• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kass lume på nya ingenieuren?

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Köpte ganska nyligen den "nya" ingenieuren här på forumet. Underbar och tämligen prisvärd klocka får man ändå låta tillstå. Men lumen, alltså... Lumen. Vi pratar obefintlig. I totalt mörker blir man nästan tvungen att titta "bredvid" klockan för att ens uppfatta någon lume överhuvudtaget. Någon annan som har samma erfarenhet?

8ba2f1467b3aaf469a3ced1cb924554e.jpg


Någonstans i mörkret opererar lumen i min ingenieur på ett mycket, mycket snillrikt sätt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Superluminova är inte direkt någon superlume. :)
Används av de flesta swiss made -klockor och är det inte riktigt tjockt pålagt så är det faktiskt ingen höjdare. Det var samma sak på Zenithen jag hade. Riktigt kass.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Ja det här är en riktig besvikelse faktiskt. Man borde ju faktiskt kunna se vad klockan är någorlunda på natten.

Till och med min gamla baume mercier riviera klarade biffen bättre.
 

JayJay

Rolex
Ja du... Den där lumen har jag inte sett röken av. Hmm, vad kan det vara för fel?
Enda sättet att ta en sådan bild, för en amatör utan långa slutartider, är att "ladda" lysmassan precis innan bilden tas. Bäst effekt får man med ngn LED-ficklampa eller motsvarnde. Laddar man på detta vis innan man går till sängs så får du också lite bättre läsbarhet under natten... men vem vill behöva hålla på med sådant? Tror att din klocka är så bra/dålig som den ska vara. Bara bestämma sig för om du tycker det är tillräckligt bra. Kan avslöja att min 116300 inte heller är särskilt vass på den här fronten. Blir med hästlängder omsprungen av mina Sinn klockor och en Kemmner jag har (och det är en klocka som endast kostar några tusingar).

Edit: som kompensation är ju allt annat bättre på Rollen.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Tack för bra svar. I min enfaldiga hjärna så trodde jag ändå att "solljus" i vinter-Sverige ändå kunde rendera lite ljus om natten, men icke sa Nicke. Man blir ändå lite förundrad över hur mycket sämre lumen är på en klocka i 50k-klassen kontra lite mer obskyra "halvklockor"....
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Generellt tycker jag att lumen är kass på dyrare klockor, en billig citizen jag har klår allt med hästlängder vilket är sjukt
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Generellt tycker jag att lumen är kass på dyrare klockor, en billig citizen jag har klår allt med hästlängder vilket är sjukt
Beror ju på märke. Vissa märken har egen formula, men de flesta har superluminova. Sen som sagt: mängden och tjockleken på appliceringen spelar roll.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja du... Den där lumen har jag inte sett röken av. Hmm, vad kan det vara för fel?
När jag tog fotot så är det med lampan på mobilen jag laddat lumen. Har man varit ute i fullt solsken så funkar lumen ok men den är ju absolut ingen seiko monster. Lite trist men så är det.
Seiko monster är nog den ända klocka jag ägt som lumen lyst som fan efter lite utomhusaktivitet.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Ska testa sen. Men bara det faktum att man måste tänka efter innan och "ladda upp" lumen gör det hela lite meningslöst... Men det har väl lite med årstiden att göra också såklart.
 

Fistface

Friends of KS
Hade inte sinnesnärvaro att ta en bild, men när jag vaknade kvart i fem i morse var det inga problem att se lumen på min. Hade inte laddat upp den innan sänggång. Bara normalt användande i trist kontorsmiljö och mysbelyst lägenhet. Skiljer det kanske mellan exemplar?
 

Knight

Cartier
Hade inte sinnesnärvaro att ta en bild, men när jag vaknade kvart i fem i morse var det inga problem att se lumen på min. Hade inte laddat upp den innan sänggång. Bara normalt användande i trist kontorsmiljö och mysbelyst lägenhet. Skiljer det kanske mellan exemplar?

Mängden lysmassa kan absolut skilja sig från olika exemplar.
 
Topp