• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kickstarterklocka Seals watch, najjs eller bajs?

Bajjs eller Najjs


  • Totala väljare
    42

hedbrg

Panerai
Då och då dyker de klockor på kickstarter.
Den här påstår man hämtar inspiration från pansarvagnar och caféräsers.

För lite över 500 dollar får man en klocka som dom påstår ska vara limiterad utan länk med med lädersnöre som snurrar på med ett miyota 9015.
Lite rolig med en ingeniurinspirerad look i mitt tycke utan att bli en ren plankning.

Så vad tycker panelen?

Bilder stulna från kickstarterkampanjen
8df0b16854a3e3352d4fd11cee12bb44_large.jpg

photo-1024x768.jpg


https://www.kickstarter.com/projects/203389148/seals-watch-company-elegant-automatic-wrist-watche
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker att den svarta var rätt najs. Verkar vara rätt cool struktur på tavlan. Tyvärr finns väl risken att det inte är någon kvalitetskänsla i den. Men som sagt, en hel del IWC/AP/PP=Genta-inspiration...
 

Onelund

Rolex
För 500usd köper jag något annat. BAJS

Vet inte varför men jag tänkte på Linde Werdelin och IWC när jag såg den första vita. meh!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Inspiration = IWC Ingenieur (på gränsen till steinhart tydligt)
Snygg = ja
Kvalitetskänsla = ??
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Boettformen är schysst, tavlan ok. Lite för många index markeringar eller så är de för stora, känns inte harmonisk eller att det passar ihop riktigt. Men "bezeln" förstör allt, riktigt riktigt ful form.

Och för 500usd köper jag något roligare än en hommage med mioyta verk ;) Reaktionen är typ "Meh.. Men kul att de försöker"
 

Noami

Cartier
Jag brukar tycka att det är coolt med nya småmärken men i detta fall är det för likt. Jämför man denna med den till höger i Donkiis inlägg är det alldeles för likt.
BlackSeries_black_5.60b67441f27509abd458f781d42bf62d.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Den fyller säkert sitt syfte, och det ser ut som att det går rätt bra på kickstarter. Kanske skulle vara en bra klocka om man velade lite mellan att köpa en ingy eller ej. Men då är steinhart referenserna inte så långt borta. Gillar den svarta, och hade kanske kunnat tänka mig en om de inte hade kört på miyota och varit en så snarlik iwc:n.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Släpp sargen nu lite. Ska inga andra märken än de stora få göra nya modeller? Det är i princip omöjligt att skapa en klocka utan att den är lik något som redan finns. Om detta är en plankning av Ingy är Ingy bara en plankning av Royal Oak och det är det knappast någon som påstår.

Steinhart spelar i en annan liga, det tar vi en annan gång.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tycker den ser trevlig ut. Jag kan inte se den påstådda "uppenbara" IWC plankningen, tycker faktiskt boettformen i kombination med övriga element på klockan gör den ganska unik rent estetiskt sett.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Kan inte bestämma mig... jag ser definitivt likheterna med IWC... men samtidigt så skiljer ju den sig på nästan alla punkter :) hade dock aldrig kunnat köpa en då jag bara hade tittat snett på den och tänkt att det är en nästan-IWC för ändå ganska mycket pengar
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Tycker den är ganska snygg, och likheten med den nämnda IWC:n stör inte. Tycker mig se en tydlig retroflört i boettformen som jag gillar. Föredrar den vita tavlan framför den svarta. Skulle dock inte slanta 500USD utan att ha klämt på klockan. Snygga produktbilder kan man ta även på en klocka med noll kvalitetskänsla....
 

F-L-P

Panerai
Helt ok tycker jag. inspirerad men inte en kopia. Lite seg stämning med troll och kopie hetsen som pågår.
Jag började faktiskt först att tänka på någon Bell and ross som cirkulerade här för några år sedan. Minns inte vad den hette... Nånting Max tror jag. Hydromax typ.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Finns rätt stora likheter.. men man har ändrat boettformen en aning.. kronskydden och anslutningen mot lädret är väl det som är tydligast. Är kvalitén god så kan dom vara något roligt på spåret. Tycker Genta spåret är rätt tydligt.
SEAL.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kronskydden* är lite för lika, annars tycker jag den skiljer sig på det mesta. Bezel är annorlunda, armbandets form och infästning är annorlunda, visare, index, datum, tja det mesta är annorlunda.

*Å andra sidan skulle man kunna hävda att de är inspirereade av Longines Hydroconquest istället
 

SealsWatches

Breitling
Tycker den är ganska snygg, och likheten med den nämnda IWC:n stör inte. Tycker mig se en tydlig retroflört i boettformen som jag gillar. Föredrar den vita tavlan framför den svarta. Skulle dock inte slanta 500USD utan att ha klämt på klockan. Snygga produktbilder kan man ta även på en klocka med noll kvalitetskänsla....

Hej JoberMan , jag förstår din oro om kvaliteten på vår modell A , jag har samma problem också om märke jag inte känner till . Ta gärna en titt på våra händer på översyn utförs av populära USA baserade watch hemsida Slitna & Wound . Jag känner att det kan ge det förtroende som behövs i den.
http://wornandwound.com/2015/01/13/introducing-seals-model/
 
Topp