• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Karantän" av Garanti kort

Känns inte som ett jättestort problem. Lite märkligt, men Rolexmarknaden är märklig. Då tråden är lång har jag inte orkat läsa alla inlägg, men har frågan om konkurs varit uppe? Vad händer om AD går i konkurs? Skulle ju vara surt om garantikort försvinner.

Om detta skulle börja gälla, så kan man räkna med att så gott som varje populär Rolexmodell skulle säljas utan Cert på c24?

Väljer Rolex att öka på tillgången skulle det döda hypen och klockorna återgår till list.. Fast det kanske skadar varumärket om man gör så.
De klagar ju inte direkt på att folk hellre betalar list i butik än köper av gråhandlare/privatpersoner för flera tusentals kronor mer. Men det finns ju inget märke som stödjer den formen av handel. T.ex så har IWC börjat köpa klockor från olika gråhandlare och sedan spåra certen tillbaka till ursprungshandlaren. Dem är säkert inte ensamma med att göra detta.

De klagar ju inte direkt på att folk hellre betalar list i butik än köper av gråhandlare/privatpersoner för flera tusentals kronor mer. Men det finns ju inget märke som stödjer den formen av handel. T.ex så har IWC börjat köpa klockor från olika gråhandlare och sedan spåra certen tillbaka till ursprungshandlaren. Dem är säkert inte ensamma med att göra detta.
Blir den butiken av med sin ad status för Iwc då?

Om de inte flippas direkt för vinst, så läggs en paketöppning ut på forumet där en avplastning ofta sker och sedan bär man klockan ett tag och är extremt noga med att inte repa - för att sedan sälja en bra jävla bit över list ändå.

Jag försöker begripa om detta är ok eller inte. Mina försök har varit fruktlösa.

När runt 100 handlare på C24 har 126710 till salu för dubbla nypriset så är något galet. Jag tror inte att Rolex är nöjda med det och det ska bli spännande att se vad som händer framöver.

klart de är nöjda

AD och kunderna skriker efter dem och de får sälja en massa dyra tvåtons och helguldare till de som står på väntelista

(kanske funkar å dra med frugan en eller två ggr till AD å stå å dregla sen vill ju hon oxå ha en ny klocka å helst med strössel)

klart de är nöjda

AD och kunderna skriker efter dem och de får sälja en massa dyra tvåtons och helguldare till de som står på väntelista

(kanske funkar å dra med frugan en eller två ggr till AD å stå å dregla sen vill ju hon oxå ha en ny klocka å helst med strössel)
De vill ju dock fortfarande att klockorna skall komma från dem? Finns väl inga märken som tycker om gråhandel...
Förstår vad du menar dock, AD kan ju säga att om kunden köper något dyrare innan så kommer de längre fram i "kön" osv men hursomhelst så vill de ju hellre att kunden väntar på sin tur och plockar ny än att köpa begagnad.

Intressant tråd och underhållande läsning!

Jag som är generellt okunnig om hur ADs fungerar. Har AD krav på att tex sälja 10 olika datejust modeller innan de får in tex en pepsi? Eller får ADn köpa in ”paket” av klockor där man får in olika kombinationer. Tex pepsi o Co ”1 st pepsi stål, 1 st pepsi vitguld, 10 st datejust, 2 st daydate, osv.” ?

Jag som är generellt okunnig om hur ADs fungerar. Har AD krav på att tex sälja 10 olika datejust modeller innan de får in tex en pepsi? Eller får ADn köpa in ”paket” av klockor där man får in olika kombinationer. Tex pepsi o Co ”1 st pepsi stål, 1 st pepsi vitguld, 10 st datejust, 2 st daydate, osv.” ?
Yep, paket. Kan även vara tvungna att köpa in Tudors också.

Ser du inte det vet jag inte varför du är i tråden.

