• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken av dessa klassiker ska bli min nästa klocka?

  • Rolex Datejust 116200

    Röster: 33 29.7%
  • Rolex Submariner 114060

    Röster: 43 38.7%
  • Omega Speedmaster

    Röster: 26 23.4%
  • Ingen av dessa, skriv gärna förslag i tråden

    Röster: 9 8.1%

  • Totala väljare
    111
Jag har den senaste tiden haft det trevliga nöjet att fundera på vilken min första klocka norr om 10 000 kronor kommer att bli. Just nu är det en kamp mellan tre klassiska modeller vilket gör det hela till en triell (duell mellan tre måste ju heta just detta). I övrigt äger jag en Sinn 556I, en Tissot Visodate och en Seiko SKX007.

Mina handleder är tyvärr bara 17 cm under sommarhalvåret och nu kanske 16,5 vilket tyvärr påverkar mitt val som annars skulle vara lättare. En ytterligare komplicerande faktor är att jag de närmsta cirka 10 åren kommer att ha barn yngre än 5 år hemma vilket inte alltid är kompatibelt med att hålla föremål i fint skick. Till vardags klär jag mig ledigt med chinos/jeans, piké och pullover. På arbetet just nu landstingets vita pyjamas men eventuellt i framtiden civila kläder som möjliggör klockbärande. Tycker att Rolex som tillverkare erbjuder fina modeller och det är även ett varumärke som tilltalar mig.

De tre nuvarande kandidaterna med respektive subjektiva för- och nackdelar är:

Rolex Datejust 116200:

6575504351_821c2e60b8_b.jpg


Positivt:
- Rolex
- Trevlig storlek för mina handleder.
- Fin och välbalanserad urtavla med få men trevliga detaljer samt möjlighet att byta om man önskar förändring.
- Tillräcklig vattentäthet för mig som inte dyker.

Negativt:
- Polerade mittlänkar som kanske blir fula efter en tid?
- En klocka jag är rädd att jag kommer att vara lite för rädd om på grund av de polerade delarna.
- Inget att pilla med under bärande, se positivt nedan.

Rolex Submariner 114060:

Rolex-Submariner-114060-22.jpg


Positivt:
- Rolex
- Slitvarg som jag sannolikt inte kommer att gråta lika mycket över när den får sina första dings.
- Vattentät.
- Snygg med borstade och polerade delar och en borstad länk där slitage inte blir lika tydlig som på polerade delar.
- Bekvämt med enkel mikrojustering.
- Något att pilla med när man beundrar den på handleden (vridringen).

Negativt:
- För stor för 16,5-17 cm handled? Hade troligtvis blivit denna om mina handleder varit 1-2 cm större.
- Dyrast

Omega Speedmaster Professional:

Speedmaster 3.jpg


Positivt:
- Roligast historia av de tre.
- Något att pilla med när man beundrar den på handleden (kronograffunktionen och manuell uppdragning).
- Kul med plexi på modern klocka.
- Snygg på flera olika armband.
- Billigast. Känns som mycket klocka för pengarna.

Negativt:
- Inte Rolex.
- Endast 50 meter vattentäthet och plexiglas. Kommer jag att vara för rädd om denna liksom om en Datejust?
- För stor för min handled? Upplever den dock som något mindre än en Sub som mäter 2 mm mindre.

Mina funderingar är således vilken av dessa klassiska klockor jag ska köpa. Med större handleder hade det nog blivit en Sub eller en Speedmaster. Jag har även funderat på tidigare referenser av ovanstående modeller men de faller på två faktum: mycket tristare länkar och lås som ej känns värda att betala dessa pengar för (väcker säkert en del mothugg från vissa) och en svårbeskrivbar känsla som infinner sig när man köper något nytt som jag inte kan uppbåda vid begagnatköp.

Kandidater som finns i bakhuvudet utöver dessa är Omega Aqua Terra 38,5 mm, IWC Ingenieur 40 mm och Jaeger LeCoultre Reverso Classique. Andra modeller jag funderat på men valt bort inkluderar Explorer 1 (trevlig borstad länk men trist tavla) och Oyster Perpetual 39 mm (saknar tavla jag klickar helt med).

Så vad anser expertisen? Kan ni hjälpa mig att välja mellan dessa klassiker? Bifogar även miniatyrbilder tagna på min handled som dock är av så dålig kvalitet att de inte får utrymmet i fullstorlek. Observera att ingen Datejust finns på bild utan istället en Oyster Perpetual 36 mm. Bilderna ovan är stulna från nätet.

20151003_122423.jpg 20151003_120812.jpg 20151003_120459.jpg
 
Submariner, just för vad den är. En toolwatch. Den tål tuffare tag helt enkelt. En klocka att bli äldre med.

Håller med @Sjobedan.
Kör Subben, kan inte bli fel med klassiker.
Den kommer garanterat tåla allt du slänger i dess väg. Och köra en den kommer vara en trevlig resa.

Som jag skriver skulle denna vara mitt val om mina handleder inte var så tunna. Funkar verkligen en Sub på en 16,5-17 cm handled?

