Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väljer Rolex att öka på tillgången skulle det döda hypen och klockorna återgår till list.. Fast det kanske skadar varumärket om man gör så.Enda sättet är väl egentligen att öka tillgången på modellerna eller som tråden beskriver att hålla cert i karantän efter nyköp.
De klagar ju inte direkt på att folk hellre betalar list i butik än köper av gråhandlare/privatpersoner för flera tusentals kronor mer. Men det finns ju inget märke som stödjer den formen av handel. T.ex så har IWC börjat köpa klockor från olika gråhandlare och sedan spåra certen tillbaka till ursprungshandlaren. Dem är säkert inte ensamma med att göra detta.Väljer Rolex att öka på tillgången skulle det döda hypen och klockorna återgår till list.. Fast det kanske skadar varumärket om man gör så.
De får anställa typ samtliga världens psykologer och göra en massbedömning på alla klockägare om de skall komma någonvart med spekulationerna.Touche! Vad folk väljer att göra med sina klockor efter köp är meningslöst att spekulera om.
Blir den butiken av med sin ad status för Iwc då?De klagar ju inte direkt på att folk hellre betalar list i butik än köper av gråhandlare/privatpersoner för flera tusentals kronor mer. Men det finns ju inget märke som stödjer den formen av handel. T.ex så har IWC börjat köpa klockor från olika gråhandlare och sedan spåra certen tillbaka till ursprungshandlaren. Dem är säkert inte ensamma med att göra detta.
Det vet jag inte men antar att det får några konsekvenser såsom svårigheter att få tag i limiterade modeller osv.Blir den butiken av med sin ad status för Iwc då?
På fullaste allvar är jag inte riktigt med på problemet. Och problem för vem?När det kommer till de hypade modellerna är det uppenbarligen ett problem, har du missat det?
Om de inte flippas direkt för vinst, så läggs en paketöppning ut på forumet där en avplastning ofta sker och sedan bär man klockan ett tag och är extremt noga med att inte repa - för att sedan sälja en bra jävla bit över list ändå.
När runt 100 handlare på C24 har 126710 till salu för dubbla nypriset så är något galet. Jag tror inte att Rolex är nöjda med det och det ska bli spännande att se vad som händer framöver.
De vill ju dock fortfarande att klockorna skall komma från dem? Finns väl inga märken som tycker om gråhandel...klart de är nöjda
AD och kunderna skriker efter dem och de får sälja en massa dyra tvåtons och helguldare till de som står på väntelista
(kanske funkar å dra med frugan en eller två ggr till AD å stå å dregla sen vill ju hon oxå ha en ny klocka å helst med strössel)
Ser du inte det vet jag inte varför du är i tråden.På fullaste allvar är jag inte riktigt med på problemet. Och problem för vem?
Yep, paket. Kan även vara tvungna att köpa in Tudors också.Intressant tråd och underhållande läsning!
Jag som är generellt okunnig om hur ADs fungerar. Har AD krav på att tex sälja 10 olika datejust modeller innan de får in tex en pepsi? Eller får ADn köpa in ”paket” av klockor där man får in olika kombinationer. Tex pepsi o Co ”1 st pepsi stål, 1 st pepsi vitguld, 10 st datejust, 2 st daydate, osv.” ?
Ser du inte det vet jag inte varför du är i tråden.
Låter som du ändå ser problemet, bra.För att lära mig något?!
Okej, hur stort är problemet? Hur många av de hypade modellerna köps enbart för att säljas med profit? Alla? Hälften? En promille? Och vem är det ett problem för egentligen? Den som inte vill betala marknadspris alt. köa? Eller för de som vill bära en gratis Rolex ett tag? Att saker och ting har ett marknadspris kan väl knappast betecknas som ett problem?
I princip funkar all handel såhär oaktat vad man säljer. Det hade varit helt orimligt att vara Rolexad och bara sälja subar, daytonas och GMTs.Intressant tråd och underhållande läsning!
Jag som är generellt okunnig om hur ADs fungerar. Har AD krav på att tex sälja 10 olika datejust modeller innan de får in tex en pepsi? Eller får ADn köpa in ”paket” av klockor där man får in olika kombinationer. Tex pepsi o Co ”1 st pepsi stål, 1 st pepsi vitguld, 10 st datejust, 2 st daydate, osv.” ?
Förstår inte varför Rolex isåfall vill trycka ut 10st DJ på 1 stålsub? Vore det inte logiskt att dessa ”paket” innehöll det omvända?Yep, paket. Kan även vara tvungna att köpa in Tudors också.
De vill skapa efterfråganFörstår inte varför Rolex isåfall vill trycka ut 10st DJ på 1 stålsub? Vore det inte logiskt att dessa ”paket” innehöll det omvända?
Blir helt snurrig av denna branschen..
På något sätt måste de ju få ut sina mindre eftertraktade modellerFörstår inte varför Rolex isåfall vill trycka ut 10st DJ på 1 stålsub? Vore det inte logiskt att dessa ”paket” innehöll det omvända?
Blir helt snurrig av denna branschen..