För att lära mig något?!
Okej, hur stort är problemet? Hur många av de hypade modellerna köps enbart för att säljas med profit? Alla? Hälften? En promille? Och vem är det ett problem för egentligen? Den som inte vill betala marknadspris alt. köa? Eller för de som vill bära en gratis Rolex ett tag? Att saker och ting har ett marknadspris kan väl knappast betecknas som ett problem?

För att lära mig något?!
Okej, hur stort är problemet? Hur många av de hypade modellerna köps enbart för att säljas med profit? Alla? Hälften? En promille? Och vem är det ett problem för egentligen? Den som inte vill betala marknadspris alt. köa? Eller för de som vill bära en gratis Rolex ett tag? Att saker och ting har ett marknadspris kan väl knappast betecknas som ett problem?
Låter som du ändå ser problemet, bra.

I princip funkar all handel såhär oaktat vad man säljer. Det hade varit helt orimligt att vara Rolexad och bara sälja subar, daytonas och GMTs.

De vill skapa efterfrågan
Jo förstår vad du menar. Men tänker att de vill väl fortfarande tjäna så mycket pengar som möjligt? I samtliga andra retailbranscher gäller ju den omvända strategin. Höga lagervärden på artiklar som säljer, låga lagervärden på hyllvärmare..

Jo förstår vad du menar. Men tänker att de vill väl fortfarande tjäna så mycket pengar som möjligt? I samtliga andra retailbranscher gäller ju den omvända strategin. Höga lagervärden på artiklar som säljer, låga lagervärden på hyllvärmare..
Samtidigt vill de inte mjölka ut varumärket. De verkar ha koll på vad de gör, men det är så drygt att marknaden har blivit så som den har blivit

Samtidigt vill de inte mjölka ut varumärket. De verkar ha koll på vad de gör, men det är så drygt att marknaden har blivit så som den har blivit
Ja det kan ju faktiskt va så att de inte har någon tillväxtstrategi öht. Ägs väl av en stiftelse om jag har inte har helt fel?

Känns som att Rolex affärsmodell är en helt annan planet jämfört med tillexempel Omegas.

Ja det kan ju faktiskt va så att de inte har någon tillväxtstrategi öht. Ägs väl av en stiftelse om jag har inte har helt fel?

Känns som att Rolex affärsmodell är en helt annan planet jämfört med tillexempel Omegas.
Det stämmer. Omega har ju en annan affärsmodell där de har ett mer rullande lager. Det kan ibland bli längre väntetid även där men då snackar vi kanske max 1-2 månader.

Yep, paket. Kan även vara tvungna att köpa in Tudors också.
I princip funkar all handel såhär oaktat vad man säljer. Det hade varit helt orimligt att vara Rolexad och bara sälja subar, daytonas och GMTs.

Tackar för svar!

En till generell fråga. Brukar ADs ge bättre service/köpupplevelse än gråhandlare? Jag har aldrig själv köpt en Rolex men när jag köpte min Tudor BB så genfördes köpet på 5 minuter och jag blev erbjuden ungefär samma service som på vanlig klädesbutik. Detta var visserligen på Heathrow så undrar om de brukar vara bättre på ”vanliga” ADs. På Bergström i Göteborg blev jag nästintill hånad när jag ville ställa mig i kö för en Batman och därefter ser jag ganska skeptiskt på ADs syfte om varumärkets upplevelse försämras till förstagångs-kunder. Eller är jag som 28-årig, klockentusist med typsikt ingenjör-inkomst fel kundkrets för Rolex utifrån ADs åsikt?

För att lära mig något?!
Problemet är att det finns arbitrage. Problemet uppstår när återförsäljaren inte får sälja till marknadspris utan är begränsad av listpriset, vilket i sin tur ger en skillnad mellan marknadspris och listpris. Detta orsakar att köerna hos AD fylls på av människor som endast är ute efter att köpa klockan till listpris för att sedan sälja den vidare direkt för att på så sätt göra sig en hacka. Jag hade alla dagar i veckan gett mina pengar direkt till en AD istället för att ge någon opportunistisk tönt möjligheten att tjäna sig några tusenlappar på entusiaster som vill behålla den.

