• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Keramiska klockor och länkar

MånsT

Rolex
Keramiskt material i största allmänhet står emot repor bra men att tappa/slå i något hårt är ingen bra idé då det kan "knäckas". Därför kanske en hel länk i det inte är optimalt om man vet av sig att man är spretig av sig.

De billigare alternativen har jag inte så bra koll på tyvärr, vet dock att AP och Panerai erbjuder klockor med keramiska länkar (för knappt 100k och uppåt...).
 

Writer136

Panerai
Precis. Lite det jag är orolig för att man skulle råka spräcka länken då man ändå rör på sig o vet ju hur spännena på mina brukar se ut efter ett tag.
 

Writer136

Panerai
Tror risken är störst om du tappar klockan i golvet/marken. Länken "fjädrar" ju mot handleden när du slår i något så det borde inte vara något större problem.

Lite tveksam till keramikens kvalité i den Ocean Master du länkar till men å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll när priset är så lågt.

Den här skulle jag gärna äga :)
https://www.hodinkee.com/articles/ap-perpetual-calendar-ceramic-26579ce

Den där är verkligen skithäftig. Prislappen lär ju va lika häftig den hehe.

Jo jag är också tveksam till kvalitén på en keramisk länk i lägre prisklass så är väl lite därför jag frågar om klocksnacks tankar och erfarenheter kring keramiska klockor och länkar.
Själva klockan och boetten är ju ändå lite rejälare bit än länkbitar som känns som det skulle kunna knäckas om man råkar dönga in i något.
Men det är ändå coolt med helkeramik.
 

Writer136

Panerai
Klockor i kolfibermaterial är ju intressant också.
Jag håller tummarna att Victorinox gör inox divern i carbon också. Då lär det bli en sån i framtiden.
 

Bally

Cartier
Rado gör ju mycket i keramik, där kan du hitta något för runt 10k om du tittar på deras enklare modeller.
Jag själv har en Rado helt i keramik, haft den i 4 år nu och den har inte en enda repa utan är lika blank och fin som när jag köpte den.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Finns ju många olika tekniker för att skapa keramiska boetter och länkar, med olika kvalitet och hållbarhet därefter.
 

Bally

Cartier
Hur upplever du länken på den?
Jag tycker den känns riktigt stabil faktiskt, har haft klockan i lite drygt 4 år nu och använt den dagligen.
Här är en bild på hur länken är gjord på min klocka:
20170517_185225.jpg


Och här är en bild på klockan, inte en repa eller märke (förutom lite fingeravtryck då..) men den är verkligen otroligt blank.
20170517_185237.jpg
 

Writer136

Panerai
Jag tycker den känns riktigt stabil faktiskt, har haft klockan i lite drygt 4 år nu och använt den dagligen.
Här är en bild på hur länken är gjord på min klocka:
20170517_185225.jpg


Och här är en bild på klockan, inte en repa eller märke (förutom lite fingeravtryck då..) men den är verkligen otroligt blank.
20170517_185237.jpg

Nice. Det är ju det jag vill åt att det ska vara repfritt. Känns trist med pvd som skavs av även om lite battlescars är coolt så föredrar jag när det ser fresh ut.
 

Bally

Cartier
Nice. Det är ju det jag vill åt att det ska vara repfritt. Känns trist med pvd som skavs av även om lite battlescars är coolt så föredrar jag när det ser fresh ut.
Då låter det verkligen som en keramisk klocka är grejen för dig. Rado gör som sagt mycket med keramik och de är inte så fasligt dyra heller. Min är quartz men det finns många med automatiska verk också.
 

Writer136

Panerai
Då låter det verkligen som en keramisk klocka är grejen för dig. Rado gör som sagt mycket med keramik och de är inte så fasligt dyra heller. Min är quartz men det finns många med automatiska verk också.

Spelar ju inte så stor roll om det är quartz heller.
Den jag hade kikat lite på är nån quartz från ronda tydligen. Men det är ju inget köp som är akut att göras nu eller så heller utan mest funderingar och så hur andra upplever sina keramiska länkar.
Som sagt carbon och liknande är ju tufft med och den Colt Skyracer är smarrig om än i högsta prisklassen för mig just nu.
 

larsbeg

Panerai
Läste en kul artikel om Rado i senaste numret av Watchtime Magazine. Man kan väl säg att Rado tar keramik på allvar. Såg på annat forum att vanligt stål, 316L, hade "hårdhetsgrad" ca 400 Vickers. Rado hade någon pjäs på 10 000 Vickers...
 

Bally

Cartier
Läste en kul artikel om Rado i senaste numret av Watchtime Magazine. Man kan väl säg att Rado tar keramik på allvar. Såg på annat forum att vanligt stål, 316L, hade "hårdhetsgrad" ca 400 Vickers. Rado hade någon pjäs på 10 000 Vickers...
Keramik är verkligen ett intressant klockmaterial på grund av just den otroliga hårheten, dock ska det ju sägas att hårdheten också gör att det kan spricka om man skulle tappa den på något hårt material..
 
Topp