Jo förstår vad du menar. Men tänker att de vill väl fortfarande tjäna så mycket pengar som möjligt? I samtliga andra retailbranscher gäller ju den omvända strategin. Höga lagervärden på artiklar som säljer, låga lagervärden på hyllvärmare..De vill skapa efterfrågan
Samtidigt vill de inte mjölka ut varumärket. De verkar ha koll på vad de gör, men det är så drygt att marknaden har blivit så som den har blivitJo förstår vad du menar. Men tänker att de vill väl fortfarande tjäna så mycket pengar som möjligt? I samtliga andra retailbranscher gäller ju den omvända strategin. Höga lagervärden på artiklar som säljer, låga lagervärden på hyllvärmare..
Ja det kan ju faktiskt va så att de inte har någon tillväxtstrategi öht. Ägs väl av en stiftelse om jag har inte har helt fel?Samtidigt vill de inte mjölka ut varumärket. De verkar ha koll på vad de gör, men det är så drygt att marknaden har blivit så som den har blivit
Det stämmer. Omega har ju en annan affärsmodell där de har ett mer rullande lager. Det kan ibland bli längre väntetid även där men då snackar vi kanske max 1-2 månader.Ja det kan ju faktiskt va så att de inte har någon tillväxtstrategi öht. Ägs väl av en stiftelse om jag har inte har helt fel?
Känns som att Rolex affärsmodell är en helt annan planet jämfört med tillexempel Omegas.
Yep, paket. Kan även vara tvungna att köpa in Tudors också.
I princip funkar all handel såhär oaktat vad man säljer. Det hade varit helt orimligt att vara Rolexad och bara sälja subar, daytonas och GMTs.
Problemet är att det finns arbitrage. Problemet uppstår när återförsäljaren inte får sälja till marknadspris utan är begränsad av listpriset, vilket i sin tur ger en skillnad mellan marknadspris och listpris. Detta orsakar att köerna hos AD fylls på av människor som endast är ute efter att köpa klockan till listpris för att sedan sälja den vidare direkt för att på så sätt göra sig en hacka. Jag hade alla dagar i veckan gett mina pengar direkt till en AD istället för att ge någon opportunistisk tönt möjligheten att tjäna sig några tusenlappar på entusiaster som vill behålla den.För att lära mig något?!
Okej, hur stort är problemet? Hur många av de hypade modellerna köps enbart för att säljas med profit? Alla? Hälften? En promille? Och vem är det ett problem för egentligen? Den som inte vill betala marknadspris alt. köa? Eller för de som vill bära en gratis Rolex ett tag? Att saker och ting har ett marknadspris kan väl knappast betecknas som ett problem?
Tackar för svar!
En till generell fråga. Brukar ADs ge bättre service/köpupplevelse än gråhandlare? Jag har aldrig själv köpt en Rolex men när jag köpte min Tudor BB så genfördes köpet på 5 minuter och jag blev erbjuden ungefär samma service som på vanlig klädesbutik. Detta var visserligen på Heathrow så undrar om de brukar vara bättre på ”vanliga” ADs. På Bergström i Göteborg blev jag nästintill hånad när jag ville ställa mig i kö för en Batman och därefter ser jag ganska skeptiskt på ADs syfte om varumärkets upplevelse försämras till förstagångs-kunder. Eller är jag som 28-årig, klockentusist med typsikt ingenjör-inkomst fel kundkrets för Rolex utifrån ADs åsikt?
Omöjligt att generalisera om skulle jag säga, beror helt och hållet på vem du möter i butiken och hur service minded denna person är. Tycker bemötandet på Bergströms GBG de gånger jag varit där varit OK överlag, även när jag inte handlat utan bara ställt lite allmänna frågor etc. I nuvarande klimat är det ju mer eller mindre omöjligt att få tag på en populär stålsport Rolex ändå, så kan du tänka dig ett annat märke gå istället till den andra klockåterförsäljaren tvärs över gatan så kommer du garanterat gå ett trevligt och välkomnande bemötande!Tackar för svar!
En till generell fråga. Brukar ADs ge bättre service/köpupplevelse än gråhandlare? Jag har aldrig själv köpt en Rolex men när jag köpte min Tudor BB så genfördes köpet på 5 minuter och jag blev erbjuden ungefär samma service som på vanlig klädesbutik. Detta var visserligen på Heathrow så undrar om de brukar vara bättre på ”vanliga” ADs. På Bergström i Göteborg blev jag nästintill hånad när jag ville ställa mig i kö för en Batman och därefter ser jag ganska skeptiskt på ADs syfte om varumärkets upplevelse försämras till förstagångs-kunder. Eller är jag som 28-årig, klockentusist med typsikt ingenjör-inkomst fel kundkrets för Rolex utifrån ADs åsikt?
Det bästa vore väl isåfall om Rolex började tillämpa direktförsäljning.Det stämmer. Omega har ju en annan affärsmodell där de har ett mer rullande lager. Det kan ibland bli längre väntetid även där men då snackar vi kanske max 1-2 månader.
Ja absolut, men som diskuterats så tror jag Rolex är mycket väl medvetna om vilket tryck de är på sina klockor. Kanske pga att de är en stiftelse så tänker de annorlunda kring vinstsyftet? Eller så njuter de bara av de faktum att säkrat upp sin försäljning de kommande decenniet.Det bästa vore väl isåfall om Rolex började tillämpa direktförsäljning.
Egna fabriker, egen personal, egna butiker och på så sätt styra tillgången på deras klockor.
Då kan de personer som väljer att köa faktiskt få sin klocka direkt av Rolex efter x månader, och vi slipper hejkon-bejkonlösningar som att AD behåller cert ett år.