• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kemmner

JayJay

Rolex
Igår nämndes i en annan tråd Kemmner för första gången på
länge. Tänkte med anledning av detta skriva ett par rader och berätta om mina
erfarenheter av dessa klockor.

Kemmner är klockor som microtillverkas av en tysk herre vid
namn Roland Kemmner. Han saluför sina klockor via www.ebay.de
under namnet "erkahund". Väljer man att handla det som han saluförs där är
leveranserna mkt snabba, högst några dagar. Men man kan också välja att
beställa klockor precis som man själv vill ha dom. Enklaste sättet att kontakta
Roland är via meddelandefunktionen via ebay. Kan man tyska så är det ett stort
plus men han skriver även gärna på engelska. Han svarar förövrigt även gärna i
telefon, men då är det tyska som gäller. Leveranserna kan då ta upp till ett par månader beroende lite på vad man väljer för ytbehhandling osv.

Själv har jag bara ägt en Kemmner, en Marine som jag köpte
för ungefär två år sedan. Jag var mkt nöjd med klockan och den var verkligen
sanslöst prisvärd. Emellertid visade jag den klockan för min far som blev mkt
imponerad och genast beställde sin första.... Sedan har det blivit några till.
Vill med den här tråden visa lite vilka möjligheter som finns för den som är
intresserad.

Först ut min Marine
Kemmner199.jpg

Kemmner57.jpg

Pappas första
iphone030_zps99428c01.jpg

En PVD:ad klocka med PVD.ad länk
iphone029_zps9f675d85.jpg

Seahorse (länken är från annat håll, Kemmner tillhanahåller
inte titanlänkar)
iphone028_zps947bc08d.jpg

En dykare till med såväl guldplätterad boett som länk
iphone033_zpsd0e40b58.jpg

Pappa villa se hur ett seagulverk såg ut så han
beställde en skelleterad sådan på kul
Guldkemmner323.jpg
 

JayJay

Rolex
Ber om ursäkt för varierande och crappig bildkvalité men jag hade bara tillgång till iphonen nu när jag tog några av bilderna.
 
C

Crowolf

Guest
Gogglar man honom så dyker det upp en hel drös med riktigt fina klockor. Nice!
Fattar inte hur han kan hålla så låga priser.
 
C

China

Guest
Gogglar man honom så dyker det upp en hel drös med riktigt fina klockor. Nice!
Fattar inte hur han kan hålla så låga priser.

Kemmner har ganska mycket glada Kineser i sortimentet, därav priserna. En del riktigt trevliga klockor, fast själv så tycker jag att man kunde fimpat "Made in Germany" på urtavlan.
 
C

Crowolf

Guest
Kemmner har ganska mycket glada Kineser i sortimentet, därav priserna. En del riktigt trevliga klockor, fast själv så tycker jag att man kunde fimpat "Made in Germany" på urtavlan.

Aha! Då var vi där igen. Ett vanligt syndrom det där med 'made in'.......
 

JayJay

Rolex
H
Kemmner har ganska mycket glada Kineser i sortimentet, därav priserna. En del riktigt trevliga klockor, fast själv så tycker jag att man kunde fimpat "Made in Germany" på urtavlan.

Han har både kinesiska och Schweiziska urverk att välja på. Klockorna sätter han själv ihop i Tyskland. Men du kanske syftar på ngt annat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har uteslutande hört positivt om honom och hans klockor. En turtle och en seahorse hade jag inte tackat nej till.
 

Bodén

Panerai
Din Marine var fin, resten faller mig definitivt inte i smaken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

JayJay

Rolex
Har uteslutande hört positivt om honom och hans klockor. En turtle och en seahorse hade jag inte tackat nej till.

Turteln är faktiskt riktigt fin. Funderar själv på att okynnes köpa en även fast jag inte har ngt behov. Det är ju lite kul att man kan välja form på visare och färg på tavla och vridringsinlägg efter eget tycke och smak. Pang för pengarna får man ju iaf.
 
C

Crowolf

Guest
Hur bestämmer man en klocka med honom? Hittar ingen sida där man kan se valmöjligheterna.
 

DrDre

Patek
Jag köpte en Marine av honom för några år sedan lite senare köpte jag till en länk. Är väldigt nöjd med den.







