• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kering Group köper Ulysse Nardin

Espresso

Cartier
Ulysse Nardin har som tidigare nämnts i någon forumtråd inte den största exponering på klocksnack, vilket troligtvis beror på att vi är ganska få som har en UN klocka. Oavsett så borde nyheten om att Kering köper upp 100% av UN vara av intresse för klockbranschen som sådan. Jag har själv inte så mycket kunskap om Kering, men jag kan anta att det kommer innebära en del förändringar för det tidigare mindre privatägda Ulysse Nardin.

Finns det någon kunskap på forumet om Kering som bolag och vad man kan tro att de vill göra med UN? Samt om någon har några åsikter om det här är av goda eller ondo för UN som varumärke och tillverkare?
 

David

Bödeln
De har ju inte någon större klockvana, med tanke på att de sedan tidigare endast har Girard-Perregaux och Jeanrichard (fulmärke) i stallet.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Franskt holdingbolag...
Gillar UN och hoppas verkligen dom har en bra affärsplan och inte vattnar ur märket.
 

Espresso

Cartier

Mmm, har sett den med. Jag var mest nyfiken/orolig över vad som kommer hända med UN som varumärke och producent av klockor. Vet att märket i sig kan uppfattas ganska spretigt men jag tycker själv de har ett fantastiskt utbud av design, innovation och mer vardagliga klockor. Därför dök det naturligt sett direkt upp funderingar kring vad Kering som majoritetsägare kommer innebära. Om de kommer strömlinjeforma produktion, och skära ner modellseriser, ta bort innovation av inhpouseverk etc, eller om det kommer innebära att UN kan få ännu mer muskler att växa.

Givetvis är det på tok för tidigt att svara på det redan nu men om någon på formuet kände till dem som ägare tidigare och hur de brukar sköta sina portföljbolag och varumärken hade det varit intressant att diskutera.
 
Topp