Tackar för svar!

En till generell fråga. Brukar ADs ge bättre service/köpupplevelse än gråhandlare? Jag har aldrig själv köpt en Rolex men när jag köpte min Tudor BB så genfördes köpet på 5 minuter och jag blev erbjuden ungefär samma service som på vanlig klädesbutik. Detta var visserligen på Heathrow så undrar om de brukar vara bättre på ”vanliga” ADs. På Bergström i Göteborg blev jag nästintill hånad när jag ville ställa mig i kö för en Batman och därefter ser jag ganska skeptiskt på ADs syfte om varumärkets upplevelse försämras till förstagångs-kunder. Eller är jag som 28-årig, klockentusist med typsikt ingenjör-inkomst fel kundkrets för Rolex utifrån ADs åsikt?

Asså det är ju från butik till butik. det är bara läsa tråden https://klocksnack.se/threads/hissa-eller-dissa-en-ad-urmakare-eller-tillverkare-evig.510/page-13 för att få ett en inblick över den allmäna servicen. Problemet med Rolex Ads är väl att de får samma fråga kanske 10-15 gånger om dagen och då inte jobbar med "sälj" som att promota en produkt då den redan är färdigsåld. Själva jobbet för en säljare är ju att övertyga kunden att köpa produkten. Har du redan bestämt dig för en produkt från Hyllan så att säga så är ju säljet redan klart och det som är kvar är ju att betala och skriva lite papper. Såklart skall attityden inte vara dålig pga det men kanske ger en liten förklaring till deras "engagemang"

Den bästa ADn jag varit på är hos Richard Mille i Milano. Super trevliga säljare som presenterade och promotade märket trots att jag sa att jag bara var intresserad av klockorna som entusiast

Tackar för svar!

Omöjligt att generalisera om skulle jag säga, beror helt och hållet på vem du möter i butiken och hur service minded denna person är. Tycker bemötandet på Bergströms GBG de gånger jag varit där varit OK överlag, även när jag inte handlat utan bara ställt lite allmänna frågor etc. I nuvarande klimat är det ju mer eller mindre omöjligt att få tag på en populär stålsport Rolex ändå, så kan du tänka dig ett annat märke gå istället till den andra klockåterförsäljaren tvärs över gatan så kommer du garanterat gå ett trevligt och välkomnande bemötande!
Det jag kan säga att fördelen med att handla hos AD gentemot gråhandlare är att du garanteras tillverkarens garanti, det får du inte hos gråhandlare eftersom att medföljande certifikat inte är stämplade alltid

Det stämmer. Omega har ju en annan affärsmodell där de har ett mer rullande lager. Det kan ibland bli längre väntetid även där men då snackar vi kanske max 1-2 månader.
Det bästa vore väl isåfall om Rolex började tillämpa direktförsäljning.
Egna fabriker, egen personal, egna butiker och på så sätt styra tillgången på deras klockor.
Då kan de personer som väljer att köa faktiskt få sin klocka direkt av Rolex efter x månader, och vi slipper hejkon-bejkonlösningar som att AD behåller cert ett år.

Det bästa vore väl isåfall om Rolex började tillämpa direktförsäljning.
Egna fabriker, egen personal, egna butiker och på så sätt styra tillgången på deras klockor.
Då kan de personer som väljer att köa faktiskt få sin klocka direkt av Rolex efter x månader, och vi slipper hejkon-bejkonlösningar som att AD behåller cert ett år.
Ja absolut, men som diskuterats så tror jag Rolex är mycket väl medvetna om vilket tryck de är på sina klockor. Kanske pga att de är en stiftelse så tänker de annorlunda kring vinstsyftet? Eller så njuter de bara av de faktum att säkrat upp sin försäljning de kommande decenniet.

Tillbaka
Topp