 

JayJay

Rolex
Hur bestämmer man en klocka med honom? Hittar ingen sida där man kan se valmöjligheterna.

Svaret står i andra stycket högst upp. Men jag har inget emot att upprepa mig. Enklast som första kontakt är meddelandefunktionen på tyska ebay sen kan du ju be om annan epost och telefonnummer om du vill ha det.
 

point1

Cartier
Aha! Då var vi där igen. Ett vanligt syndrom det där med 'made in'.......

Håller med om att det är dåligt att skriva made in germany när det inte är det. Men han verkar iaf vara ärlig med vad det är för urverk i dom, och om man tittar på priserna känns det ju inte speciellt extremt, det är ju samma urverk som i t.ex. många Panerai till exempel och här är de ju t.o.m dekorerade på samma nivå eller högre än Panerai som vissa är villig att betala multum för.
 
C

China

Guest
Håller med om att det är dåligt att skriva made in germany när det inte är det. Men han verkar iaf vara ärlig med vad det är för urverk i dom, och om man tittar på priserna känns det ju inte speciellt extremt, det är ju samma urverk som i t.ex. många Panerai till exempel och här är de ju t.o.m dekorerade på samma nivå eller högre än Panerai som vissa är villig att betala multum för.

Det kanske finns olika grader på urverken?;)
 

MechanicalMan

Breitling
Köpte nyligen en Kemmner Einzieger (Unitas 6498-1) och är mycket nöjd. Klockan ser ut och känns som en lyxklocka. Fantastiskt prisvärd!

Hade hört att herr Kemmner är svår att få tag på mm, men det märkte jag inget av. Han svarade snabbt på mail både före och efter köpet.
 

Bilagor

  • 13924924762800.jpg
    13924924762800.jpg
    116.1 KB · Visningar: 153

JayJay

Rolex
Köpte nyligen en Kemmner Einzieger (Unitas 6498-1) och är mycket nöjd. Klockan ser ut och känns som en lyxklocka. Fantastiskt prisvärd!

Hade hört att herr Kemmner är svår att få tag på mm, men det märkte jag inget av. Han svarade snabbt på mail både före och efter köpet.
Nja, det där med lyxklocka håller jag inte med om... men riktigt mycket pang för pengarna är det absolut!
 

MechanicalMan

Breitling
Tänkte passa på att ge min åsikt om single-hand :)
Det är faktiskt lite lugnande att inte se exakt på sekunden vad klockan är. Känns lite som att tiden står stilla när man ser på den. Jag har heller inte känt att det är problem att tex träffa in bussen, men om man ska mäta tid eller verkligen måste passa en exakt tid så är detta naturligtvis inte rätt typ av klocka.
Urtavlan på min klocka gör även att det är ganska svårt att avläsa tiden noggrant när det är är mörkt ute.
 

frere

Audemars
2-Faktor

Funderar på att strukturera om i lådan och ta in en lågbudgetdykare istället för sinnen. Du som testat både sinn och kemmner, gillar man seahorse om man gillar U1? Alternativet till mikrodykarna är väl annars att fega och köra en pålitlig seiko istället. Gillar dock att kemmnern finns i titan...
 

JayJay

Rolex
Funderar på att strukturera om i lådan och ta in en lågbudgetdykare istället för sinnen. Du som testat både sinn och kemmner, gillar man seahorse om man gillar U1? Alternativet till mikrodykarna är väl annars att fega och köra en pålitlig seiko istället. Gillar dock att kemmnern finns i titan...
Det är två olika dimensioner tycker jag. U1 är betydligt vassare. Dessutom tycker jag att Kemmners dykare i rostfritt är betydligt vassare än Seahorsen... sjukt prisvärda faktiskt. Seahorsen är i o f s fin men imho bättre på bild än IRL, men å andra sidan är jag alltid tveksam till titan när jag har det i handen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ja, eftersom sinnen väl är fyra-fem gånger dyrare och ändå sjukt prisvärd borde den rimligen vara i en annan division. Men åtminstone på bild tycker jag annars att seahorsen har lite av samma minimalistiska, grafiska stil som sinn kör med. Titan är en vattendelare alltså...själv gillar jag den syntetiska känslan...
 
Topp