inte bry mig, jag köper inte klockor för att kränga dom för mer än vad jag själv betalade.

Men samtidigt så har man köpt och då borde man få göra precis vad man vill, att folk är beredda att betala hur mycket som helst över list för en Rolex är faktiskt helt sjukt.

nä jag är kluven över detta

Mycket märklig åtgärd enligt mig. Köpt är köpt, då får man med allt som ingår. Finns det ens något liknande exempel där en butik behåller en del av det man köper som gisslan emot re-sell?

Hur ska ADs ha koll på certen för rätt kunder? Det blir ännu en stökig pärm med risk för fel cert till fel klocka. Kan bli ett knepigt försäkringsärende med om man skulle bli av med klockan?

Går ju att vända på det, om inte ADs skeppar iväg hyllvärmare med hjälp av de hetaste modellerna till gråhandlare hade man inte heller behövt köa.

Hype blåser över. Reglerade marknader består.

Senast ändrad:
kan man hejda denna sjuka hets så är det naturligtvis bra, det har gått överstyr totalt, gällde det mig så skulle jag inte bry mig, jag köper inte klockor för att kränga dom för mer än vad jag själv betalade.

Men samtidigt så har man köpt och då borde man få göra precis vad man vill, att folk är beredda att betala hur mycket som helst över list för en Rolex är faktiskt helt sjukt.

nä jag är kluven över detta

Jag ser faktiskt inte problemet med att behålla certet ett år. Fem år kan jag förstå att det känns konstigt men ett!? Att de som faktiskt vill ha klockorna får köpa dem är värt så mycket mer.

Behåll cert i ett år, plasta av och korta länken borde bara standard på alla klockor likt 126710 och 116500.

Jag ser faktiskt inte problemet med att behålla certet ett år. Fem år kan jag förstå att det känns konstigt men ett!? Att de som faktiskt vill ha klockorna får köpa dem är värt så mycket mer.

Behåll cert i ett år, plasta av och korta länken borde bara standard på alla klockor likt 126710 och 116500.
men samtidigt finns det ju de som skiter fullständigt i var certet är, de betalar precis vad som helst ändå.

Betalar man fullpris för en vara så ska man få med allt allt.
tanken är god men jag undrar om det hjälper

Håller med att det är överdrivet förenklat kanske men måste ju börja nånstans. Hursomhelst kan inte du utveckla hur situpen där AD behåller certet kommer minska köerna. För jag ser inte att det kommer ha den minsta effekt i AD ledet överhuvudaget. Det enda som skulle ske är att de beggade med cert skulle öka i värde ytterligare eftersom de blir ännu mer åtråvärda.
Det kommer inte vara lika kul att köpa på spekulation från AD. Kommer inte heller bli lika kul att köpa beg utan cert. Hur stor påverkan skulle blivit kan vi bara gissa.

men samtidigt finns det ju de som skiter fullständigt i var certet är, de betalar precis vad som helst ändå.

Betalar man fullpris för en vara så ska man få med allt allt.
tanken är god men jag undrar om det hjälper

Jag säger avtalsfrihet. Det har visat sig fungera mycket bra. Bara att inte köpa om säljarens villkor är för långtgående.

att de som faktiskt vill ha klockorna får köpa dem är värt så mycket mer.
Kan vi inte försöka definiera denna gruppen i stället? Följdfråga är varför vi ömmar så för dem?

Sen får vi ta tag i Nautilusproblemet, jag vill garanterar ha den mer än iallafall någon av de som lyckats köpa en, ergo borde jag rimligtvis få köpa en billigt.

Kan vi inte försöka definiera denna gruppen i stället? Följdfråga är varför vi ömmar så för dem?

Sen får vi ta tag i Nautilusproblemet, jag vill garanterar ha den mer än iallafall någon av de som lyckats köpa en, ergo borde jag rimligtvis få köpa en billigt.

Nu blev det lite väl flummigt enligt min mening.

Nejdå, hela tråden går ut på att folk tycker att innehållande av garantikort är bra för då får "de som faktiskt vill ha klockan" handla. Vilka är dessa?

Jag vill ha en 126710 och även flera av mina vänner också. Gissningsvis är det fler än oss som vill ha klockan och använda den. Hade flipparna försvunnit, eller en del av dem iaf, så hade våra möjligheter att få köpa klockan ökat.

Jag vill ha en 126710 och även flera av mina vänner också. Gissningsvis är det fler än oss som vill ha klockan och använda den. Hade flipparna försvunnit, eller en del av dem iaf, så hade våra möjligheter att få köpa klockan ökat.
Absolut, så långt är jag ju med. Men är det då bara de som köper för att behålla för life som bör få handla? De som handlar för att använda en liten stund för att sen flippa utan eller liten förlust är ju antagligen fler än de som flippar direkt och rimligtvis ett större problem. Eller det är OK?

Ska vi försöka vara lite konkreta och inte bara killgissa oss fram till slutsatser?

Dom AD som har gjort det i England, är det enbart på mindre populära modeller eller har dom även gjort det på Sub, Subc GMT samt Daytonan(osv.)?
Hur många av dessa klockor där certifikatet har stannat kvar hos AD har blivit utlagda till försäljning?

Senast ändrad:
Ska vi försöka vara lite konkreta och inte bara killgissa oss fram till slutsatser?

Dom AD som har gjort det i England, är det enbart på mindre populära modeller eller har dom även gjort det på Sub, Subc GMT samt Daytonan(OSV)?
Hur många av dessa klockor där certifikatet har stannat kvar hos AD har blivit utlagda till försäljning?

Ingen har någon aning om något. Förmodligen är det knappt ett existerande fenomen.

Förslag till alla ADs som vill minska efterfrågan på era egna produkter: behåll klockan 6-48 månader efter fullgjord betalning så får kunden ha hangtagen runt armen i stället.

Absolut, så långt är jag ju med. Men är det då bara de som köper för att behålla för life som bör få handla? De som handlar för att använda en liten stund för att sen flippa utan eller liten förlust är ju antagligen fler än de som flippar direkt och rimligtvis ett större problem. Eller det är OK?

Jag vet inte riktigt vart du vill komma men vi släpper det nu. :)

Hur många är det som egentligen behåller modellerna med stort premium och hur många hade fortfarande velat ha dessa modeller om det fanns god tillgänglighet för listpris? Många av dem som säger sig vilja behålla dessa modeller säger det bara för att de är så pass eftertraktade. När modellen väl inhandlats så flippas den för att suget efter pengarna är större.

Hur många är det som egentligen behåller modellerna med stort premium och hur många hade fortfarande velat ha dessa modeller om det fanns god tillgänglighet för listpris? Många av dem som säger sig vilja behålla dessa modeller säger det bara för att de är så pass eftertraktade. När modellen väl inhandlats så flippas den för att suget efter pengarna är större.
Det luriga med lyxartiklar, de är inte priskänsliga som andra varor.

Om de inte flippas direkt för vinst, så läggs en paketöppning ut på forumet där en avplastning ofta sker och sedan bär man klockan ett tag och är extremt noga med att inte repa - för att sedan sälja en bra jävla bit över list ändå.

Enda sättet är väl egentligen att öka tillgången på modellerna eller som tråden beskriver att hålla cert i karantän efter nyköp.

Tillbaka
Topp