• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassiska mått

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderade på det här med standardmått på klassiska klockor.

Är vi enliga om att följande mått "gäller", eller i alla fall gällde?

Dress: 36mm
Kronograf: 38mm
Dykarklocka: 40mm

Går listan att fylla på ytterligare?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att vara besvärlig skulle jag nog snarare säga att det klassiska måttet för ett "dress" armbandsur är 31-32 mm.

Jag tittar på klockor så som min 40-tals Tissot (se bild nedan) samt andra liknande klockor jag sett som är äldre än andra halvan av 50-talet.

Tissot från andra halvan av 40-talet som mäter 32 mm exkl krona
image.jpg
 

Bolio

Panerai
Dress: 34-36
Kronograf: 36-39
Dykare: 39-41

Så kanske?

+1 på den, möjligen tycker jag att 36-37 på krono är lite för litet. Försöker man hitta automatare i den storleken får man nog söka en del. Nu är väll den klassiska kronografen manuell iofs men jag vill nog lägga den på 39mm-40mm.
 

Marckus

Panerai
Klassisk behöver inte vara samma som vintage, och det är väl i den änden man bör börja. Definiera "klassisk", alltså
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
För koreografer borde det väl snarare vara 38-41? Äldre dress brukar vara ganska små men personligen skulle jag inte vilja gå under 36 eller över 38 (med några få undantag) Men för klassiska mått, 32-36.
 
Topp