• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klassas NOS som vintage?

wotan

Silver
Tjo!

Ny på det här med vintageklockor. Jag har för en dag sedan klickat hem en vintage NOS från 70-talet, min fråga lyder ; klassas nos som vintage? Den är i min/nos condition och är från en privat samlare nere på kontinenten...

Självklart.
Klockan är ju inte ny. Bara i samma skick som när den var nytillverkad. Var gränsen till vintage går kommer det alltid tvista om. Men 70tal är definitivt på rätt sida.
Vintage finns i alla skick. Från NOS till rejält mögliga.
Min NOS från 80talet hälsar.
Seiko 7a28-6000 Bishop
IMG_20180701_144955.jpg

Självklart.
Klockan är ju inte ny. Bara i samma skick som när den var nytillverkad. Var gränsen till vintage går kommer det alltid tvista om. Men 70tal är definitivt på rätt sida.
Vintage finns i alla skick. Från NOS till rejält mögliga.
Min NOS från 80talet hälsar.
Seiko 7a28-6000 Bishop
IMG_20180701_144955.jpg
Tack för svar!

Väntar spänt på min som ska postas imorgon :)

Schysst, det är alienklockan va?

Är det inte någon här på forumet som har bestämt att det är minst 30 år som gäller innan man kan kalla en dinka för vintage?

För att inte dödgräva någon av de allra äldsta trådarna - och för att slippa dra igång en egen... ;)

Klart att NOS är vintage! Så fort man använt klockan så är den dock inte NOS, utan får klara sig med att ”bara” vara vintage!

Av just den anledningen - att det kräver sin man att våga använda - så är jag inget jättefan av NOS-prylar.

...Men denna kunde jag inte riktigt låta bli när den gick under klubban hos UA häromsistens.

CBA0EDEC-E11E-41AE-9381-F7BD1D160E15.jpeg

101E6120-AC17-4797-AD9B-B7208A0AD5D7.jpeg

AC9D7C92-F28E-4A70-A325-04B3537B921C.jpeg

F4B879E8-AA2A-4B2A-ADA9-F1E74D7D4B7B.jpeg

695A5254-B025-4B25-8583-1546954EC401.jpeg

8FBF4A38-06AE-40D3-ABF1-01FC92CD08F6.jpeg

D95F7115-99E2-4895-96CE-8DB2E83C6DC4.jpeg

En Omega F300, med deras version på ESA:s hummande stämgaffelverk.
Just stämgafflar är jag särskilt förtjust i, av nån anledning. Gillar udda!
Annars var det väl den grån tavlan och vita visarna som var grejen - sjukt clean!

Nu är den inte helt utan mindre hanteringsmärken, vilket spelar lite roll för om jag verkligen ska våga sudda bort dess NOS-stämpel för evigt, men fin är den. Skarpa (läs: vassa) kanter och polering utan swirls. Rätt läckert på en fyrtioårig klocka!

Ett par frågor...

”8383” på boettlocket står för?

Har inte lyckats komma in, då locket sitter som berget, men hur stora chanser tror ni att det sitter ett fyrtioårigt batteri på plats? Satt det batteri i klockorna när de var i detta skick (d.v.s. innan de levererades till kund)?

För att det ska bli ”ännu mer NOS” behöver jag komplettera med en box. Nån som har koll på vilken?

Ropar in två riktiga experter för att få lite hjälp på traven - @tdn-dk @ConElPueblo

Tror at 8383 er et nummer urmakeren har brugt til sit eget lager, det er ikke et Omega nummer.
Mit bud er at din er en ref. 198.0001, dog uvanlig da de normalt har Seamaster på tavlan.
http://electric-watches.co.uk/makers/omega/omega-f300-tuning-fork/omega-f300-seamaster/

Den er fin! :)

Ja, tavlan är nog en lite ovanligare variant.
Fick först en känsla av att det var något som var knas med den, då den kändes lite väl tom.
Men hittade andra likadana vid lite googling, så då var det lugnt!

8383 är säkert också, som du skriver, något som urmakaren själv satt dit.
83 är dessutom mitt födelseår - så om det betyder tur kanske jag slipper att det sitter ett läckande batteri på plats.
Boettlocket har hittills vunnit kampen dock, så det är lite som med Schrödingers katt.

Caset är för övrigt väldigt trevligt!

Ja, tavlan är nog en lite ovanligare variant.
Fick först en känsla av att det var något som var knas med den, då den kändes lite väl tom.
Men hittade andra likadana vid lite googling, så då var det lugnt!

8383 är säkert också, som du skriver, något som urmakaren själv satt dit.
83 är dessutom mitt födelseår - så om det betyder tur kanske jag slipper att det sitter ett läckande batteri på plats.
Boettlocket har hittills vunnit kampen dock, så det är lite som med Schrödingers katt.

Caset är för övrigt väldigt trevligt!
I värsta fall så kostar ett verk inte en förmögenhet. ;)

Tillbaka
Topp