• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kassaskåp med nyckel eller kodlås?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad är säkrast, ett kassaskåp med nyckel eller kodlås?

Har läst skräckhistorier om kassaskåp med kodlås på hotell men för privat bruk kanske det är lika bra som nyckel?
 

MrPlow

Rolex
Säkerheten sitter inte i låset... Så kodlås är att föredra.

Risken är nog större att tjyven tar med sig skåpet. Så se till att det är tungt och sitter fast.
 

tissoter

Audemars
Vet att det har diskuteras tidigare men kombinationen av ett kvalitetsskåp och DNA-märkning bör vara fullgott.
Annars är bankfack det bästa, dock är det trist att inte kunna se juvelerna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vielen Dank! :)

Då får det nog bli med kodlås och möjlighet att bulta i golvet. De små skåpen verkar inte vara tillräckligt tunga för att avskräcka en tjuv men amatörerna tar nog det som ligger framme.
 

Oew

Rolex
Jag kör på bankfack men brukar oftast bara ha de flesta klockorna hemma. Har ändå specialförsäkrat alla så är inte speciellt orolig.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Rekommenderar större modell av skåp som reglar/hakar både upptill, nedtill och sidorna, med kodlås, bultad på undangömt ställe (garderobshörn är prefekt) så man även får plats med andra saker som hårddiskar (säkrad backup om man inte litar helt på molnet tjänster).
Gärna med en godkänt brandbox inuti som klarar en normal villbrand under några timmar.
Sen är det även smart om man har trådlöst larm att även larma skåpet eller rummet där skåpet står( dörrkontakt på dörren, eller IR sensor i rummet där den står).
 

JLC

Panerai
2-Faktor
När det gäller försäkring kan jag tipsa om att många försäkringsbolag erbjuder en utökad nivå (belopp) för stöldbegärligt lösöre i hemmet.
Hos många bolag som ex. LF är det 50 KSEK stöldbegärligt lösöre på sig och 100 KSEK i hemmet (om jag inte minns helt fel).
Billigare att utöka den senare än att teckna separat sakförsäkring.
Bara ett tips!
 
Topp