• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Katastrof. Tappade min sarb033. Kronan är sned.

Mech David

Cartier
Tappade den från bordet ner i golvet. Landade olyckligtvis på kronan som nu tar i boetten i vissa lägen. Man känner att kronan är skev när man skruvar på den.
Kan tillägga att alla funktioner fortfarande funkar och att den håller tiden bra.

Kan detta mot förmodan gå på garantin jag fick av SeiyaJapan?

Vad skulle ett kronbyte kosta? Finns det delar till JDM modeller som går att få tag i Sverige? (Japanese domestic
market)

Ska jag själv försöka bända tillbaka kronan? Kommer detta förvärra problemet?
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ge dig inte på att rikta den själv. Ska det lyckas lär du behöva ta isär klockan. Kanske är det ställaxeln som fått sig en kyss, men oavsett vilket så är det en dålig idé att bända o bryta. Du lär förvärra skadan.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Lämna in den såklart! Du ska nog inte bryta och bända på kronan utan att ha koll på läget.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hur kan man ens fundera på att det kan vara ett garantiärende?
Bara att bita ihop och ta ansvar för sin egen klantighet, gå till närmaste urmakare så ordnar det sig.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tja, vissa typer av garanti täcker ju klantighet. Jämför t ex vagnskadegaranti för ett fordon. Inte samma sak men ordet som används är förvirrande lika. Frågan är berättigad tycker jag, men att hoppas på att det ska vara ett garantiärende är att lura sig själv.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tja, vissa typer av garanti täcker ju klantighet. Jämför t ex vagnskadegaranti för ett fordon. Inte samma sak men ordet som används är förvirrande lika. Frågan är berättigad tycker jag, men att hoppas på att det ska vara ett garantiärende är att lura sig själv.
Något OT: Som du säger så är vagnskadegaranti enormt förvirrande men det är i själva verket en vagnskadeförsäkring som är upphandlad av generalagenten men klassats som garanti vilket ger vissa skattefördelar.

OnT: Allriskförsäkringen kan nyttjas i detta fallet men om det "bara" är en böjd eller skadad uppdragningsaxel så lär det nog inte överstiga självrisken.
 
Topp