• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Keramisk beater - beaten

Kanske bara jag som är en lättledd stackare (iofs sannolikt :)) men är det inte lite långsökt med fejkade keramiska boetter, borde finnas lättare modeller att ge sig på i så fall. Och sedan skulle dessa fejkade boetter krossas, fotas och dryftas på klockforum...

Tror mer på förklaringen - keramik - hårt men sprött....
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kanske bara jag som är en lättledd stackare (iofs sannolikt :)) men är det inte lite långsökt med fejkade keramiska boetter, borde finnas lättare modeller att ge sig på i så fall. Och sedan skulle dessa fejkade boetter krossas, fotas och dryftas på klockforum...

Tror mer på förklaringen - keramik - hårt men sprött....

Visst finns det lättare ur att ge sig på. Men efterfrågas boetter i keramik så kan jag garantera att faketillverkarna levererar. Sen tror jag att kvalitén kan skilja en hel del i keramiken mellan äkta omega och en fejkad. På samma sätt som omegakeramiken ligger något eller några snäpp över klockor som Skagen och fossil som även de gör detaljer och armband i keramik på sina klockor.


Men absolut, du har en poäng i att själva materialet även i sin bästa kvalitet, besitter en del brister.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det finns replikerade klockor i riktigt keramiskt material, möjligen de är skörare än de riktiga mer påkostade klockorna?!

Keramiska klockor är skitcoola, haft massvis... aldrig några problem, ej heller några repor och dings.
De ser nya ut i evigheters evigheter, bra

Sa jag att de är coola.

Hublot är det väll som gjort en guld-keram? Orepbart guldboett, coolt

Keramiska klockor är coola.

Tusan, måste köpa en.
 
Det finns replikerade klockor i riktigt keramiskt material, möjligen de är skörare än de riktiga mer påkostade klockorna?!

Keramiska klockor är skitcoola, haft massvis... aldrig några problem, ej heller några repor och dings.
De ser nya ut i evigheters evigheter, bra

Sa jag att de är coola.

Hublot är det väll som gjort en guld-keram? Orepbart guldboett, coolt

Keramiska klockor är coola.

Tusan, måste köpa en.

Tror hublot kallar det 'magic gold'....
 
Visst finns det lättare ur att ge sig på. Men efterfrågas boetter i keramik så kan jag garantera att faketillverkarna levererar. Sen tror jag att kvalitén kan skilja en hel del i keramiken mellan äkta omega och en fejkad. På samma sätt som omegakeramiken ligger något eller några snäpp över klockor som Skagen och fossil som även de gör detaljer och armband i keramik på sina klockor.


Men absolut, du har en poäng i att själva materialet även i sin bästa kvalitet, besitter en del brister.


Tror helt enkelt att man ska undvika att tappa sina keramboetter i stengolvet oavsett :)
Om man ändå ska tappa sin klocka i stengolv och vill ka keramiskst material så skulle jag satsa på Cermet som JLC och (tror jag) AP använder. Något slags korsning mellan metall och keramik som ska vara mindre benägen att spricka på det där otrevliga sättet vi sett bilder på. Om de lever upp till detta har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kommer de keramiska klockorna bli framtidens motsvarighet till vridringsinlägg av bakelit? Spröda och dyra som fan!
 
Kanske ska tillägga, tycker själv keramiska boetter är rätt coola och har ingen beef med materialet som sådant. Tror att det ska rätt mycket till innan det går åt helvete.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Keramik är coolt! Vore kul att få göra ett experiment på en för att se vad det tål! Får bjuda in en omegarepresentant på nästa gtg ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl ingen nyhet att keramiska boetter är bräckliga......inga beaters......men som sagt.....old news.....dock riktigt svala på armen....
 
Finns det någon mening med boetter i keramik? Eller det är utveckling för utvecklingens skull?

Du slipper allt som heter slitage.
Inga hairlines, inga report, náda.
Dock så spricker det om man tar i som fan.

Bilden som TS postade som cirkulerat på Instagram har jag hört av diverse (hyffsat) säkra källor var en prototypboett, innan de klargjort materialvalet.

Keramik kan spricka, ja. Men det är högst tveksamt att den modell av keramik som Omega släppt kan spricka på detta vis.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Hade en 292 panna tidigare, Dsotm känns bättre i konstruktionen och på armen, tänker dock avböja ett praktiskt test.
 

mouqvist

Rolex
Man kan tyvärr inte få alla bra egenskaper i ett och samma material, man måste välja.
Stål tål slag men repar lätt, keramik är extremt svårt att repa med hur sprött som helst.
Materialvalet beror på hur man tänker använda klockan.
Det är samma sak med stålet i knivar, inte lätt att hitta den perfekta legeringen. Vill man ha en kniv som hålla sin skärpa kan man inte räkna med att kunna hugga med samma kniv pga risk för att bladet ska gå av.
Kanske är det optimala materialet just nu tegimenterat stål...?
 

_jonte

Patek
Nån som sett en lista, eller mer info, om vilka keramer de olika tillverkarna använder sig av?
Finns ju en hel uppsjö av keramer att använda sig av med vilt skilda egenskaper.
 

Frosse

Cartier
Hoppas ägaren inte lagade den, kommer bli känd som den enda DSOTM som sprack och således bli den enda Omegan som stigit i värde :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, beater och keramik ska inte yttras i samma mening. Riktigt coola dock! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hepp, jag som alltid brukar olja in mina gjutjärnsboetter. Hur skapar jag då ytan så att den inte rostar eller bränner fast? :)
Finns ett vintageknep som innebär att man låter rosta i omgångar och tvättar rent. Då skall de rostvilligaste partierna försvinna. Annars får du göra som man skall med sina boetter, bränna in.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är en aning keramikreserverad efter det att en pam292 jag hade fick en spricka i boetten runt kronan. Hur Panerai står sig mot andra tillverkare vet jag inte...

Porslinsklockor. Reptåliga men osköna dings. Synd när DSOTM är så fin (även om jag föredragit matt urtavla). Sök på "ceramic watch broken" så hittar men lite tråkiga exempel;

imagesUM2LCGKI.jpg
usntitled.png
unstitled.png
untitlded.png
untitdtyiuled.png
untitled.png
L1030244.jpg
CC54A2E5-00AC-4EBB-8195-0DDE5CC8362F.jpeg

Jag är sådär osunt sugen på att testa en PAM643 och den är keramisk. Med ovanstående i beaktande känner jag mig däremot ganska feg. Det har ju cirkulerat en PAM292 här på KS som var chippad, det är man ju livrädd för att råka ut för.

Inte för att vara sådan men jag litar nog mer på Swatch Group än Richemont när det gäller keramiska klockor.

Ska man våga?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
CC54A2E5-00AC-4EBB-8195-0DDE5CC8362F.jpeg

Jag är sådär osunt sugen på att testa en PAM643 och den är keramisk. Med ovanstående i beaktande känner jag mig däremot ganska feg. Det har ju cirkulerat en PAM292 här på KS som var chippad, det är man ju livrädd för att råka ut för.

Inte för att vara sådan men jag litar nog mer på Swatch Group än Richemont när det gäller keramiska klockor.

Ska man våga?

Du frågar ett gäng alkoholister om det inte är dags för en till öl även om den kan ta emot lite senare ...
 
Topp