20151003_120812.jpg
 
Prova Ingeniuren, klickar ni är den ett solklart val.

Den känns ju klart minst vanlig av dessa i alla fall vilket är lite kul. Dock bor jag i Falun så det är mycket sällan jag ser någon automatisk klocka överhuvudtaget och av exklusivare märken har jag bara sett någon Seamaster och någon Speedmaster.
 
Beror på om din handled är platt eller hög, skulle verkligen rekommendera att du provar en som är kortad till din storlek. Var bor du? Finns säkert någon sub-ägande KSmedlem i närheten som vill ha en fika.

Bor i Falun. Låter som en bra idé att testa kortad länk. Om någon sitter på en 114060 eller någon av de andra modellerna i närheten av mig bjuder jag gärna på fika eller lunch. PM:a om det låter intressant.
 

Jag har provat en 14060M men vintage faller på två punkter:
- Länk men framförallt lås tycker jag inte alls kan jämföras med moderna klockor. Plåtigt och andas inte samma kvalitet. Andra tycker det är charmigt men jag har inte dessa nostalgiska känslor utan jämför bara ur kvalitetssynpunkt.
- Jag får heller inte alls samma glädjerus och bestående känsla för en begagnad klocka som jag får av att veta att jag är första ägaren av en klocka i orört skick där alla repor och skador är mina.
 

Guinness

Cartier
Visst är det så att vintage och begagnat inte är för alla. Om inte det är aktuellt i detta fall så säger jag sub iaf, tror inte storleken kommer att kännas så illa och tycker både dj är lite för mycket dress samtidigt som speedyn ser relativt tråkig ut:/
 
Verkar än så länge vara en knapp pluralitet för en Sub men ingen har en majoritet än så länge. Skönt ändå att ni hjälpt till att minska oron att den skulle vara för stor. Blir svårt detta.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker inte du skall låsa dig vid de tre.
Titta på 14060, antar att du är ute efter en sub utan datum eftersom du refererar till 114060. Personligen gillar jag tvåraders 14060, något mer än fyraraders. Blir en clean och snygg klocka som funkar till verkligen allt. Sedan tycker jag du skall kika på GMT/exp-modellerna med femsiffrig ref. 16570 och 16710. Otroligt fina klockor. Fördel/nackdel finns med alla klockor, men kika på nedan modeller och lås dig inte utan prova IRL. Dessa bärs lite mindre än tex 114060 vilket är bra om handlederna inte är så grova.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Tycker inte du skall låsa dig vid de tre.
Titta på 14060, antar att du är ute efter en sub utan datum eftersom du refererar till 114060. Personligen gillar jag tvåraders 14060, något mer än fyraraders. Blir en clean och snygg klocka som funkar till verkligen allt. Sedan tycker jag du skall kika på GMT/exp-modellerna med femsiffrig ref. 16570 och 16710. Otroligt fina klockor. Fördel/nackdel finns med alla klockor, men kika på nedan modeller och lås dig inte utan prova IRL. Dessa bärs lite mindre än tex 114060 vilket är bra om handlederna inte är så grova.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Tack för ett bra svar. Tyvärr inte lärt mig att uppskatta begagnat än. Beror både på de framgångar jag tycker skett med länkar och lås samt att jag i första hand önskar en ny klocka att ge mina repor och dings. Ska dock definitivt försöka prova dessa modeller.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag har 16,5cm handleder och har haft både Speedy och Sub med maxi-case och det var inga problem med storleken.
Ta den du gillar bäst!
Jag hade valt sub då halva nöjet med en Speedy är patinan, sedan tycker jag DJ inte är så snygg.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för ett bra svar. Tyvärr inte lärt mig att uppskatta begagnat än. Beror både på de framgångar jag tycker skett med länkar och lås samt att jag i första hand önskar en ny klocka att ge mina repor och dings. Ska dock definitivt försöka prova dessa modeller.
Ok, då förstår jag din tanke. Personligen tycker jag mer om den äldre femsiffriga, och visst är nya länken fantastisk men nu skall jag nog faaan kunna vända dig:)

Leta då efter något NOS, dvs nytt, men ännu ej använt, så du gör dina egna repor på klockan.
Har haft den otroliga turen/möjligheten att köpa en 16610LV NOS.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag har 17 cm handleder och både 114060 och 116200. Visst stämmer det att man är lite mer försiktig med DJ:n pga av de polerade mittlänkarna, men å andra sidan kör jag den nästan uteslutande till skjorta, vilket sparar klockan en hel del. Sub:en funkar till allt. Tycker att tavlan på DJ:n (kör blå tavla) är väldigt trevlig. Roulette date är också nice om man är inne på sådant. Sub:en är IMHO är nog mer klocka för pengarna. Den känns otroligt välbyggd och länken med sin microjustering är grym. Ska du bara ha en Rolex och är skeptisk till PCL så får nog 114060 bli rekommendationen. Har du förresten kollat på 116000?
 
Topp